Organisation och omvärld
Bibliotekens uppdrag, styrning och utveckling. Här ryms innehåll om styrning, ledarskap, planer, professionsfrågor strategiarbete och samverkan med andra samhällsaktörer.
Lär känna forskarna – del ett
Vilka är forskarna runt om i landet som håller på med biblioteksforskning? Vad forskar de egentligen om och hur kan det vara relevant för folkbiblioteken? Digiteket bad forskare inom biblioteks- och informationsvetenskap i Sverige att berätta om sin forskning.
Angelägen podd – vad gör forskning relevant för folkbibliotek?
Digiteket lanserar podden Angelägen podd – om forskning och folkbibliotek! I det första avsnittet ska vi börja med att ringa in vad forskning är och hur man kan ta tillvara och använda forskning i det vardagliga biblioteksarbetet. Samtalet är en inspelning av ett seminarium som Digiteket arrangerade på Bokmässan 2025 – spetsa öronen och lyssna på det första avsnittet! I samband med den förstärkta satsningen på att tillgängliggöra och sprida biblioteksrelevant forskning under paraplyet Angelägen forskning lanserar Digiteket en ny podd! I det första avsnittet av Angelägen podd – om forskning och folkbibliotek får vi lyssna på ett samtal från ett seminarium som Digiteket arrangerade under Bokmässan 2025. I samtalet möts Jenny Lindberg, lektor vid Högskolan i Borås, Erika Lundvall, bibliotekarie på Kulturcentrum Kulören i ...
Att jobba med samhällets utsatta på bibliotek – tips och råd från en socionom
I syfte att öka den sociala tillgängligheten på Malmös bibliotek anställde kommunen 2024 en socionom. I den här artikeln tipsar hon om hur man med hjälp av hänvisningslistor, gula bänkar och lågaffektivt bemötande kan skapa social tillgänglighet och hjälpa samhällets mest utsatta på bibliotek.
Kompetenser för tillgänglig läsning – vad kan vi?
I den här kursen presenteras ett antal övningar som bibliotekspersonal kan göra gemensamt för att kartlägga och identifiera styrkor och utvecklingsområden i arbetet med att förmedla och främja tillgänglig läsning. Kursen går även igenom olika typer av kompetenser och vad som menas med förmedling av tillgänglig läsning. Kursen hjälper er att identifiera den gemensamma kunskapsbasen – vad ni på biblioteket kan tillsammans.
Chefens betydelse för att främja läsning
Vad är chefens roll när det gäller det läsfrämjande arbetet på folkbibliotek? Och hur kan kompetensutvecklingsinsatser riktade till chefer bidra till utveckling av verksamheten på biblioteken? Rapporten "Strategiskt läsfrämjande på folkbibliotek" fördjupar sig i bibliotekschefens betydelse för att främja läsning.
Beredskap i kommunala biblioteksplaner
Bibliotekens roll i totalförsvaret har diskuterats ända sedan 2019 då det först föreslogs i arbetet med den nationella biblioteksstrategin. Sedan dess har utvecklingen i omvärlden synliggjort behovet av att planera för att kunna fortsätta bedriva biblioteksverksamhet även i utmanande situationer. Denna artikel undersöker hur kommunala biblioteksplaner beskriver folkbibliotekens roll för att stärka den civila beredskapen.
Kommunicera medvetet – en inkluderande språkguide för alla
Vad är egentligen skillnaden på “etnicitet” och “nationalitet”? Och betyder “funktionsnedsättning” och “funktionshinder” samma sak? I många situationer kan det vara svårt att veta vilka begrepp och ord som är korrekta och inkluderande. För att råda bot på detta så har det tagits fram en språkguide som ska göra det lättare att kommunicera mer inkluderande, medvetet och respektfullt.
Insikter i sikte – Biblioteksstatistik för ökad användarnytta
Biblioteksstatistik är ett viktigt verktyg för att utveckla bibliotekens verksamhet, men den är idag ofta svår att använda i praktiken. En ny rapport från Regionbibliotek Stockholm undersöker hur biblioteksstatistiken kan förbättras för att bättre hjälpa biblioteken med planering och beslut på lokal nivå.
Digital basnivå skapar likvärdighet i Gävleborg
Region Gävleborg har tagit fram en ”digital basnivå” för att säkerställa att alla biblioteksanvändare i länet får likvärdig hjälp med digitala frågor. Projektet definierar vilka digitala tjänster och vilken service som ska erbjudas på alla folkbibliotek – samt vilka kunskaper som förväntas av personalen. När Kungliga bibliotekets kompetensutvecklingsprojekt Digitalt först med användaren i fokus avslutades började vi biblioteksutvecklare på Region Gävleborg planera det fortsatta arbetet tillsammans med HelGe-biblioteken, det vill säga folkbiblioteken i vårt län. Inspirerade av arbete med taxonomier, och efter dialog med bibliotekscheferna, beslutade vi att ta fram en digital basnivå. Syftet är att biblioteksanvändare ska kunna förvänta sig likvärdig service när det gäller hjälp med digitala frågor, alltså en fråga om jämlik tillgång till information. Samtidigt ger basnivån stöd och tydlighet för ...
Lita på barnen – rätt expertis ger lekfulla biblioteksmiljöer
Hur kan man på bästa sätt ta tillvara barns och ungas behov och önskemål vid utformning av nya biblioteksmiljöer? Och är det som efterfrågas idag relevant även för framtidens unga biblioteksbesökare? I det här referatet sammanfattas innehållet från ett webbinarium med temat Biblioteksrummet utifrån ett barnrättsperspektiv.
