Gå direkt till innehållet

Läsfrämja tillsammans – hur kan Shared Reading vara en resurs för samverkan?

Shared Reading har blivit en mycket populär metod att använda i läsfrämjande och litteraturförmedlande verksamhet. En metod som kan ge nya möjligheter till samverkan mellan olika läsfrämjande aktörer. På detta tema arrangerade Digiteket ett webbinarium tillsammans med Biblioteksutveckling Region Skåne i april – nu kan du ta del av träffen i efterhand.

Vilka utmaningar och möjligheter kan finnas med att samverka med aktörer utanför den egna verksamheten kring läsfrämjande? Och hur kan en metod som Shared Reading vara en resurs i det arbetet? I samarbete med Biblioteksutveckling Region Skåne arrangerade Digiteket webbinariet “Läsfrämja tillsammans – hur kan Shared Reading vara en resurs för samverkan?” som nu finns tillgängligt att se i efterhand. 

Samtalet tog sin utgångspunkt i Hanna Carlssons vetenskapliga artikel Läsfrämjandets geografi och rörde sig kring läsfrämjande i samverkan med hjälp av Shared Reading. Emelie Ljungberg, skolbibliotekarie på Carl Engströmsgymnasiet i Eslövs kommun, berättade om Shared Reading utifrån ett projekt vars syfte var att utveckla skolbibliotekets roll för läsning och läsutveckling. Isebell Johnsson, bibliotekarie på Osby bibliotek, delade erfarenheter av att hålla i Shared Reading-träffar med unga på kommunens fritidsgårdar. Anders Ohlsson, professor i litteraturvetenskap vid Språk- och litteraturcentrum vid Lunds universitet, pratade bland annat om ett praktiknära skolforskningsprojekt, som undersöker elevers möjligheter att utveckla sitt läsengagemang genom att delta i Shared Reading. Samtalet leddes av Tove Eriksson Mrozowski, biblioteksutvecklare på Region Skåne.

Om Digitekets webbinarier

Under 2024 arrangerar Digiteket, i samarbete med regionbibliotek, ett antal inspirerande webbinarier på olika teman. Webbinarierna lyfter fram och tar sin utgångspunkt i de vetenskapliga lärresurser som Digiteket har publicerat inom Kulturrådets satsning Läsfrämjandelyft för folkbibliotek. Artiklarna kopplas till konkreta verksamhetsexempel med inbjudna biblioteksmedarbetare från folkbibliotek runt om i landet. Webbinarierna genomförs i form av ett samtal mellan moderator och inbjudna gäster. 

Med denna satsning vill Digiteket ge en lättsam introduktion till innehållet i de vetenskapliga lärresurserna, belysa dem i en praktisk kontext och uppmuntra till tankearbete om hur resurserna kan användas som utgångspunkt för reflektion och praktik i den egna verksamheten.

Webbinarierna vänder sig till dig som arbetar på folkbibliotek eller inom regional biblioteksverksamhet. Mer information om tidigare och kommande webbinarier finns på Digitekets informationssida om webbinarierna.

Upphovsrätt och licens för innehåll på aktuell sida

Observera att innehållet (texten, bilder, video och så vidare) på sidan kan vara licensierad i enlighet med olika licenser.

Texten på denna sida är licensierat enligt Creative Commons Erkännande 4.0 Internationell (CC BY 4.0).

Detta innebär att du:

  • får kopiera och dela vidare materialet i vilket medium eller format som helst
  • får remixa, återanvända och bygga på materialet
  • får använda det i kommersiella syfte och sammanhang
  • inte behöver fråga om lov.

Om du bearbetar, delar eller använder texten:

  • Ge ett korrekt Erkännande
    • ange verkets namn,
    • ange vem som skapat verket,
    • ange länk till verkets ursprungsplats,
    • ange länk till upphovspersonens webbsida (frivilligt, men trevligt),
    • ange vilka delar som eventuellt är bearbetade
    • länka till licensen.

Ett korrekt erkännande skulle kunna se ut så här:

Allt du skulle vilja veta om Creative Commons, men varit för skraj att fråga om, av Ola Nilsson. Texten är licensierad med Creative Commons Erkännande 4.0 Internationell (CC BY 4.0).

Kommentarer

Vad tyckte du var intressant i webbinariet?

Digiteket-redaktionen vill gärna veta mer om hur du har använt artikeln.


Fält markerade med * är obligatoriska. Redaktionen granskar kommentarer innan de publiceras. Din e-post kommer inte publiceras.