60+ min
Hoppa över filtreringHbtq+ på folkbibliotek
Biblioteken är till för alla. Genom att arbeta aktivt och strategiskt med inkludering av utsatta grupper kan vi bidra till ökad tolerans, öppenhet och det demokratiska samhällets utveckling. För att skapa trygga, välkomnande platser för alla bibliotekets besökare, och samtidigt vara en säker och inkluderande arbetsplats för våra kollegor, är det viktigt att utbilda sig och ha ett levande samtal på arbetsplatsen kring normer, bemötande och inkludering.
Tornedalingar, kväner och lantalaiset – språk, kultur och identitet
Det här är en kort kurs för att öka kompetens och förståelse för tornedalingar, kväner och lantalaiset. Kursen strävar inte efter att vara heltäckande, utan fokuserar istället på specifika ämnen och områden som vi tycker är viktiga att känna till om man jobbar på bibliotek. Här tas följande upp:
Öppen vetenskap – därför behövs kunskapen på folkbibliotek
Nu finns en ny kurs på Digiteket med namnet Öppen vetenskap i praktiken. Kursen ger handfast kunskap i ämnet och konkreta tips på hur folkbibliotek kan guida sina användare i en värld av öppna resurser. I samband med lanseringen av kursen hölls ett webbinarium som du nu kan se i efterhand.
Demokrati i praktiken – en fråga för folkbiblioteket
I september arrangerade kulturförvaltningen i Västra Götalandsregionen ett webbinarium med syftet att belysa hur demokratiarbete på bibliotek kan bedrivas rent konkret. Presentationerna går nu att ta del av i efterhand.
Öppen vetenskap i praktiken
Alltmer vetenskapliga resurser är idag öppet tillgängliga vilket skapar nya möjligheter för folkbibliotek att stötta sina besökare. Även resurser kring forskningsprocessen är också i allt högre utsträckning öppet tillgängliga, alltifrån att publikationer och forskningsdata inte längre ligger bakom betalvägg till att det finns möjlighet för allmänheten att på olika sätt engagera sig i forskningsprocessen. När alltmer är öppet skapar det också nya möjligheter för folkbibliotek. Den här kursen riktar sig framförallt till folkbibliotekarier som i sin tjänst hanterar frågor om facklitteratur eller vill stärka sin medie- och informationskunnighet och, i andra hand, till deras chefer och andra intresserade.
Romska minoriteten – litteratur, språk och kulturhistoria
Denna kurs är för dig som vill öka din kompetens och förståelse för den nationella minoriteten romer. Den strävar inte efter att vara heltäckande, utan fokuserar istället på specifika ämnen och områden, där olika perspektiv framhävs. I kursen blandas romska röster med insikter från forskning och myndigheter.
Att möta barn i behov av särskilt stöd
Alla som arbetar på folkbibliotek eller skolbibliotek möter ibland barn i behov av särskilt stöd och deras familjer. För dessa barn kan personalens bemötande göra enorm skillnad och för att denna, hos biblioteken prioriterade, målgrupp ska kunna ta del av verksamheten på ett fullgott sätt kan vi behöva tänka till lite extra.
Läsfrämja tillsammans – hur kan Shared Reading vara en resurs för samverkan?
Shared Reading har blivit en mycket populär metod att använda i läsfrämjande och litteraturförmedlande verksamhet. En metod som kan ge nya möjligheter till samverkan mellan olika läsfrämjande aktörer. På detta tema arrangerade Digiteket ett webbinarium tillsammans med Biblioteksutveckling Region Skåne i april – nu kan du ta del av träffen i efterhand.
Barnboksbeståndet – kvalitet och barns delaktighet
Kan vi tala om kvalitet för barnlitteratur utifrån hur böcker är skrivna och utformade, eller bör barnlitterär kvalitet bedömas utifrån vad barnen uppskattar? I samarbete med Biblioteksutveckling i Västra Götalandsregionen arrangerade Digiteket webbinariet “Barnboksbeståndet – om kvalitet och barns delaktighet” som nu finns tillgängligt att se i efterhand.
Utveckla lustfylld samverkan mellan bibliotek och civilsamhälle
Det här är en utbildning om samverkan mellan biblioteksverksamheten och civilsamhället. Kursen syftar därigenom till att ge dig dig som biblioteksmedarbetare bättre grundkunskaper om hur du kan gå tillväga för att samverka med civilsamhället, liksom belysa vilka vinningarna med samverkan kan vara i en bibliotekskontext.