För vem är biblioteken viktiga?
Bibliotekens samhällsrelevans är obestridlig i ett demokratiskt samhälle med fri och öppen tillgång till information. I tider av oro och kris vänder sig många till biblioteken för tillgång till tillförlitlig information. Det är följaktligen relevant att studera förtroendet för en så viktig samhällsinstitution.
Pedagogiska möten – handledning i digitala frågor
Folkbiblioteket har alltid varit en plats för lärande, men vägarna till kunskap har förändrats genom åren, liksom förutsättningarna för att arbeta med pedagogisk verksamhet. Digitaliseringen och internets genomslag har givetvis lett till stora förändringar i bibliotekens vardag och identitet. Tidigt i den tekniska utvecklingen blev det tydligt att biblioteken var en plats dit folk kom för att använda och lära sig mer om digitala verktyg och tjänster.
Pedagogik i fokus när Kajsa Lunde förnyar sin populära kurs
Kajsa Lunde skapade den första kursen som publicerades på Digiteket och nu kommer det en efterlängtad, utvecklad och förbättrad uppföljare. Hon vill ge bibliotekspersonal verktyg för att skapa mer lärande möten med besökare och bättre uppfylla bibliotekslagens skrivningar om digital kompetens.
Bibliotekskort för barn – olika vägar fram till barnets bästa
Fler och fler folkbibliotek inför möjligheten för barn från 13 år att ansöka om bibliotekskort utan vårdnadshavares medgivande. Men vilka ställningstaganden behöver biblioteken ta och vilka förordningar och lagar behöver de förhålla sig till för att genomdriva en sådan förändring?
Universell utformning på bibliotek – en väg mot tillgänglighet för alla
Vad handlar universell utformning egentligen om? Och hur är det relevant för att skapa mer tillgängliga och inkluderande bibliotek? Ulrika Danielsson och Victoria Lagerkvist, biblioteksutvecklare i Region Uppsala respektive Sörmland, har djupdykt i området och ger i den här artikeln en introduktion. Folkbiblioteken ska enligt bibliotekslagen vara tillgängliga för alla barn, unga och vuxna. Det är ett rimligt mål att sträva mot, men vägen dit är inte enkel. För att nå dit behöver vi utforma biblioteket utifrån att människor har olika förutsättningar. Behov kan också variera över tid och beroende på situation. I detta ibland svårnavigerade arbetsområde kan vi använda det som brukar kallas för universell utformning när vi planerar, genomför och förbättrar biblioteksverksamheten. Universell utformning handlar om att utveckla lösningar, eller som i det ...
Året med Digiteket i siffror – 2024
Nu har redaktionen samlat den mest relevanta statistiken från föregående år. Vilka kurser var mest populära och vilka artiklar var de mest lästa? Vilka resurser och teman har besökts mest och hur ser det ut med användandet att Digiteket? Allt detta och mycket mer får du svar på i denna artikel.
Bibliotekens roll i klimatomställningen: Från neutral mötesplats till aktiv förändringskraft?
Bibliotek möjliggör storskaligt återbruk av böcker, film och annan media. Men hur kan bibliotek engagera och verka för en samhällelig omställning? Och vilket ansvar har bibliotek för att främja ett hållbart samhälle? Om det går åsikterna isär.
Plocka russin ur förra årets Bokmässekaka
För den som missade förra årets bokmässa i Göteborg så finns nu flera seminarier och panelsamtal tillgängliga på UR Play. Digiteket har valt ut några guldkorn som kan vara av intresse för folkbiblioteken.
Paris dövcenter inspirerar Örebros teckenspråksarbete
I Paris finns en modell för biblioteksverksamhet som sätter dövas språk och kompetens i centrum. Örebro biblioteks teckenspråksgrupp reste till Frankrike för att lära sig mer om och inspireras av dövcentren.
Folkbiblioteken i ett förändrat politiskt landskap – ett forskningsprojekt om politisk påverkan
Forskningsprojektet "Folkbiblioteken i ett förändrat politiskt landskap" har under flera års tid undersökt hur folkbibliotekens uppdrag att verka för det demokratiska samhällets utveckling påverkas när synen på vad demokrati egentligen är ifrågasätts. I denna artikel berättar forskarna mer om politisk påverkan på folkbibliotek och vilka slutsatser de kom fram till under projektets gång.
Folkbibliotekarien – en av Läsfrämjandelyftets väsentliga kraftkällor
Vilka kompetenser behövs för att arbeta med läsfrämjande och litteraturförmedling? I juni arrangerade Digiteket och Biblioteksutveckling Östergötland ett webbinarium på temat folkbibliotekariers kompetenser för läsfrämjande.
Att möta och bemöta döva personer på bibliotek
Viktor Jäderlund är döv sedan födseln och använder teckenspråk för att kommunicera. I denna film skapad av Biblioteken i Malmö ger han tips på hur du kommunicerar med personer som är döva.
Nordisk utblick över statliga satsningar på barns och ungas läsning
Det genomförs en mängd olika statliga satsningar för att stärka och främja läsning både inom skolan och på fritiden i alla de nordiska länderna. Nu har Kulturanalys Norden, på uppdrag av Nordiska ministerrådet, publicerat en kortfattad sammanställning av dessa läsfrämjande insatser.