
Språk- och läsfrämjande för de yngsta barnen: Del 5 – Så kan du göra
Välkommen till den femte och sista delkursen i fortbildningen Språk- och läsfrämjande för de yngsta barnen! Den här delkursen tar upp olika metoder för att arbeta språk- och läsfrämjande i praktiken. Här lyfts vikten av att vara en god samtalspartner, hur du kan läsa tillsammans med barnet och leka med språket samt att använda bilder och tecken som stöd i kommunikation.
Fortbildningen vänder sig till dig som möter de yngsta barnen i din profession. Bibliotek, förskola, barnhälsovård och logopedi har ett gemensamt uppdrag att arbeta språk- och läsfrämjande. För att omsätta det i praktiken krävs forskningsbaserad kunskap och kännedom om beprövade metoder. En framgångsfaktor är att samverka med varandra. Vårt gemensamma uppdrag att arbeta med språk- och läsfrämjande för de yngsta barnen finns formulerat i bland annat bibliotekslagen, barnhälsovårdens rikshandbok och förskolans läroplan.
I fortbildningen kommer du att få möta forskare, författare, logopeder, förskollärare, pedagoger och bibliotekarier. Du kommer att få ta del av kunskap och inspiration som stärker dig i din profession när du möter barn och vårdnadshavare samt andra viktiga vuxna i barnets närhet.
Innehåll
Fortbildningen är uppdelad i fem delkurser med olika infallsvinklar på ämnet. Delkurserna består av filmade föreläsningar, inspelade samtal, poddar, texter och reflektionsfrågor. I slutet på varje delkurs finns även förslag på vidare läsning för de som vill fördjupa sig ytterligare.
Delkurs 1: Därför ska vi arbeta språk- och läsfrämjande
Delkurs 2: Små barns språkutveckling
Delkurs 3: Flerspråkighet
Delkurs 4: Läsning och läsglädje
Delkurs 5: Så kan du göra
Syfte
Syftet med den här delkursen är att ge dig konkreta verktyg att använda i praktiken för att främja och stärka språkutvecklingen för de yngsta barnen.
Kunskapsmål
Efter att ha genomfört denna delkurs i fortbildningen kommer du att ha fått:
- kunskap om hur du kan möta och bemöta barn utifrån deras språkliga behov och främja språkutveckling genom lek, samtal och samspel
- kunskap om hur du kan läsa extra språktränande tillsammans med barn genom att använda olika metoder som till exempel dialogläsning och fyrdimensionell högläsning
- lära dig grunderna i Alternativ och Kompletterande Kommunikation (AKK) och hur du kan använda Tecken som AKK (TAKK) när du högläser eller sjunger för barn
- kunskap om hur du kan stödja och inspirera vårdnadshavare och andra vuxna att läsa, rimma och ramsa med sina barn.
Tidsåtgång
Fortbildningen består av ett omfattande material. Vi rekommenderar att du genomför en delkurs i taget och följer det föreslagna upplägget. Se till att du har tid för egen reflektion mellan delkurserna. Fortbildningen genomförs med fördel tillsammans med kollegor.
Om fortbildningen
Fortbildningen är skapad av Cajsa Blank, verksamhetsutvecklare bibliotek Region Gävleborg, Ingrid Loeld Rasch, biblioteksutvecklare Region Östergötland, Annica Hagel Arvidsson, biblioteksutvecklare Region Värmland och Maria Ehde Andersson, utvecklare bibliotek Region Halland, med ekonomiskt stöd av Kulturrådet och Bokstart.

Cajsa Blank, Ingrid Loeld Rasch, Annica Hagel Arvidsson och Maria Ehde Andersson. Foto: Peder Brun ©
Upphovsrätt
Delkursens filmer, poddar och texter är licensierade i enlighet med Creative Commons Erkännande-Ickekommersiell-Inga Bearbetningar 4.0 Internationell (CC BY-NC-ND 4.0).
Delkursens illustrationer är gjorda av Matilda Ruta och licensierade enligt lagen om upphovsrätt. Illustrationerna får användas för att marknadsföra fortbildningen, men i annat fall krävs tillstånd.