Kollegialt lärande i fem steg
Inom biblioteksverksamhet finns ständigt behov av att lära sig mer och utveckla verksamheten. Kollegialt lärande är ett strukturerat och systematiskt arbetssätt där kollegor tillsammans utvecklar kunskap och metoder i en gemensam fortbildning.
Stärk programverksamheten med Biblioteket Play
Biblioteket Play är en streamingtjänst där du kan titta på program om litteratur, kultur och aktuella frågor. I den här kursen kommer du att få inspiration och konkreta exempel på hur du som biblioteksanställd kan använda innehållet på Biblioteket Play i ditt arbete. Oavsett om du jobbar på ett stort eller litet bibliotek, med barn, unga eller vuxna, och oavsett om du har gott om tid till förberedelser eller om du vill göra något spontant som kräver lite förarbete – på Biblioteket Play finns något för alla. Här får du även tips från medarbetare på Stockholms stadsbibliotek om hur de har använt produktionerna.
Urfolket samerna – litteratur, språk och kulturhistoria
Det här är en kurs för dig som vill öka din kompetens och förståelse för urfolket samerna. Den här kursen växte fram som ett digitalt alternativ till en inställd fysisk fortbildningsdag. Tillsammans med föreläsarna utformades istället en digital fortbildning. Kursen strävar inte efter att vara heltäckande, utan fokuserar istället på specifika ämnen och områden, där olika perspektiv framhävs. Röster från urfolket samerna blandas med insikter från forskning och myndigheter.
Att leda en skrivkurs på temat fantasy
Detta är en kurs för dig som är intresserad av att arbeta med skrivande tillsammans med barn eller unga på temat fantasy på bibliotek. Kursen utgår från en tredagars skrivkurs, bestående av tre skrivworkshops som är anpassade för barn och unga mellan 8 och 16 år.
Skapa en barnbok med AI
Potentialen i AI ligger inte endast i möjligheten till analys, målgrupps- och behovsanpassning. Den har också potential att användas i kreativa sammanhang som främjar litterärt skapande. I förlängningen kan den därmed öka intresset för litteratur, stärka kunskapen om berättelsers uppbyggnad samt öka förmågan att analysera och avkoda litteratur och dess samspel med bilder. AI kan bidra till stärkt litteracitet och till ökad läsglädje. Rätt använt kan AI användas som ett läsfrämjande verktyg.
Poesigympa
Det låter kanske som en konstig blandning, poesi och gympa. Men människan har alltid kombinerat dikt och ord med rörelser. Några kanske minns Imse Vimse Spindel. Och litteraturvetare kan berätta att versfötter heter just ”fötter” för att det handlar om fötter, om steg. Så poesigympa är en ny uppfinning som egentligen är hur gammal som helst.
Unga och bibliotek – En fortbildning för ungdomsbibliotekarier
Under 2020–2022 genomförde Region Gotland, Region Värmland och Region Östergötland en fortbildning för och med ungdomsbibliotekarier i de tre regionerna. Fortbildningen blev en spännande resa både för oss och de ungdomsbibliotekarier som valde att vara med. För att inspirera och underlätta för kollegor i andra regioner att göra något liknande har vi skrivit en rapport där vi berättar hur vi tänkte, hur vi gjorde och hur responsen blev från våra deltagare. Anledningarna till att vi ville göra det tillsammans var flera. Dels är det roligare att arbeta ihop med andra, dels kan tre personer komma på fler bra idéer än man gör på egen hand. Ytterligare en viktig anledning var att det inte finns så många medarbetare på biblioteken i våra regioner som arbetar med ...
Barnets rätt i bibliotek
Barnets rätt i bibliotek är ett inspirations- och lärandematerial för dialog och fortsatt arbete med implementeringen av barnrättskonventionen på bibliotek. Materialet är framtaget för att ge bibliotekspersonal inspiration och kunskap om barnets rättigheter och hur det hänger ihop med bibliotekets verksamhet.
Allt du skulle vilja veta om Creative Commons, men varit för skraj att fråga om
Creative Commons kan ses som ett verktyg för att underlätta delakulturen. Licensformen gör det lättare för oss att använda och inspireras av allt det där vi skapar runt om i Folkbibliotekssverige. Syftet med denna kurs är att du ska lära dig mer om Creative Commons, som ett medel för att underlätta delande, och delakultur, vilket i förlängningen stärker Bibliotekssverige.