Gå direkt till innehållet
2024

Året med Digiteket i siffror – 2024

Nytt utökat demokratiuppdrag, en halverad redaktion och fler webbinarier. 2024 har bjudit på både utmaningar och möjligheter för Digiteket. Vi kan se både tapp och ökning i användandet, vilket tyder på ett förändrat beteende hos våra användare. Den externa produktionen har dock ökat ännu mer från tidigare år, vilket ligger i linje med redaktionens uppsatta målsättningar.

För Digiteket har 2024 varit ett händelserikt år och det utökade uppdraget har inneburit nya spännande utmaningar. Och trots flera stora förändringar över tid så har Digiteket som plattform trots allt börjat landa i någon slags stabilitet.

”Det finns två sorters statistik, den sort du slår upp och den sort du hittar på” skrev en gång deckarförfattaren Rex Stout. Det kan säkert ligga något i den observationen och på Digiteket gör vi alltid vårt bästa för att den statistik vi presenterar alltid ska tillhöra den förstnämnda kategorin. När vi publicerar siffror och mätetal från året som gått så ska de vara trovärdiga, tydliga och lätta att ta till sig. Vi försöker också sätta all data i en tydlig kontext genom att sammanfatta de största förändringarna från tidigare år.

Digitekets användare

Vid årsskiftet 2024/25 var det 7 417 registrerade användare och under året 2024 nyregistrerades 552 personer. De senaste åren har antalet anställda på svenska folkbibliotek legat på runt 5 000 personer så ur den synvinkeln är detta positiva siffror. Detta kan vara en indikation på att Digiteket även används av medarbetare utanför folkbibliotekssfären.

Registrerade användare per region 2024 samt utveckling

Den högra kolumnen visar förändring från föregående år.

RegionAntal registrerade användare under 2024Förändring från föregående år
Biblioteksutveckling Blekinge Kronoberg271+6
Biblioteksutveckling Region Kalmar län201+10
Biblioteksutveckling Region Skåne859+28
Biblioteksutveckling Region Värmland156+5
Biblioteksutveckling Region Örebro län152+11
Biblioteksutveckling Sörmland176+2
Förvaltningen för kulturutveckling Västra Götaland977+47
Gotlands länsbibliotek44+3
Länsbibliotek Dalarna158+6
Region Norrbotten200+12
Region Västerbotten274+9
Regional biblioteksutveckling Gävleborg176+4
Regional biblioteksverksamhet Jämtland Härjedalen124+7
Regional biblioteksverksamhet Västmanland131+6
Regionbibliotek Halland223+6
Regionbibliotek Region Jönköping län247+8
Regionbibliotek Stockholm873+28
Regionbibliotek Uppsala1860
Regionbibliotek Västernorrland204+6
Regionbibliotek Östergötland223+5

Användning av Digiteket

Under föregående år hade Digiteket 112 298 besök, vilket är en marginell minskning från 2023 års siffror. Tillsammans klickade dessa besökare på 259 355 sidor, vilket är en minskning från föregående års 375 458 besök. Det är svårt att dra några slutsatser av detta men förklaringarna är säkert flera. I statistiken framgår även att det nästan är dubbelt så många under 2024 (56 procent) som lämnar Digiteket efter en sidvisning jämfört med 2023 (29 procent), vilket tyder på ett förändrat användande av sajten. Användare besöker alltså sajten i nästan lika stor utsträckning som tidigare, men de “klickar inte runt” lika mycket utan är främst intresserade av specifikt material. Eftersom mycket av trafiken till sidan kommer från nyhetsbrev och inlägg i sociala medier så följer detta egentligen en naturlig utveckling hos Digitekets användare. Det är dock viktigt att påpeka att anledningarna till användarnas beteendeförändring med stor sannolikhet har flera, för oss okända, orsaker.

