
Språk- och läsfrämjande för de yngsta barnen: Del 4 – Läsning och läsglädje
Välkommen till den fjärde delkursen i fortbildningen Språk- och läsfrämjande för de yngsta barnen! Här lyfts litteraturen som konstform, och två av våra mest kända bilderboksförfattare tillika illustratörer, Stina Wirsén och Matilda Ruta, delar med sig av sitt skapande arbete, i ateljé och tillsammans med barn. Hur kan estetiska lärprocesser berika barnens upplevelser av böcker och läsning? Varför är det viktigt att barnen får lära sig att uttrycka sig på olika sätt? Slutligen framhålls anknytningen mellan den vuxne och barnet som ytterligare en vinst med högläsningen.
Fortbildningen vänder sig till dig som möter de yngsta barnen i din profession. Bibliotek, förskola, barnhälsovård och logopedi har ett gemensamt uppdrag att arbeta språk- och läsfrämjande. För att omsätta det i praktiken krävs forskningsbaserad kunskap och kännedom om beprövade metoder. En framgångsfaktor är att samverka med varandra. Vårt gemensamma uppdrag att arbeta med språk- och läsfrämjande för de yngsta barnen finns formulerat i bland annat bibliotekslagen, barnhälsovårdens rikshandbok och förskolans läroplan.
I fortbildningen kommer du att få möta forskare, författare, logopeder, förskollärare, pedagoger och bibliotekarier. Du kommer att få ta del av kunskap och inspiration som stärker dig i din profession när du möter barn och vårdnadshavare samt andra viktiga vuxna i barnets närhet.
Innehåll
Fortbildningen är uppdelad i fem delkurser med olika infallsvinklar på ämnet. Delkurserna består av filmade föreläsningar, inspelade samtal, poddar, texter och reflektionsfrågor. I slutet på varje delkurs finns även förslag på vidare läsning för de som vill fördjupa sig ytterligare.
Delkurs 1: Därför ska vi arbeta språk- och läsfrämjande
Delkurs 2: Små barns språkutveckling
Delkurs 3: Flerspråkighet
Delkurs 4: Läsning och läsglädje
Delkurs 5: Så kan du göra
Syfte
Syftet med den här delkursen är att du ska förstå hur litteratur och läsning berikar barns språkutveckling, hur du kan skapa läsglädje tillsammans med barn och väcka deras intresse för böcker genom olika former av kreativa uttryck.
Kunskapsmål
Efter att ha genomfört denna delkurs i fortbildningen kommer du att ha fått:
- kunskap om hur böcker och högläsning underlättar och stärker barns språkutveckling
- lära dig hur du kan använda bilderboken som ett pedagogiskt verktyg för att väcka läslust hos barn
- veta vad dialogläsning är och hur du kan använda denna metod när du högläser för barn
- kunskap om hur du, genom att använda olika former av kreativa uttryck såsom bildskapande, musik och teater, kan levandegöra och bjuda in barn till böckernas värld.
Tidsåtgång
Fortbildningen består av ett omfattande material. Vi rekommenderar att du genomför en delkurs i taget och följer det föreslagna upplägget. Se till att du har tid för egen reflektion mellan delkurserna. Fortbildningen genomförs med fördel tillsammans med kollegor.
Om fortbildningen
Fortbildningen är skapad av Cajsa Blank, verksamhetsutvecklare bibliotek Region Gävleborg, Ingrid Loeld Rasch, biblioteksutvecklare Region Östergötland, Annica Hagel Arvidsson, biblioteksutvecklare Region Värmland och Maria Ehde Andersson, utvecklare bibliotek Region Halland, med ekonomiskt stöd av Kulturrådet och Bokstart.

Cajsa Blank, Ingrid Loeld Rasch, Annica Hagel Arvidsson och Maria Ehde Andersson. Foto: Peder Brun ©
Upphovsrätt
Delkursens filmer, poddar och texter är licensierade i enlighet med Creative Commons Erkännande-Ickekommersiell-Inga Bearbetningar 4.0 Internationell (CC BY-NC-ND 4.0) förutom workshopsmaterialet av Stina Wirsén. Detta material är licensierat enligt lagen om upphovsrätt.
Delkursens illustrationer är gjorda av Matilda Ruta och licensierade enligt lagen om upphovsrätt. Illustrationerna får användas för att marknadsföra fortbildningen, men i annat fall krävs tillstånd.