Sammanfattning
Nu har du fått lära dig mer om flerspråkighet och betydelsen av att stötta barns alla språk. Du vet att modersmålet är viktigt för att lära sig ytterligare språk och vikten av att förmedla det till vårdnadshavarna. Du har kunskap om våra nationella minoriteter och de fem minoritetsspråken och känner till varför de har en särställning. Du har fått förslag på hur du på ett enkelt sätt kan lyfta olika språk i din verksamhet. Du har förhoppningsvis också fått med dig tankar om språkets betydelse ur ett demokratiskt perspektiv.
I nästa delkurs kommer vi att fokusera på läsning och läsglädje och varför det är viktigt att låta barnen få lära sig att uttrycka sig på olika sätt.
Språk- och läsfrämjande för de yngsta barnen: Del 4 – Läsning och läsglädje
Välkommen till den fjärde delkursen i fortbildningen Språk- och läsfrämjande för de yngsta barnen! Här lyfts litteraturen som konstform, och två av våra mest kända bilderboksförfattare tillika illustratörer, Stina Wirsén och Matilda Ruta, delar med sig av sitt skapande arbete, i ateljé och tillsammans med barn. Hur kan estetiska lärprocesser berika barnens upplevelser av böcker och läsning? Varför är det viktigt att barnen får lära sig att uttrycka sig på olika sätt? Slutligen framhålls anknytningen mellan den vuxne och barnet som ytterligare en vinst med högläsningen.
Fördjupning
Grundutbildning i minoritetslagstiftningen på minoritet.se. Utbildningen ger grundläggande kunskaper i vad lagen om nationella minoriteter och minoritetsspråk innebär och hur den kan tillämpas i praktiken. Den är en bra introduktion inför arbetet tillsammans med barnen om våra nationella minoriteter och minoritetsspråk.
Boken Språklig förebild i förskolan: kommunikation och ledarskap som påverkar barns lärande. Karolina Larsson är legitimerad logoped, författare och föreläsare. I sin bok vidgar hon förståelsen för varför och hur vi behöver tänka som språkliga förebilder. Hur skapar vi en språkmiljö som ger varje barn förutsättningar till ett väl utvecklat språk?
På Digiteket finns flera kurser som rör arbetet med våra nationella minoriteter och deras språk:
- Ringar på vattnet – Metodstöd för samråd med barn och unga tillhörande de nationella minoritetsgrupperna,
- Urfolket samerna – litteratur, språk och kulturhistoria,
- Romska minoriteten – litteratur, språk och kulturhistoria,
- Tornedalingar, kväner och lantalaiset – språk, kultur och identitet.
Nationella minoriteter. Språk och kultur i förskolan av Åsa Lundman och Ulla-Maija Pesola. Boken handlar om Sveriges nationella minoriteter – sverigefinnar, tornedalingar, judar, romer och samer – och hur vi kan uppmärksamma dem i förskolan. Den innehåller en mängd konkreta exempel på lekar och andra aktiviteter samt lästips. Boken kan med fördel läsas av andra som arbetar med barn i förskoleåldern.
Språket hos enspråkiga och flerspråkiga barn av Ulrika Nettelbladt och Eva-Kristina Salameh. Boken presenterar och förklarar centrala teorier om språkutveckling och beskriver de olika språkliga, sociala och kognitiva faktorer som är involverade när barnet lär sig språk. Den innehåller en mängd råd om hur förskolans personal kan stötta barns språkutveckling och hur man bör tänka när språkutvecklingen hos barnet inte följer det förväntade. Boken kan även med fördel läsas av andra som arbetar med barn i förskoleåldern.
Språklek med film av Svenska Filminstitutet. I det här inspirationsmaterialet används film som språkutvecklande verktyg i arbetet med nationella minoritetsspråk i förskolan. Verktyget kräver varken förkunskaper i de nationella minoritetsspråken eller i filmpedagogik och filmskapande.