Besöksöversikt

259 355 sidvisningar(375 458)
112 298 sessioner (besök)(122 055)
2 min 58 sek genomsnittlig besökstid(2 min 24 sek)
2,6 aktiviteter (sidvisningar, nedladdningar, utlänkar och interna sökningar) per besök(3,2 aktiviteter)

Kurser

Under året publicerade Digiteket 21 kurser. 2023 publicerades elva kurser, 2022 var det 13 kurser, 2021 publicerades 39 och 2020 hela 58 stycken. Av de 21 kurser som publicerades förra året producerade redaktionen själv tre medan kommuner, regioner och övriga stod för resterande 19. Produktionen av kurser har minskat stadigt sedan Digiteket startade 2019, vilket syns tydligt i diagrammet nedan. 2024 har dock gett en viss återhämtning när det gäller publiceringen av kurser med nästan det dubbla antalet jämfört med 2023.

Kursproduktion 2020–2024

Ett stapeldiagram med vertikala siffror uppifrån och ner: 0, 20, 40 och 60. På den nedre horisontella linjen syns fem staplar och under varje stapel finns ett årtal som har en viss höjd på respektive stapel: 2020 (58), 2021 (39), 2022 (13), 2023 (11), 2024 (21).
Antal publicerade kurser 2020-2023.

Topplista kurser

Årets mest genomförda (klarmarkerade) kurser.

  1. Fri åsiktsbildning – samhällets mål och bibliotekens uppdrag 73
  2. Beredskap och totalförsvar ur ett biblioteksperspektiv 59
  3. Bokkunskap del 1: ISBN – I Siffrornas Briljanta Nummervärld 41
  4. AI i bibliotek: Från uppdrag till demokrati – verktyg och utmaningar 39
  5. Stärk programverksamheten med Biblioteket Play 34
  6. Instruktionerna som påverkar ditt liv – en grundkurs i algoritmer 31
  7. Barnets rätt i bibliotek 26
  8. Utveckla lustfylld samverkan mellan bibliotek och civilsamhälle 24
  9. Problemlösning och handledande samtal 22
  10. Senior-MIK: Medveten på nätet del 1 – Bli en smartare nyhetskonsument 20
Bild från kursen Fri åsiktsbildning – samhällets mål och bibliotekens uppdrag. Foto: Ola Nilsson. Licens: Creative Commons CC0 1.0.

Eftersom användandet av Digitekets kurser har förändrats från att man slutför kurser till att man kanske läser delar av dem, eller genomför hela utan att klarmarkera dem, kan en topplista över årets mest besökta kurser även vara av intresse.

Topplista besökta kurser

  1. Barnets rätt i bibliotek 2 830
  2. Skapa en barnbok med AI 2 704
  3. AI i bibliotek: Från uppdrag till demokrati – verktyg och utmaningar 2 514
  4. Fri åsiktsbildning – samhällets mål och bibliotekens uppdrag 2 428
  5. Får jag verkligen svara på alla frågor? Etiska dilemman – egen moral och motstridiga krav 1 973
  6. Vad är programmering? 1 949
  7. Beredskap och totalförsvar ur ett biblioteksperspektiv 1 808
  8. Senior-MIK: Medveten på nätet del 1 – Bli en smartare nyhetskonsument 1 720
  9. Utveckla lustfylld samverkan mellan bibliotek och civilsamhälle 1 712
  10. Stärk programverksamheten med Biblioteket Play 1 636
Bild från kursen Barnens rätt i biblioteket. Foto av Rickard Grönkvist. Licens: CC BY-NC-SA 4.0.

Artiklar

Digiteket publicerade under året 84 artiklar, vilket innebär att mängden publicerade artiklar minskat från föregående år. 2023 publicerades 127 artiklar, 2022 var det 96 och 2020 var antalet 97.

Artikelproduktion 2020–2024

Ett stapeldiagram med vertikala siffror uppifrån och ner: 0, 50, 100 och 150. På den nedre horisontella linjen syns fem staplar och under varje stapel finns ett årtal som har en viss höjd på respektive stapel: 2020 (97), 2021 (129), 2022 (96), 2023 (127), 2024 (84).
Antalet publicerade artiklar åren 2020 till 2024.

En klar majoritet av artiklarna som publicerats under 2024 har producerats av kommuner, regioner och övriga (64,29 procent), medan redaktionen stått för ungefär en tredjedel av innehållet (35,71 procent). Att en stor del av materialet är producerat av externa skribenter är glädjande, eftersom Digitekets mål från start varit att få fler externa aktörer att bidra med material.

