Gå direkt till kursmenyn Gå direkt till innehållet

Lek och lärande på bibliotek

Hur kan folkbiblioteken komplettera det språk-, läs- och skrivfrämjande arbete som sker i förskolan och i barnhälsovården med de yngsta barnen i fokus? Hur kan bibliotekspersonal interagera med små barn? Vilka metoder och arbetssätt kan främja språk- och läsutveckling?

I följande artikel beskriver Niklas Pramling hur lek och fantasi hänger samman med lärande och språkutveckling.

Språkutveckling och läsförmåga
5-30 min

Lek och lärande på bibliotek

Artikel

Språk och kommunikation är avgörande för barns utveckling och lärande, det är forskningen enig om. Vilka metoder och arbetssätt främjar språk- och läsutveckling hos små barn? Vilken plats kan leken ha på biblioteket? Kan folkbiblioteken integrera lek för att främja berättelser och läsning? 

Niklas Pramling är professor i pedagogik vid Göteborgs universitet. Foto: Anne Kultti ©

Reflektionsfrågor

  • Vilken plats kan leken ha på biblioteket? 
  • Vilka slags samspel med små barn och deras vuxna sker i det dagliga arbetet på biblioteket?
  • Hur kan ni som möter barn på biblioteket tillsammans utveckla arbetet med berättelser?
  • Hur kan biblioteken integrera lek i sitt arbete med att främja berättelser och läsning?