Gå direkt till kursmenyn Gå direkt till innehållet
Bildkollage av Rebecca Risén, Licens: Creative Commons Erkännande 4.0 Internationell (CC BY 4.0) Orginalbilder Public domain.

Pedagogiska möten – handledning i digitala frågor

Vad innebär det, rent praktiskt, att handleda i digitala frågor på folkbibliotek? Det är vanligt att det handlar om ganska korta och ostrukturerade möten med användare, ofta i stressiga situationer. 

Visst kan man låna ljudböcker med mobilen? Hur funkar det?

Kan du hjälpa mig att förstora texten på min läsplatta?

Jag behöver skicka den här filen som en bilaga i ett mail, kan du hjälpa mig att göra om den till ett annat format? Det är bråttom!

Om du arbetar på folkbibliotek känner du säkert igen frågorna ovan. Vissa är enkla att hantera, andra kanske du känner dig betydligt mer osäker på. Ibland finns det tid att vägleda och visa, men ofta går det snabbare att utföra sysslan åt frågeställaren när kön till disken växer sig lång. Det händer att det som börjar som en enkel fråga växer till ett stort och krångligt ärende utan att du egentligen kunde förutse det. De som ställer frågan vill ofta bara att du ska lösa deras problem så snabbt som möjligt och har varken tid eller lust att ta emot ett pedagogiskt resonemang. Kanske tycker du att frågan inte ens ingår i ditt jobb.

”Hjälp till självhjälp” är något som ofta upprepas i dessa sammanhang, men bibliotekets uppdrag sträcker sig längre än så. Biblioteket sysslar inte med kundservice eller tekniksupport utan folkbildning och lärande. Hur kan vi hjälpa invånarna att bättre förstå det digitala samhället?

Denna kurs handlar framförallt om lärande i digitala gränssnitt och verktyg på folkbibliotek. Kursen tar sin utgångspunkt i det lärande som sker vid de offentliga datorerna i biblioteket, eller när någon kommer fram till dig och vill ha hjälp med något i mobilen, plattan eller sin egen dator. Det kan handla om informationssökning, problemlösning, att förstå hur man laddar ner en app, skaffa konton eller komma igång med en tjänst såsom till exempel Cineasterna eller Biblio. Det kan också handla om att byta språk i ett gränssnitt eller att lära sig använda tekniska hjälpmedel för att se eller höra en bok bättre.

I denna kurs kommer du att få lära dig grundläggande teorier i pedagogik, didaktik och kognitionsvetenskap genom att analysera frågor om användares digitala vardag på folkbibliotek. Kursen handlar framför allt om vuxnas lärande i frågor om digitala verktyg och tjänster, men kan appliceras på många situationer och grupper i biblioteket. 

För mer specifika råd angående bemötande av barn och unga med eller utan funktionsnedsättning finns andra resurser att fördjupa sig i. 

Språkutveckling och läsförmåga
60+ min

Att möta barn i behov av särskilt stöd

Kurs

Alla som arbetar på folkbibliotek eller skolbibliotek möter ibland barn i behov av särskilt stöd och deras familjer. För dessa barn kan personalens bemötande göra enorm skillnad och för att denna, hos biblioteken prioriterade, målgrupp ska kunna ta del av verksamheten på ett fullgott sätt kan vi behöva tänka till lite extra.

Språkutveckling och läsförmåga
5-30 min

Lek och lärande på bibliotek

Artikel

Språk och kommunikation är avgörande för barns utveckling och lärande, det är forskningen enig om. Vilka metoder och arbetssätt främjar språk- och läsutveckling hos små barn? Vilken plats kan leken ha på biblioteket? Kan folkbiblioteken integrera lek för att främja berättelser och läsning? 

Upplägg

Kursen inleds med några lektioner om folkbibliotekets pedagogiska roll i en digital tid (lektion 1–3) och följs sedan av ett introducerande avsnitt om de teoribildningar som kursen berör (lektion 4). Resten av kursen består sedan av scenarier med frågor om digitala tjänster då vi tittar närmare på hur lärande på bästa sätt kan uppstå i mötet med användaren på biblioteket.

Syfte

Syftet med kursen är att stärka kunskap om pedagogiska processer på bibliotek utifrån samtal som du har med användare om digitala tjänster och verktyg. Innehållet i denna kurs är tillämpligt på alla former av lärande på bibliotek, men fokus ligger på digital kompetens.

Syftet med kursen är att synliggöra och utveckla det lärande mötet med användare på folkbiblioteket. Genom att undersöka hur teorier om lärande kan appliceras i olika situationer som kan uppstå på biblioteket kan mötet bli mer givande för både användare och personal. 

Kunskapsmål

Efter avklarad kurs ska du

  • ha en förståelse för hur teorier och metoder inom pedagogik, didaktik och kognitionsvetenskap kan appliceras i en folkbibliotekskontext
  • behärska samtalsverktyg som utvecklar lärande i ett handledande samtal
  • ha fördjupad förståelse för hur det pedagogiska mötet kan förbättras och utvecklas på biblioteket.

Om kursens upphovsperson

Kajsa Lunde arbetar som bibliotekskonsulent med inriktning demokrati och MIK på den regionala biblioteksverksamheten i Västra Götalandsregionen.

Kajsa Lunde. Foto av Axel Norén (c)

Mer om kursen

Läs mer om kursen och dess tillkomst i denna artikel.

Organisation och omvärld
5 min

Pedagogik i fokus när Kajsa Lunde förnyar sin populära kurs

Artikel

Kajsa Lunde skapade den första kursen som publicerades på Digiteket och nu kommer det en efterlängtad, utvecklad och förbättrad uppföljare. Hon vill ge bibliotekspersonal verktyg för att skapa mer lärande möten med besökare och bättre uppfylla bibliotekslagens skrivningar om digital kompetens. Innan Kajsa Lunde började arbeta som projektledare för folkbibliotekens fortbildningsarbete i digital kompetens, Digitalt först med användaren i fokus, i Västra Götalandsregionen, arbetade hon med undervisning i informationssökning och databashantering på ett universitetsbibliotek. Där arbetade hon även med att utveckla mer spontana möten i informationsdisken. – Jag funderade mycket över hur man kunde få till smidigare handledning vid sökdatorerna som vi hade i anslutning till disken, förklarar hon. När hon efter det började arbeta på regionen och satte sig in i folkbibliotekssektorn upptäckte hon ...

Kommentarer

Madelaine 09/05/2025

Väldigt bra och användbar kurs. Så bra uppbyggd, genomarbetad och gedigen. Jag som jobbar mycket med att hålla kurser inom IT-kunskap, både individuella och i grupp ser verkligen att denna kurs skulle kunna användas bland mina kollegor, för att lära sig mer om pedagogiska möten men också för att ge tyngd åt den kompetens vi redan sitter på utan att alltid kunna sätta fingret på vad vi hela dagarna ägnar oss åt.  Massor med tummar upp för det fina materialet och det super proffsiga resultatet.

Vad tar du med dig från kursen?

Digiteket-redaktionen vill gärna veta mer om hur du har använt kursen.


Fält markerade med * är obligatoriska. Redaktionen granskar kommentarer innan de publiceras. Din e-post kommer inte publiceras.