Gå direkt till kursmenyn Gå direkt till innehållet

Språk- och läsfrämjande för de yngsta barnen: Del 3 – Flerspråkighet

Välkommen till den tredje delkursen i fortbildningen Språk- och läsfrämjande för de yngsta barnen! Sverige är ett flerspråkigt land och barn ska få känna stolthet och glädje över alla sina språk. Den här delkursen ger grundläggande kunskap om hur man bemöter och stöttar flerspråkiga barn.

Fortbildningen vänder sig till dig som möter de yngsta barnen i din profession. Bibliotek, förskola, barnhälsovård och logopedi har ett gemensamt uppdrag att arbeta språk- och läsfrämjande. För att omsätta det i praktiken krävs forskningsbaserad kunskap och kännedom om beprövade metoder. En framgångsfaktor är att samverka med varandra. Vårt gemensamma uppdrag att arbeta med språk- och läsfrämjande för de yngsta barnen finns formulerat i bland annat bibliotekslagen, barnhälsovårdens rikshandbok och förskolans läroplan.

I fortbildningen kommer du att få möta forskare, författare, logopeder, förskollärare, pedagoger och bibliotekarier. Du kommer att få ta del av kunskap och inspiration som stärker dig i din profession när du möter barn och vårdnadshavare samt andra viktiga vuxna i barnets närhet.

Innehåll

Fortbildningen består av fem delkurser med olika infallsvinklar på ämnet. Delkurserna består av filmade föreläsningar, inspelade samtal, poddar, texter och reflektionsfrågor. I slutet på varje delkurs finns förslag till fördjupning.

Delkurs 1: Därför ska vi arbeta språk- och läsfrämjande

Delkurs 2: Små barns språkutveckling

Delkurs 3: Flerspråkighet

Delkurs 4: Läsning och läsglädje

Delkurs 5: Så kan du göra

Syfte

Syftet med den här delkursen är att du ska få grundläggande kunskaper om hur du kan bemöta och stötta flerspråkiga barn i deras språkutveckling. Att barn får möjlighet att utveckla alla sina språk är betydelsefullt, för den egna identiteten och för det demokratiska samhället i stort.

Kunskapsmål

Efter att ha genomfört denna delkurs i fortbildningen kommer du att ha fått:

  • lära dig hur du kan stötta barnets alla språk
  • förståelse för varför modersmålet är viktigt när barnet ska lära sig ytterligare ett språk
  • lära dig på vilket sätt ett barns omgivande miljö påverkar dess språk
  • kunskap om våra nationella minoriteter, de fem minoritetsspråken och deras särställning
  • förståelse för språkets betydelse ur ett demokratiskt perspektiv.

Tidsåtgång

Fortbildningen består av ett omfattande material. Vi rekommenderar att du genomför en delkurs i taget och följer det föreslagna upplägget. Se till att du har tid för egen reflektion mellan delkurserna. Fortbildningen genomförs med fördel tillsammans med kollegor.

Om fortbildningen

Fortbildningen är skapad av Cajsa Blank, verksamhetsutvecklare bibliotek Region Gävleborg, Ingrid Loeld Rasch, biblioteksutvecklare Region Östergötland, Annica Hagel Arvidsson, biblioteksutvecklare Region Värmland och Maria Ehde Andersson, utvecklare bibliotek Region Halland, med ekonomiskt stöd av Kulturrådet och Bokstart

Cajsa Blank, Ingrid Loeld Rasch, Annica Hagel Arvidsson och Maria Ehde Andersson. Foto: Peder Brun ©

Upphovsrätt

Delkursens filmer, poddar och texter är licensierade i enlighet med Creative Commons Erkännande-Ickekommersiell-Inga Bearbetningar 4.0 Internationell (CC BY-NC-ND 4.0)

Delkursens illustrationer är gjorda av Matilda Ruta och licensierade enligt lagen om upphovsrätt. Illustrationerna får användas för att marknadsföra fortbildningen, men i annat fall krävs tillstånd. 

Kommentarer

Sofie 08/05/2025

Som utvecklingslärare har jag förmån att ta del av forskning och leda kollegialt lärande. I samtliga 5 delkurser finns något som ger nytt perspektiv eller väcker tankar som kan lyftas i diskussioner med kollegorna.

Hjälpte detta dig?

Digiteket-redaktionen vill gärna veta mer om hur du har använt kursen.


Fält markerade med * är obligatoriska. Redaktionen granskar kommentarer innan de publiceras. Din e-post kommer inte publiceras.