
Året med Digiteket i siffror – 2024
Nytt utökat demokratiuppdrag, en halverad redaktion och fler webbinarier. 2024 har bjudit på både utmaningar och möjligheter för Digiteket. Vi kan se både tapp och ökning i användandet, vilket tyder på ett förändrat beteende hos våra användare. Den externa produktionen har dock ökat ännu mer från tidigare år, vilket ligger i linje med redaktionens uppsatta målsättningar.
För Digiteket har 2024 varit ett händelserikt år och det utökade uppdraget har inneburit nya spännande utmaningar. Och trots flera stora förändringar över tid så har Digiteket som plattform trots allt börjat landa i någon slags stabilitet.
”Det finns två sorters statistik, den sort du slår upp och den sort du hittar på” skrev en gång deckarförfattaren Rex Stout. Det kan säkert ligga något i den observationen och på Digiteket gör vi alltid vårt bästa för att den statistik vi presenterar alltid ska tillhöra den förstnämnda kategorin. När vi publicerar siffror och mätetal från året som gått så ska de vara trovärdiga, tydliga och lätta att ta till sig. Vi försöker också sätta all data i en tydlig kontext genom att sammanfatta de största förändringarna från tidigare år.
Digitekets användare
Vid årsskiftet 2024/25 var det 7 417 registrerade användare och under året 2024 nyregistrerades 552 personer. De senaste åren har antalet anställda på svenska folkbibliotek legat på runt 5 000 personer så ur den synvinkeln är detta positiva siffror. Detta kan vara en indikation på att Digiteket även används av medarbetare utanför folkbibliotekssfären.
Registrerade användare per region 2024 samt utveckling
Den högra kolumnen visar förändring från föregående år.
Region | Antal registrerade användare under 2024 | Förändring från föregående år |
Biblioteksutveckling Blekinge Kronoberg | 271 | +6 |
Biblioteksutveckling Region Kalmar län | 201 | +10 |
Biblioteksutveckling Region Skåne | 859 | +28 |
Biblioteksutveckling Region Värmland | 156 | +5 |
Biblioteksutveckling Region Örebro län | 152 | +11 |
Biblioteksutveckling Sörmland | 176 | +2 |
Förvaltningen för kulturutveckling Västra Götaland | 977 | +47 |
Gotlands länsbibliotek | 44 | +3 |
Länsbibliotek Dalarna | 158 | +6 |
Region Norrbotten | 200 | +12 |
Region Västerbotten | 274 | +9 |
Regional biblioteksutveckling Gävleborg | 176 | +4 |
Regional biblioteksverksamhet Jämtland Härjedalen | 124 | +7 |
Regional biblioteksverksamhet Västmanland | 131 | +6 |
Regionbibliotek Halland | 223 | +6 |
Regionbibliotek Region Jönköping län | 247 | +8 |
Regionbibliotek Stockholm | 873 | +28 |
Regionbibliotek Uppsala | 186 | 0 |
Regionbibliotek Västernorrland | 204 | +6 |
Regionbibliotek Östergötland | 223 | +5 |
Användning av Digiteket
Under föregående år hade Digiteket 112 298 besök, vilket är en marginell minskning från 2023 års siffror. Tillsammans klickade dessa besökare på 259 355 sidor, vilket är en minskning från föregående års 375 458 besök. Det är svårt att dra några slutsatser av detta men förklaringarna är säkert flera. I statistiken framgår även att det nästan är dubbelt så många under 2024 (56 procent) som lämnar Digiteket efter en sidvisning jämfört med 2023 (29 procent), vilket tyder på ett förändrat användande av sajten. Användare besöker alltså sajten i nästan lika stor utsträckning som tidigare, men de “klickar inte runt” lika mycket utan är främst intresserade av specifikt material. Eftersom mycket av trafiken till sidan kommer från nyhetsbrev och inlägg i sociala medier så följer detta egentligen en naturlig utveckling hos Digitekets användare. Det är dock viktigt att påpeka att anledningarna till användarnas beteendeförändring med stor sannolikhet har flera, för oss okända, orsaker.
Besöksöversikt
259 355 sidvisningar | (375 458) |
112 298 sessioner (besök) | (122 055) |
2 min 58 sek genomsnittlig besökstid | (2 min 24 sek) |
2,6 aktiviteter (sidvisningar, nedladdningar, utlänkar och interna sökningar) per besök | (3,2 aktiviteter) |
Kurser
Under året publicerade Digiteket 21 kurser. 2023 publicerades elva kurser, 2022 var det 13 kurser, 2021 publicerades 39 och 2020 hela 58 stycken. Av de 21 kurser som publicerades förra året producerade redaktionen själv tre medan kommuner, regioner och övriga stod för resterande 19. Produktionen av kurser har minskat stadigt sedan Digiteket startade 2019, vilket syns tydligt i diagrammet nedan. 2024 har dock gett en viss återhämtning när det gäller publiceringen av kurser med nästan det dubbla antalet jämfört med 2023.