Fördelning av artikelproducenter till Digiteket under 2024

Ett stapeldiagram med vertikala siffror uppifrån och ner: 0, 10, 20 och 30. På den nedre horisontella linjen syns fem staplar och under varje stapel finns ett ord som har en viss höjd på respektive stapel: Kommun (12), Region (12), Forskningsaktörer (17), Myndigheter (7), Övrigt (6), NGO (0) och Redaktionen (30).
Fördelning av artikelproducenter under 2024.

Artikelbesök

Under 2024 klickades det 89 175 gånger på artiklar på Digiteket, vilket är en minskning av 2023 års 117 116 klick på artiklar.

Topp 20 artikelbesök

De 20 mest besökta artiklar under 2024.

  1. Att surfa på datorn med hjälp av mobilen 2 755
  2. Bias, eller du är inte så objektiv som du tror 1 803
  3. Folkbibliotekariers kompetenser för läsfrämjande 1 760
  4. Ska biblioteket hjälpa till med allt? 1 717
  5. Blir jag avlyssnad av min telefon? 1 451
  6. Läsfrämjandets geografi 1 383
  7. Allsidighet och kvalitet – vad betyder det för folkbibliotekens arbete? 1 224
  8. Att läsa med elever – en kunskapsöversikt 1 189
  9. Ungas läsupplevelser 1 041
  10. Kvalitetslitteraturen och folkbiblioteken 1 211
  11. Tidiga bokinsatser ger bättre start i livet – en bokstartssamordnare berättar 949
  12. Barns och ungas läs- och bibliotekspraktiker – en kunskapsöversikt 939
  13. Läsning – lösningen på samhällets problem? 931
  14. Delaktighet och medskapande i arbetet med barn och ungas läsning 798
  15. Kom igång med högläsning – tio tips! 769
  16. Bokfikor – för ökad läslust i samarbete mellan skol- och folkbibliotek 737
  17. Biblioterapi på folkbibliotek – erfarenheter och utvecklingspotential 708
  18. Bli specialist på fjärrlån och gallring 705
  19. Lek och lärande på bibliotek 701
  20. Med blod, svett och tårar – att bygga upp ett mangabibliotek 683
Bild från artikeln Att surfa på datorn med hjälp av mobilen.

Innehållsfördelning

Digiteket fortsätter att publicera material inom vitt skilda ämnen och eftersom uppdraget utökats de senaste åren har läsfrämjande och bibliotekens demokratiska uppdrag fått en mer självklar plats på plattformen samtidigt som det ursprungliga uppdraget kvarstår. Det är således mycket olika sorters innehåll som ska få plats på Digiteket, och arbetet med att säkerställa balans mellan alla dessa blir under kommande år en viktig prioritet för redaktionen. Efter sommaren 2024 minskade redaktionens medlemmar med två i antal, vilket har resulterat i att mindre av redaktionens tid har kunnat läggas på att producera material till plattformen. Med det i åtanke känns det tryggt att veta att produktionen av externt material inte är avstannat. Det skickas fortfarande in mycket texter och annat pedagogiskt material till redaktionen som vi kan hjälpa till att sprida vidare på plattformen.

Fördelning av Digitekets innehållsproduktion 2024 utifrån ämnesområde

Ett stapeldiagram med vertikala siffror uppifrån och ner: 0, 5, 10, 15 20. På den nedre horisontella linjen syns åtta staplar och under varje stapel finns ett ord som har en viss höjd på respektive stapel: Demokrati och del...(10), Litteratur och förm... (15), Läslust och lässti (21), Information och int... (20), Organisation och... (25), Språkutveckling o... (15), It och säkerhet (2) och Skapande och ko... (4).

Procentuell fördelning utifrån ämnesområde

Ett cirkeldiagram med åtta olika tårtbitar i olika storlek som alla har en viss procent: Demokrati och del...(8,9%), Litteratur och förm... (13,4%), Läslust och lässti (18,8%), Information och int... (17,9%), Organisation och... (22,3%), Språkutveckling o... (13,4%), It och säkerhet (1,8%) och Skapande och ko... (3,6).

