Från samtal till förändring – fortsätt resan tillsammans
Du har nu genomfört en workshop (eller kanske flera), samlat in värdefull respons och analyserat vad som framkommit. Den här sista lektionen handlar om att ta det vidare – så att arbetet inte stannar vid bara dialoger, utan leder till förändring.
Planera för nästa steg
Utgå från det du vet – utvärderingar, analyser och insikter – tillsammans med planeringen som du gjort tidigare för hur arbetet ska fortsätta. Det är dags att omsätta allt till handling.
Fundera över tillsammans med chef eller i ledningsgrupp:
- Behöver ni justera er tidigare plan för hur arbetet framåt ska se ut?
- Vad är ert nästa steg?
- Hur ser er tidsplan ut?
- Vilka forum finns (eller behöver skapas) för fortsatt dialog?
- Hur kan ni följa upp framsteg – och påminna er själva om att driva arbetet vidare?
När vardagen kommer i vägen är det viktigt att ha en plan – annars är risken att allt rinner ut i sanden.
Deltagare i pilotworkshop
Övning – Nu, nästa, senare
Använd den här strukturen tillsammans med kollegor eller i en ledningsgrupp för att bestämma vad ni ska prioritera – och vad som kan vänta. Här kan ni tillsammans formulera nästa steg och planera för hur arbetet tas vidare.
- Nu: Skriv ner åtgärder som behöver genomföras omedelbart. Dessa är kritiska uppgifter som inte kan vänta.
- Nästa: Identifiera åtgärder som bör genomföras efter de omedelbara uppgifterna. Dessa är viktiga men inte lika brådskande.
- Senare: Tänk på åtgärder som kan vänta till en senare tidpunkt. Dessa är uppgifter som är bra att göra men inte är akuta.
- Inte prioriterat: Skriv ner åtgärder som inte är prioriterade just nu. Dessa kan vara idéer eller uppgifter som kan övervägas i framtiden.
Tips! Kombinera gärna med ett uppföljande samtal med bibliotekschef eller ledningsgrupp efter en tid.
Tips på upplägg och frågor för ett uppföljande samtal
I Gnesta påbörjade personalen ett gemensamt samtal om sitt läsfrämjande uppdrag.
”Just nu är vi igång med att formulera vårt läsfrämjande uppdrag med avstamp i det som kom fram på workshoppen. Vad vill vi uppnå? Vad är målet, syftet, vilka effekter vill vi uppnå? Det ska leda fram till en samsyn, så alla drar åt samma håll. Tanken är också att det ska resultera i en läsfrämjandeplan.”
”Rent praktiskt är läsfrämjande en punkt på dagordningen på våra verksamhetsmöten, en gång i veckan. Vi börjar också våra bokmöten, som vi har en gång i månaden, med att diskutera en artikel från Digiteket som handlar om läsfrämjande. Det fungerar väldigt bra.”
Att våga stanna kvar i frågorna – och fortsätta prata om dem – är en nyckel till att bygga samsyn och utveckla arbetet.

Så kopplar ni samtalen till strategi
Att formulera ett gemensamt läsfrämjande uppdrag är ett första steg. Nästa steg är att förankra det i bibliotekets styrdokument – till exempel i:
- Verksamhetsplan
- Biblioteksplan
- Läsfrämjandeplan
På så sätt blir samtalen inte bara interna, utan får också genomslag i verksamhetens styrning och uppföljning.
Det här är inte slutet – det är början
Att prata om läsfrämjande är inget vi gör en gång och sedan är klara med. Det är ett samtal vi behöver återvända till – tillsammans, om och om igen.
Att skapa samsyn och riktning är en process, inte en punktinsats. Det kräver mod att hålla i och tålamod att hålla ut. Men varje samtal du initierar, varje workshop du leder, varje reflektion du delar – är ett steg mot ett starkare gemensamt uppdrag.
Så fortsätt lyfta frågorna. Fortsätt lyssna. Fortsätt leda.
För det läsfrämjande uppdraget utvecklas – när samtalen lever.
Stödmaterial
Här hittar du stödmaterialet till kursen som samlar konkreta verktyg, talmanus och stöd för varje steg i processen.
Här hittar du:
Inför workshoppen: Förberedande uppgift och utskick
Workshopmoment: Alla steg för steg
Utforskande av var verksamheten är idag
Instruktioner för verksamheter med fler än 15 medarbetare
Checklistor för material och planering
Tips på in- och utcheckningsfrågor
Tips för att bryta isen (icebreakers)
Frågor för att facilitera dialog
Samtalsmall:Eftermöte med bibliotekschef
Samtalsmall: Införmöte med bibliotekschef