Kursproduktion 2020–2024
Topplista kurser
Årets mest genomförda (klarmarkerade) kurser.
- Fri åsiktsbildning – samhällets mål och bibliotekens uppdrag 73
- Beredskap och totalförsvar ur ett biblioteksperspektiv 59
- Bokkunskap del 1: ISBN – I Siffrornas Briljanta Nummervärld 41
- AI i bibliotek: Från uppdrag till demokrati – verktyg och utmaningar 39
- Stärk programverksamheten med Biblioteket Play 34
- Instruktionerna som påverkar ditt liv – en grundkurs i algoritmer 31
- Barnets rätt i bibliotek 26
- Utveckla lustfylld samverkan mellan bibliotek och civilsamhälle 24
- Problemlösning och handledande samtal 22
- Senior-MIK: Medveten på nätet del 1 – Bli en smartare nyhetskonsument 20

Eftersom användandet av Digitekets kurser har förändrats från att man slutför kurser till att man kanske läser delar av dem, eller genomför hela utan att klarmarkera dem, kan en topplista över årets mest besökta kurser även vara av intresse.
Topplista besökta kurser
- Barnets rätt i bibliotek 2 830
- Skapa en barnbok med AI 2 704
- AI i bibliotek: Från uppdrag till demokrati – verktyg och utmaningar 2 514
- Fri åsiktsbildning – samhällets mål och bibliotekens uppdrag 2 428
- Får jag verkligen svara på alla frågor? Etiska dilemman – egen moral och motstridiga krav 1 973
- Vad är programmering? 1 949
- Beredskap och totalförsvar ur ett biblioteksperspektiv 1 808
- Senior-MIK: Medveten på nätet del 1 – Bli en smartare nyhetskonsument 1 720
- Utveckla lustfylld samverkan mellan bibliotek och civilsamhälle 1 712
- Stärk programverksamheten med Biblioteket Play 1 636

Artiklar
Digiteket publicerade under året 84 artiklar, vilket innebär att mängden publicerade artiklar minskat från föregående år. 2023 publicerades 127 artiklar, 2022 var det 96 och 2020 var antalet 97.
Artikelproduktion 2020–2024
En klar majoritet av artiklarna som publicerats under 2024 har producerats av kommuner, regioner och övriga (64,29 procent), medan redaktionen stått för ungefär en tredjedel av innehållet (35,71 procent). Att en stor del av materialet är producerat av externa skribenter är glädjande, eftersom Digitekets mål från start varit att få fler externa aktörer att bidra med material.
Fördelning av artikelproducenter till Digiteket under 2024
Artikelbesök
Under 2024 klickades det 89 175 gånger på artiklar på Digiteket, vilket är en minskning av 2023 års 117 116 klick på artiklar.
Topp 20 artikelbesök
De 20 mest besökta artiklar under 2024.
- Att surfa på datorn med hjälp av mobilen 2 755
- Bias, eller du är inte så objektiv som du tror 1 803
- Folkbibliotekariers kompetenser för läsfrämjande 1 760
- Ska biblioteket hjälpa till med allt? 1 717
- Blir jag avlyssnad av min telefon? 1 451
- Läsfrämjandets geografi 1 383
- Allsidighet och kvalitet – vad betyder det för folkbibliotekens arbete? 1 224
- Att läsa med elever – en kunskapsöversikt 1 189
- Ungas läsupplevelser 1 041
- Kvalitetslitteraturen och folkbiblioteken 1 211
- Tidiga bokinsatser ger bättre start i livet – en bokstartssamordnare berättar 949
- Barns och ungas läs- och bibliotekspraktiker – en kunskapsöversikt 939
- Läsning – lösningen på samhällets problem? 931
- Delaktighet och medskapande i arbetet med barn och ungas läsning 798
- Kom igång med högläsning – tio tips! 769
- Bokfikor – för ökad läslust i samarbete mellan skol- och folkbibliotek 737
- Biblioterapi på folkbibliotek – erfarenheter och utvecklingspotential 708
- Bli specialist på fjärrlån och gallring 705
- Lek och lärande på bibliotek 701
- Med blod, svett och tårar – att bygga upp ett mangabibliotek 683

Innehållsfördelning
Digiteket fortsätter att publicera material inom vitt skilda ämnen och eftersom uppdraget utökats de senaste åren har läsfrämjande och bibliotekens demokratiska uppdrag fått en mer självklar plats på plattformen samtidigt som det ursprungliga uppdraget kvarstår. Det är således mycket olika sorters innehåll som ska få plats på Digiteket, och arbetet med att säkerställa balans mellan alla dessa blir under kommande år en viktig prioritet för redaktionen. Efter sommaren 2024 minskade redaktionens medlemmar med två i antal, vilket har resulterat i att mindre av redaktionens tid har kunnat läggas på att producera material till plattformen. Med det i åtanke känns det tryggt att veta att produktionen av externt material inte är avstannat. Det skickas fortfarande in mycket texter och annat pedagogiskt material till redaktionen som vi kan hjälpa till att sprida vidare på plattformen.
