Gå direkt till kursmenyn Gå direkt till innehållet
Grafikaa. Seisund IX, Kompositsioon punase kuubikuga och Muutuvad seosed II av Avo Keerende. Licens: CC0

Samsyn genom samtal – led dialoger om bibliotekets läsfrämjande uppdrag

Har du någon gång märkt att du och dina kollegor pratar om läsfrämjande – men inte riktigt menar samma sak? Kanske tolkar ni begreppet olika, har olika idéer om hur det ska göras, eller om vad som är viktigast att prioritera.

Det är inte ovanligt. Vi har ofta olika perspektiv på våra uppdrag. Och när vi inte pratar om våra uppdrag, blir det svårt att dra åt samma håll. Då riskerar vi att satsa på fel saker eller att arbeta isolerat utan koppling mellan det vi gör. Vi har helt enkelt ingen samsyn inom verksamheten.

Den här kursen är till för dig som vill förändra det.

Genom kursen får du verktyg för att hålla strukturerade, inkluderande samtal om bibliotekets läsfrämjande uppdrag – samtal som leder till samsyn, tydlighet och gemensam riktning. Genom dialog och enkla metoder skapar du en plats där olika perspektiv möts, där ny förståelse för olika perspektiv och uppdraget växer fram och där ert läsfrämjande arbete får ny kraft och en tydligare riktning.

Vad menar vi egentligen med läsfrämjande – och varför behöver vi prata om det?

Läsfrämjande är ett begrepp vi ofta använder – men inte alltid definierar. För vissa handlar det om programverksamhet. För andra om att väcka läslust, arbeta relationsbyggande eller göra litteratur tillgänglig på nya sätt. Alla dessa tolkningar är giltiga – men det blir svårt att arbeta strategiskt om vi inte vet vilka tolkningar vi utgår från i olika sammanhang.

Därför behöver vi prata om uppdraget – tillsammans. För när vi sätter ord på det vi gör och varför vi gör det, skapar vi en grund som gör arbetet både tydligare och mer målmedvetet.

Att dra åt samma håll – därför är samsyn viktig för verksamhetsutveckling

Samsyn handlar om mer än att vara överens eller att tycka lika – det handlar om att skapa ett gemensamt språk och en gemensam förståelse för uppdraget. 

Resultatet kan bli en tydligare riktning, ökad delaktighet, bättre prioriteringar och en verksamhet där fler drar åt samma håll. När alla i verksamheten förstår och känner sig delaktiga i varför ni gör vissa prioriteringar ökar både engagemanget och effekten av det ni gör. 

Samsyn underlättar därför verksamhetsutvecklingen – inte genom att vi gör mer, utan genom att vi gör rätt saker tillsammans.

Nyskriven text av Julia Pennlert

Till den här kursen har Julia Pennlert, lektor i biblioteks- och informationsvetenskap vid Högskolan i Borås, skrivit en text om läsfrämjande på uppdrag av Biblioteksutveckling Sörmland. Texten används i en förberedande uppgift till workshoppen, men kan även läsas och användas på andra sätt. Du får lära dig mer om hur texten används i kursen.

Foto: Suss Wilén (c)
Litteratur och förmedling
5-30 min

Berättelser om läsfrämjande arbete – aktiviteter, definitioner och diskussioner

Artikel

Julia Pennlert undersöker i denna artikel hur läsfrämjande som begrepp både "görs" och skrivs fram på olika nivåer – från vardaglig högläsning vid sängkanten till strategiska planer på kommunal nivå. Genom att identifiera dessa parallella narrativ kan bibliotekarier utveckla en mer strategisk approach och skapa gemensam förståelse för vad läsfrämjande faktiskt innebär i praktiken.

Vem är kursen till för?

Kursen är till för dig som vill leda samtal för att skapa samsyn om bibliotekets uppdrag. Du kanske är samordnare, verksamhetsutvecklare, programansvarig, chef, bibliotekarie – eller en person som brinner för utveckling. Att skapa samsyn är ett gemensamt arbete där varje röst är viktig. Det viktiga är viljan att leda samtalet.

Vad lär du dig i kursen?

