Sammanfattning
Nu har du fått inspiration till att se litteraturen som konstform, att den är en skatt att ösa ur och använda sig av, för att låta barn och vuxna kommunicera och skapa tillsammans.
I sista delkursen kommer du att få lära dig olika metoder för språk- och läsfrämjande. Och att vi behöver uppmuntra vårdnadshavare och andra viktiga vuxna runt barnen att prata, läsa, sjunga, rimma och ramsa med dem.
Språk- och läsfrämjande för de yngsta barnen: Del 5 – Så kan du göra
Välkommen till den femte och sista delkursen i fortbildningen Språk- och läsfrämjande för de yngsta barnen! Den här delkursen tar upp olika metoder för att arbeta språk- och läsfrämjande i praktiken. Här lyfts vikten av att vara en god samtalspartner, hur du kan läsa tillsammans med barnet och leka med språket samt att använda bilder och tecken som stöd i kommunikation.
Fördjupning
Silent Books i förskolan på Bokstart. I intervjuer med biblioteksanställda och fyra förskolepedagoger i Sundsvall och Knivsta berättas om det praktiska arbetet med Silent Books i två kommuner, där de socioekonomiska miljöerna de verkar i skiljer sig från varandra. Sammanställd av Cay Corneliuson, IBBY Sverige.
Att läsa bokstaven röd: Mod och metod. Kreativa berättarstunder av Elisabeth Norberg. Denna skrift handlar om ett projekt som syftade till att arbeta läsfrämjande med folkbibliotekens prioriterade grupper med hjälp av ordlösa böcker, så kallade silent books. Biblioteksutveckling i Region Jönköpings län genomförde projektet.
Barn- och ungdomsbokskatalogen. En katalog med boktips för barn och unga som ges ut en gång per år av Kulturrådet. Boktipsen är även på andra språk än svenska inklusive de nationella minoritetsspråken. Den går att beställa kostnadsfritt.
Bilderbokens mångfald och möjligheter av Agneta Edwards. En handbok där teori och praktik går hand i hand när vi betraktar bilderboken som litteratur, som konst, som pedagogiskt redskap och, inte minst, som läsupplevelse.
Lyssna, läsa, prata – allt hänger ihop av Carina Fast. Artikeln beskriver grunderna i tidig kommunikation och språkinlärning.
Läsningens magi – högläsaren, barnet, boken och den läsande förebilden av Maria Heimer. I den här boken beskriver Maria högläsningens stora betydelse och ger exempel på vad och hur du kan läsa högt för barn.
Förskolebiblioteket gör skillnad! Om barnbokens viktiga roll i förskolan av Ulf Malmqvist. Hur kan förskolebiblioteket och högläsningen stödja och utmana förskolans olika läroplansmål?
Läsfrämjande för de yngsta. Om språkstimulering för 0–3-åringar av Ulf Malmqvist. I den här boken betonar Ulf hur viktigt det är för små barn att komma i kontakt med litteratur.