Fördelning av Digitekets innehållsproduktion 2024 utifrån ämnesområde
Procentuell fördelning utifrån ämnesområde
Teman
Det mest besökta temat under året är AI med 712 besök, vilket säkerligen har med det ökade intresset och den snabba utvecklingen på området att göra. På andraplats hittar vi temat Vetenskapliga lärresurser med 631 besök, vilket kan ha att göra med att Digiteket regelbundet publicerade artiklar kopplat till detta tema under hela första halvan av 2024.
Topp 10 besökta teman
- AI 712
- Vetenskapliga lärresurser 631
- Beredskap 525
- Barns och ungas delaktighet 485
- Strategisk utveckling av läsfrämjande på folkbibliotek – poddar 349
- Ledarskap och utveckling 291
- Spel 257
- MIK-utsikten 240
- Källkritik och källtillit 238
- Medveten på nätet 200
Resurser
Under 2024 publicerades åtta resurser, vilket är en ökning från 2023 då tre resurser publicerades. Detta är dock inte så konstigt eftersom resursfunktionen introducerades först i mitten av det året. Av samma anledning är det svårt att se några tydliga skillnader från tidigare år.
Webbinarier
Redan 2023 började Digiteket anordna webbinarier och under 2024 arrangerades sju stycken med olika teman och innehåll. Uppslutningen har varit stor och många verkar uppskatta denna form av fortbildning. Under 2024 har Digiteket även arrangerat webbinarier tillsammans med flera aktörer, bland annat Kungliga biblioteket och ett flertal regioner. Nedan följer antalet anmälda och deltagare på alla webbinarier som Digiteket arrangerade 2024.
Inspireras med Digiteket
27 februari 2024
Barnboksbeståndet – kvalitet och barns delaktighet
157 anmälda
122 deltagare
23 april 2024
Läsfrämja tillsammans – hur kan Shared Reading vara en resurs för samverkan?
158 anmälda
121 deltagare
3 maj 2024
Folkbibliotekarien – en av Läsfrämjandelyftets väsentliga kraftkällor
288 anmälda
203 deltagare
Barnrätt i praktiken
21 oktober 2024
Läsfrämjande för yngre barn: Läsfabriken, Sagoglitter och Barnens bibliotek
203 anmälda
176 deltagare
26 november 2024
Läsfrämjande för ungdomar: “Vänta inte på att ungdomarna ska komma till er”
151 anmälda
165 deltagare
Angelägen forskning
7 mars 2024
Angelägen forskning: bibliotek och beredskap
225 tittare
5 juni 2024
Angelägen forskning: Folkbibliotek och samverkan
220 tittare
28 november 2024
Angelägen forskning: Att läsfrämja för delaktighet
356 tittare
Övriga
24 oktober 2024
Webbinarium kring nya kursen om öppen vetenskap
73 tittare
18 oktober 2024
Webbinarium kring nya boken MIK i praktiken! Biblioteken visar vägen
76 tittare
Upphovsrätt och licens för innehåll på aktuell sida
Observera att innehållet (texten, bilder, video och så vidare) på sidan kan vara licensierad i enlighet med olika licenser.
Texten på denna sida är licensierat enligt Creative Commons Erkännande 4.0 Internationell (CC BY 4.0).
Detta innebär att du:
- får kopiera och dela vidare materialet i vilket medium eller format som helst
- får remixa, återanvända och bygga på materialet
- får använda det i kommersiella syfte och sammanhang
- inte behöver fråga om lov.
Om du bearbetar, delar eller använder texten:
- Ge ett korrekt Erkännande
- ange verkets namn,
- ange vem som skapat verket,
- ange länk till verkets ursprungsplats,
- ange länk till upphovspersonens webbsida (frivilligt, men trevligt),
- ange vilka delar som eventuellt är bearbetade
- länka till licensen.
Ett korrekt erkännande skulle kunna se ut så här:
Allt du skulle vilja veta om Creative Commons, men varit för skraj att fråga om, av Ola Nilsson. Texten är licensierad med Creative Commons Erkännande 4.0 Internationell (CC BY 4.0).