Den här kursen ger dig kunskaper och färdigheter i att leda dialoger om det läsfrämjande uppdraget. Du lär dig att leda dialoger på ett strukturerat, engagerande sätt och med ett tydligt mål att bygga samsyn om vad läsfrämjande faktiskt innebär i just din  verksamhet. Kanske landar ni i slutänden i en definition av det läsfrämjande uppdraget i verksamheten? Eller kanske i en vägledning för prioriteringar? Eller kanske i en läsfrämjandeplan?

Vi har påbörjat en djupare diskussion om det läsfrämjande uppdraget.

Röst från deltagare från pilotbiblioteken

Genom kursen lär du dig en konkret metod för att planera och hålla workshoppar som gör det lättare att prata om det svårfångade – och skapa samsyn. Kursen ger dig verktyg för att ta dig från förankring till uppföljning.

Det gav en fördjupning av hur jag arbetar läsfrämjande inom mitt uppdrag och inom biblioteksverksamheten som helhet.

Röst från deltagare från pilotbiblioteken

Metoden bygger på erfarenheter från pilotprojektet Uppdrag Läsfrämjande i Sörmland. Biblioteksutveckling Sörmland har i pilotprojektet tillsammans med folkbiblioteken i Gnesta och Strängnäs utforskat hur dialoger om det läsfrämjande uppdraget kan vara en väg till samsyn och en förstärkning av det strategiska perspektivet på läsfrämjande.

Tankar som oftast är vaga blev mer konkreta.

Röst från deltagare från pilotbiblioteken

Syfte

Kursens syfte är att ge dig verktyg, kunskap och stöd för att planera och leda workshoppar och dialoger om bibliotekets läsfrämjande uppdrag – med målet att skapa en gemensam förståelse, ett gemensamt språk och en riktning för det läsfrämjande arbetet. När samsyn uppstår blir ert läsfrämjande arbete mer ändamålsenligt, strategiskt och förankrat.

Workshopupplägget i andra sammanhang?

Även om det här workshopupplägget fokuserar på läsfrämjande, kan samma struktur med fördel användas för att föra dialoger och skapa samsyn kring andra delar av folkbibliotekens uppdrag – till exempel delaktighet och inflytande, MIK eller det demokratiska uppdraget. Metoden stödjer gemensam reflektion, perspektivbyte och skapandet av samsyn kring folkbibliotekens uppdrag.

Kunskapsmål

När du är klar med den här kursen kan du:

  • planera och genomföra workshoppar om bibliotekets läsfrämjande uppdrag
  • anpassa upplägg och övningar efter deltagarnas och verksamhetens behov
  • använda dialog som verktyg för att skapa engagemang och gemensam förståelse
  • skapa trygga, inkluderande samtal där olika perspektiv får ta plats
  • följa upp och koppla samtalen till konkret verksamhetsutveckling.

Kursens upplägg

Kursen är uppdelad i nio lektioner som steg för steg tar dig genom hela processen – från att förankra idén och planera workshoppen till att genomföra och fortsätta samtalen. Du som ska hålla i workshoppen eller workshopparna behöver genomföra hela kursen. Du kan antingen göra hela kursen i ett svep för att sedan börja arbetet eller jobba parallellt med din workshop medan du går kursen. Välj vad som passar dig bäst! Ett tips är att kolla igenom de olika lektionerna innan du bestämmer tillvägagångssätt.

Till kursen finns också ett stödmaterial som du använder för att planera och genomföra workshoppen. Där finns konkreta instruktioner för de olika delmomenten, checklistor och tips.

Lektion 1

Varför behöver vi prata om vårt uppdrag?

I denna lektion får du insikt i vad som händer när vi vågar öppna upp för att vi har olika perspektiv på våra uppdrag. Du får också ta del av vad pilotbiblioteken i Sörmland upptäckte när de testade metoden.

Lektion 2

Vad är egentligen en dialog – och hur skiljer den sig från en diskussion?

Här får du också lära dig vad facilitering är, och du får tips på hur du skapar ett öppet och inkluderande samtalsklimat.

Lektion 3

Vad är syftet med workshoppen?

Du får här koll på målen med workshoppen, hur den är uppbyggd och vilka delar den består av.

Lektion 4

Hur skapar jag rätt förutsättningar?

I den här lektionen får du verktyg för att förankra och rama in processen så att det blir tydligt för alla deltagare vad som ska hända – och varför ni ska genomföra dialoger om ert uppdrag.

