Barnets rätt i bibliotek
Barnets rätt i bibliotek är ett inspirations- och lärandematerial för dialog och fortsatt arbete med implementeringen av barnrättskonventionen på bibliotek. Materialet är indelat i fem lektioner, men det går att använda utan inbördes ordning utifrån behov och önskemål.
Genom att ta del av materialet i Barnets rätt i bibliotek kommer du att få inspiration och kunskap om barnets rättigheter och hur det hänger ihop med bibliotekets verksamhet.
Via filmer, samtalsfrågor och lärandetips får du och arbetsgruppen lära känna grunderna i FN:s konvention om barnets rättigheter. Du lär dig mer om begreppen barnperspektiv och barnets perspektiv samt hur de hör ihop med barnet som rättighetsbärare. Vi tittar också närmare på barnets rätt till åsiktsfrihet, rätten att bli lyssnad på och rätten till delaktighet och inflytande och slutligen vad det innebär att bedöma och beakta barnets bästa.
Genom att se filmerna, ta del av materialet i kursen och samtala med dina arbetskamrater, kan du känna dig stärkt i att vara en ansvarsbärare för barnets rättigheter på biblioteket. Förhoppningsvis kommer du att känna dig utmanad att göra mer av det du redan gör och att ibland tänka och handla på ett nytt sätt.
Syfte
Materialet har till syfte att stärka bibliotekets barnrättsarbete. Viktigt att tänka på är att arbetet med barnets rättigheter inte är en fråga enbart för dem som arbetar direkt med målgruppen barn. Det är en folkrättslig fråga och berör all personal.
Sverige ratificerade FN:s konvention om barnets rättigheter redan 1990 och från år 2020 är den svensk lag. Det innebär att vi i Sverige ska skydda, tillämpa och främja barnets mänskliga rättigheter och där ingår även att förmedla kunskap om konventionens innehåll till barn och vuxna. Detta är helt i linje med bibliotekslagens 2§ där det står att biblioteken ska ”verka för det demokratiska samhällets utveckling genom att bidra till kunskapsförmedling och fri åsiktsbildning”. I bibliotekslagens 8§ står att biblioteken ska ”ägna särskild uppmärksamhet åt barn och ungdomar för att främja deras språkutveckling och stimulera till läsning”.
Kunskapsmål
Efter genomgången kurs kommer du att ha lärt dig:
- vad det innebär att barn har rättigheter
- vad det innebär att barnets rättigheter är svensk lag sedan 2020
- på vilket sätt bibliotekets uppdrag ligger i linje med barnrättskonventionen
- om de olika begreppen barnperspektiv och barnets perspektiv
- om barnets rätt till åsiktsfrihet, delaktighet och inflytande
- vad det innebär att bedöma och beakta barnets bästa.
Upplägg
Barnets rätt i bibliotek består av fem lektioner. De fyra första lektionerna har varsitt tema. Dessa innehåller en film som är cirka 20 minuter lång. I filmerna föreläser barnrättsstrateg Monica Gustafsson-Wallin utifrån temat. Varje lektion innehåller diskussionsfrågor och tips på övningar för att lära mer. Lektionerna kan användas fristående från varandra utifrån era behov, även om lektion 1 lägger en bra grund för de efterföljande.
Den femte lektionen berättar om projektet och vilka som står bakom samt blickar framåt.
Det bästa är att genomföra lektionerna tillsammans med kollegor, gärna hela arbetsplatsen om så är möjligt. Det är bra att utse en person som är extra ansvarig. Det är självklart också möjligt att ta del av kursens innehåll individuellt.
Lektion 1: Barn har rättigheter!
Här får du lära dig mer om grunderna i FN:s konvention om barnets rättigheter och vad en barnrättsbaserad barnsyn innebär.
Lektion 2: Se varje barn!
Här lär vi mer om begreppen barnperspektiv och barnets perspektiv samt hur de hör ihop med barnet som rättighetsbärare. Barnkonventionens Artikel 2, som säger att inget barn får diskrimineras, vare sig på egen eller sin familjs grunder, tas också upp.
Lektion 3: Barn är kompetenta!
Här tittar vi närmare på barnets rätt till åsiktsfrihet, rätten att bli lyssnad på och rätten till delaktighet och inflytande.
Lektion 4: Barnets bästa!
Här går vi igenom vad det innebär att bedöma och beakta barnets bästa. Barnets bästa är en rättighet för barnet och ett ansvar för de vuxna.
Tips!
Den statliga myndigheten Barnombudsmannen har en kort skrift om barnrättskonventionen. I skriften finns hela konventionstexten, Sveriges nationella strategi, begrepp och viktiga årtal för barnets rättigheter.
Du som är chef eller utvecklingsledare får god hjälp av att ta del av skriften Löpa linan ut – Bibliotekschefens strategiska modell för implementering av FN:s konvention om barnets rättigheter. I skriften ges tydliga och användbara tips på hur ni kan bygga upp en grund för ett strategiskt arbete för barnets rättigheter på biblioteket.
Tips till dig som håller i utbildningsprocessen
- Titta först själv igenom den lektion ni ska göra, läs texterna och se filmen så att du är förberedd.
- Planera tiden så att ni både hinner med att se filmen och att samtala och reflektera utifrån frågorna. Beräkna minst en timme för filmvisning och efterföljande samtal.
- Förbered gärna gruppen i förväg på filmens tema och hur lång tid ni beräknar att film och samtal kommer att ta.
- Till hjälp för samtalet är det bra om alla i gruppen har tillgång till Konventionen om barnets rättigheter.
- Möblera rummet så att ni på ett enkelt sätt kan samtala med varandra.
- Se till att eventuellt digitala deltagare har tekniska möjligheter att delta i samtalet.
- Visa gärna filmerna på en stor skärm och med bra ljud.
- Fundera igenom hur ni tar er an de föreslagna diskussionsfrågorna. Vilken gruppstorlek blir bäst? Behöver det förberedas något material? Ska någon lokal vinkel anläggas på frågorna?
Denna kurs innehåll finns också tillgänglig som utskriftsbar vägledning i pdf-format.
Om kursen
Inledningen och lektion 5 är skapad av Cajsa Blank, Eva Carlbom, Ingrid Loeld Rasch, Petra Olsson Karlsson och Pia Borrman. Monica Gustafsson-Wallin står bakom innehållet i lektion 1 till 4 samt Vägledningen. Illustrationerna är skapade av Hannele Färnström och är inte licensierade under Creative Commons. Bilden på de glada barnen är licensierad under Creative commons erkännande-IckeKommersiell-DelaLika 4.0 Internationell (CC BY-NC-SA 4.0), foto: Rickard Grönkvist.
Välkommen att följa med in i Monicas barnrättsbibliotek!