Teman

Det mest besökta temat under året är AI med 712 besök, vilket säkerligen har med det ökade intresset och den snabba utvecklingen på området att göra. På andraplats hittar vi temat Vetenskapliga lärresurser med 631 besök, vilket kan ha att göra med att Digiteket regelbundet publicerade artiklar kopplat till detta tema under hela första halvan av 2024.

Topp 10 besökta teman

  1. AI 712
  2. Vetenskapliga lärresurser 631
  3. Beredskap 525
  4. Barns och ungas delaktighet 485
  5. Strategisk utveckling av läsfrämjande på folkbibliotek – poddar 349
  6. Ledarskap och utveckling 291
  7. Spel 257
  8. MIK-utsikten 240
  9. Källkritik och källtillit 238
  10. Medveten på nätet 200

Resurser

Under 2024 publicerades åtta resurser, vilket är en ökning från 2023 då tre resurser publicerades. Detta är dock inte så konstigt eftersom resursfunktionen introducerades först i mitten av det året. Av samma anledning är det svårt att se några tydliga skillnader från tidigare år. 

Webbinarier

Redan 2023 började Digiteket anordna webbinarier och under 2024 arrangerades sju stycken med olika teman och innehåll. Uppslutningen har varit stor och många verkar uppskatta denna form av fortbildning. Under 2024 har Digiteket även arrangerat webbinarier tillsammans med flera aktörer, bland annat Kungliga biblioteket och ett flertal regioner. Nedan följer antalet anmälda och deltagare på alla webbinarier som Digiteket arrangerade 2024.

Inspireras med Digiteket

27 februari 2024
Barnboksbeståndet – kvalitet och barns delaktighet
157 anmälda
122 deltagare 

23 april 2024
Läsfrämja tillsammans – hur kan Shared Reading vara en resurs för samverkan?
158 anmälda
121 deltagare

3 maj 2024
Folkbibliotekarien – en av Läsfrämjandelyftets väsentliga kraftkällor
288 anmälda
203 deltagare 

Barnrätt i praktiken

21 oktober 2024
Läsfrämjande för yngre barn: Läsfabriken, Sagoglitter och Barnens bibliotek
203 anmälda
176 deltagare

26 november 2024
Läsfrämjande för ungdomar: “Vänta inte på att ungdomarna ska komma till er”
151 anmälda
165 deltagare

Angelägen forskning

7 mars 2024
Angelägen forskning: bibliotek och beredskap
225 tittare 

5 juni 2024
Angelägen forskning: Folkbibliotek och samverkan
220 tittare

28 november 2024
Angelägen forskning: Att läsfrämja för delaktighet
356 tittare

Övriga

24 oktober 2024
Webbinarium kring nya kursen om öppen vetenskap
73 tittare

18 oktober 2024
Webbinarium kring nya boken MIK i praktiken! Biblioteken visar vägen
76 tittare

Upphovsrätt och licens för innehåll på aktuell sida

Observera att innehållet (texten, bilder, video och så vidare) på sidan kan vara licensierad i enlighet med olika licenser.

Texten på denna sida är licensierat enligt Creative Commons Erkännande 4.0 Internationell (CC BY 4.0).

Detta innebär att du:

  • får kopiera och dela vidare materialet i vilket medium eller format som helst
  • får remixa, återanvända och bygga på materialet
  • får använda det i kommersiella syfte och sammanhang
  • inte behöver fråga om lov.

Om du bearbetar, delar eller använder texten:

  • Ge ett korrekt Erkännande
    • ange verkets namn,
    • ange vem som skapat verket,
    • ange länk till verkets ursprungsplats,
    • ange länk till upphovspersonens webbsida (frivilligt, men trevligt),
    • ange vilka delar som eventuellt är bearbetade
    • länka till licensen.

Ett korrekt erkännande skulle kunna se ut så här:

Allt du skulle vilja veta om Creative Commons, men varit för skraj att fråga om, av Ola Nilsson. Texten är licensierad med Creative Commons Erkännande 4.0 Internationell (CC BY 4.0).

Kommentarer

Hjälpte detta dig?

Digiteket-redaktionen vill gärna veta mer om hur du har använt artikeln.


Fält markerade med * är obligatoriska. Redaktionen granskar kommentarer innan de publiceras. Din e-post kommer inte publiceras.