Gå direkt till innehållet
Dator och hörlurar mot en gul bakgrund.

Folkbibliotekarien – en av Läsfrämjandelyftets väsentliga kraftkällor

Vilka kompetenser behövs för att arbeta med läsfrämjande och litteraturförmedling? I juni arrangerade Digiteket och Biblioteksutveckling Östergötland ett webbinarium på temat folkbibliotekariers kompetenser för läsfrämjande. Nu går det att se samtalet i efterhand. 

Panelsamtalet tog sin utgångspunkt i Jenny Lindbergs vetenskapliga artikel Folkbibliotekariers kompetenser för läsfrämjande. I artikeln presenterar Lindberg en översiktlig bild över de väsentliga kompetenser som framträder i folkbibliotekariens läsfrämjande och litteraturförmedlande arbete. Ingrid Loeld Rasch, från biblioteksutveckling Region Östergötland, modererade samtalet som kretsade kring fyra av de nio kompetenser Lindberg lyfter fram i sin artikel. De medverkande var:

Abby Baizura Andersson, från Mjölby bibliotek, som pratade om målgruppskännedom och relationsskapande med ungdomar. 

Andreas Krutholm, vid Linköpings bibliotek, som pratade om digital kompetens och arbetet med Digital Kreativ Verkstad (DKV). 

Julia Tjäder Millestad, från Ydre bibliotek, som pratade om vikten av samverkanskompetens i bibliotekets arbete med små barn. 

Under samtalet reflekterade de medverkande även kring litteraturkännedom och hur bibliotekspersonal kan hjälpas åt för att stärka sin kompetens. 

Om Digitekets webbinarier

Under 2024 arrangerar Digiteket, i samarbete med regionbibliotek, ett antal inspirerande webbinarier på olika teman. Dessa tar sin utgångspunkt i och lyfter fram de vetenskapliga lärresurser som Digiteket har publicerat inom Kulturrådets satsning Läsfrämjandelyft för folkbibliotek. Artiklarna kopplas till konkreta verksamhetsexempel med inbjudna biblioteksmedarbetare från folkbibliotek runt om i landet. Webbinarierna genomförs i form av ett samtal mellan moderator och inbjudna gäster. 

Med denna satsning vill Digiteket ge en lättsam introduktion till innehållet i de vetenskapliga lärresurserna, belysa dem i en praktisk kontext och uppmuntra till tankearbete om hur resurserna kan användas som utgångspunkt för reflektion och praktik i den egna verksamheten.

Webbinarierna vänder sig till dig som arbetar på folkbibliotek eller inom regional biblioteksverksamhet.

Mer information om tidigare och kommande tillfällen finns på Digitekets informationssida om webbinarierna

Upphovsrätt och licens för innehåll på aktuell sida

Observera att innehållet (texten, bilder, video och så vidare) på sidan kan vara licensierad i enlighet med olika licenser.

Texten på denna sida är licensierat enligt Creative Commons Erkännande 4.0 Internationell (CC BY 4.0).

Detta innebär att du:

  • får kopiera och dela vidare materialet i vilket medium eller format som helst
  • får remixa, återanvända och bygga på materialet
  • får använda det i kommersiella syfte och sammanhang
  • inte behöver fråga om lov.

Om du bearbetar, delar eller använder texten:

  • Ge ett korrekt Erkännande
    • ange verkets namn,
    • ange vem som skapat verket,
    • ange länk till verkets ursprungsplats,
    • ange länk till upphovspersonens webbsida (frivilligt, men trevligt),
    • ange vilka delar som eventuellt är bearbetade
    • länka till licensen.

Ett korrekt erkännande skulle kunna se ut så här:

Allt du skulle vilja veta om Creative Commons, men varit för skraj att fråga om, av Ola Nilsson. Texten är licensierad med Creative Commons Erkännande 4.0 Internationell (CC BY 4.0).

Kommentarer

Hjälpte detta dig?

Digiteket-redaktionen vill gärna veta mer om hur du har använt artikeln.


Fält markerade med * är obligatoriska. Redaktionen granskar kommentarer innan de publiceras. Din e-post kommer inte publiceras.