Gå direkt till innehållet

Barnboksbeståndet – kvalitet och barns delaktighet

Hur kan biblioteken involvera barn och unga i inköp- och urvalsprocessen av nya medier? Ska barnlitterär kvalitet bedömas utifrån vad barnen uppskattar? Dessa och fler frågor stod i fokus för det webbinarium som Digiteket och Biblioteksutveckling Västra Götalandsregionen arrangerade tillsammans i februari – nu kan du ta del av träffen i efterhand.

Kan vi tala om kvalitet för barnlitteratur utifrån hur böcker är skrivna och utformade, eller bör barnlitterär kvalitet bedömas utifrån vad barnen uppskattar? I samarbete med Biblioteksutveckling i Västra Götalandsregionen arrangerade Digiteket webbinariet “Barnboksbeståndet – om kvalitet och barns delaktighet” som nu finns tillgängligt att se i efterhand. 

Samtalet tog sin utgångspunkt i Karl Berglunds vetenskapliga artikel Kvalitetslitteraturen och folkbiblioteken och rörde sig kring frågor om barns och ungas inflytande i inköpsprocessen av nya medier till biblioteken. Sanna Barsk, barn- och ungdomsbibliotekarie samt biträdande chef vid Kiruna stadsbibliotek, och Karin Evemalm, barnbibliotekarie vid Huskvarna bibliotek, gästade träffen och berättade om sina erfarenheter av att göra barn och unga delaktiga i urvalsprocessen. Samtalet leddes av Anna Hansson och Bodil Alvarsdotter, konsulenter vid Biblioteksutveckling Västra Götalandsregionen.

Om Digitekets webbinarier

Under 2024 arrangerar Digiteket, i samarbete med regionbibliotek, ett antal inspirerande webbinarier på olika teman. Webbinarierna lyfter fram och tar sin utgångspunkt i de vetenskapliga lärresurser som Digiteket har publicerat inom Kulturrådets satsning Läsfrämjandelyft för folkbibliotek. Artiklarna kopplas till konkreta verksamhetsexempel med inbjudna biblioteksmedarbetare från folkbibliotek runt om i landet. Webbinarierna genomförs i form av ett samtal mellan moderator och inbjudna gäster. 

Med denna satsning vill Digiteket ge en lättsam introduktion till innehållet i de vetenskapliga lärresurserna, belysa dem i en praktisk kontext och uppmuntra till tankearbete om hur resurserna kan användas som utgångspunkt för reflektion och praktik i den egna verksamheten. 

Webbinarierna vänder sig till dig som arbetar på folkbibliotek eller inom regional biblioteksverksamhet. Mer information om tidigare och kommande webbinarier finns på Digitekets informationssida om webbinarierna.

Upphovsrätt och licens för innehåll på aktuell sida

Observera att innehållet (texten, bilder, video och så vidare) på sidan kan vara licensierad i enlighet med olika licenser.

Texten på denna sida är licensierat enligt Creative Commons Erkännande 4.0 Internationell (CC BY 4.0).

Detta innebär att du:

  • får kopiera och dela vidare materialet i vilket medium eller format som helst
  • får remixa, återanvända och bygga på materialet
  • får använda det i kommersiella syfte och sammanhang
  • inte behöver fråga om lov.

Om du bearbetar, delar eller använder texten:

  • Ge ett korrekt Erkännande
    • ange verkets namn,
    • ange vem som skapat verket,
    • ange länk till verkets ursprungsplats,
    • ange länk till upphovspersonens webbsida (frivilligt, men trevligt),
    • ange vilka delar som eventuellt är bearbetade
    • länka till licensen.

Ett korrekt erkännande skulle kunna se ut så här:

Allt du skulle vilja veta om Creative Commons, men varit för skraj att fråga om, av Ola Nilsson. Texten är licensierad med Creative Commons Erkännande 4.0 Internationell (CC BY 4.0).

Kommentarer

Vad tyckte du var intressant i webbinariet?

Digiteket-redaktionen vill gärna veta mer om hur du har använt artikeln.


Fält markerade med * är obligatoriska. Redaktionen granskar kommentarer innan de publiceras. Din e-post kommer inte publiceras.