Lektion 5

Hur anpassar jag workshoppen så att den passar deltagarnas och verksamhetens behov?

Det lär du dig i den här lektionen. Du får också tips på hur du kan använda samma metod för andra uppdrag och syften.

Lektion 6

Vilka praktiska förberedelser behöver jag göra?

Här får du koll på förberedelser och planering av allt från möblering av lokalen till material och teknik. Och glöm inte fikat!

Lektion 7

Vad behöver jag tänka på när det är dags att genomföra workshoppen?

Det får du koll på i den här lektionen. Du får till exempel med dig tips på frågor som hjälper dig att leda workshoppen mot ert mål och för att skapa delaktighet och engagemang.

Lektion 8

Vad ska jag göra nu då? Puh, nu har jag genomfört workshoppen och då är det väl klart. Eller?

Nu är det dags för uppföljning och utvärdering. Viktiga delar för att ta hand om det som händer i workshoppen.

Lektion 9

Men nu är det väl ändå klart?

Nej, det är nu det börjar på riktigt! I den sista lektionen får du lära dig hur du går från samtal till verksamhetsutveckling. För samtalen är bara början. Det är nu det spännande arbetet börjar.

Snabbstart!

Vill du bara komma igång?

Hoppa direkt till Lektion 3 för att få koll på workshoppens struktur, mallar och material.

Vi rekommenderar dock att du tar dig igenom hela kursen i rätt ordning för bäst förståelse av materialet och upplägget.

Stödmaterial

Stödmaterialet kompletterar kursen och samlar konkreta verktyg, talmanus och stöd för varje steg i processen.

Du kan läsa stödmaterialet inför workshoppen eller använda det som ett stöd vid varje delmoment.

Om mig

Jag heter Petra Olsson Karlsson och arbetar som verksamhetsutvecklare vid Biblioteksutveckling Sörmland, med särskilt fokus på biblioteksutveckling och läsfrämjande.

 

Jag vill rikta ett stort och varmt tack till medarbetare och chefer vid folkbiblioteken i Gnesta och Strängnäs, som med öppet sinne och engagemang tackade ja till att vara pilotverksamheter för vårt utforskande kring dialoger för samsyn om det läsfrämjande uppdraget. Även ett stort tack till våra bollplank Ellen Larsdotter Walle och Linda Hellberg för värdefull feedback kring kursen!

Observera att innehållet (texten, bilder, video och så vidare) på sidan kan vara licensierad i enlighet med olika licenser.

Texten på denna sida är licensierat enligt Creative Commons Erkännande 4.0 Internationell (CC BY 4.0).

Detta innebär att du:

  • får kopiera och dela vidare materialet i vilket medium eller format som helst
  • får remixa, återanvända och bygga på materialet
  • får använda det i kommersiella syfte och sammanhang
  • inte behöver fråga om lov.

Om du bearbetar, delar eller använder texten:

  • Ge ett korrekt Erkännande
    • ange verkets namn,
    • ange vem som skapat verket,
    • ange länk till verkets ursprungsplats,
    • ange länk till upphovspersonens webbsida (frivilligt, men trevligt),
    • ange vilka delar som eventuellt är bearbetade
    • länka till licensen.

Ett korrekt erkännande skulle kunna se ut så här:

Allt du skulle vilja veta om Creative Commons, men varit för skraj att fråga om, av Ola Nilsson. Texten är licensierad med Creative Commons Erkännande 4.0 Internationell (CC BY 4.0).

Grafiska element (Utropstecken, frågetecken, pratbubblor, glödlampa och mål-symbol) av Rebecca Risén. De är licensierade i enlighet med Creative Commons Erkännande 4.0 Internationell (CC BY 4.0).

Övriga bilder är bearbetade bilder ursprungligen av Avo Kareend. De är licensierade i enlighet med CC0.

Fotografier är (c) respektive fotograf.

Kommentarer

Har ni samsyn kring vad läsfrämjande innebär i er verksamhet?

Digiteket-redaktionen vill gärna veta mer om hur du har använt kursen.


Fält markerade med * är obligatoriska. Redaktionen granskar kommentarer innan de publiceras. Din e-post kommer inte publiceras.