Gå direkt till innehållet
Röda löv
Foto: Atle Mo, fri enligt Unsplash licens

Att läsa bokstaven röd

Biblioteksutveckling Region Jönköpings län publicerade 2019 en skrift som beskriver ett längre projekt där textlösa bilderböcker, så kallade Silent Books, stod i centrum. Det började som ett integrationsprojekt och utmynnade i framtagandet av nya arbetssätt och metoder för läsfrämjande arbete med bibliotekets prioriterade målgrupper.

2012 initierade den italienska delen av IBBY, International Board on Books for Young People, projektet Silent Books: from the world to Lampedusa and back. Volontärer och bibliotekarier ville med hjälp av textlösa bilderböcker, så kallade Silent Books, förena och möta upp de många flyktingar som kommit över Medelhavet. I Silent Books är böckernas bilder utgångspunkten för berättandet vilket möjliggör för alla att ta del av samma berättelser, oavsett språk och härkomst.

Med inspiration från detta projekt startade Biblioteksutveckling Region Jönköpings län 2016 en liknande satsning på lokal nivå. Tanken var att med hjälp av Silent Books och berättande öppna upp dörrar till språk och integration. Projektets ursprungliga syfte var att utveckla och sprida metoder i det läsfrämjande arbetet för barn och föräldrar med annat modersmål än svenska. I en senare del av projektet utvidgades målgruppen till att omfatta alla bibliotekens prioriterade målgrupper. Projektledaren Elisabeth Norberg utarbetade ett arbetssätt där varje medverkande bibliotekarie undersökte sina egna professionella drivkrafter och farhågor. Dessa utgjorde själva grunden för det fortsatta arbetet. 

 “Silent Books ger en möjlighet för individen att se en egen berättelse. Vad ser jag? Olika delar kan bli olika viktiga beroende på vad man tittar på.” 

Elin Streiffert på Nässjö stadsbibliotek (sida 72)

Skriften Att läsa bokstaven röd beskriver projektets händelseförlopp och lärdomar. Här finns även inspirationsmaterial och handledningar för hur man kan använda Silent Books i mötet med olika målgrupper. De bibliotekarier som deltog i projektet delar också med sig av erfarenheter från olika läsfrämjande aktiviteter.

Att läsa bokstaven röd är författad av Elisabeth Norberg, projektledare, handledare och berättarkonstnär, i samarbete med bibliotekspersonal som medverkade i projektet och Biblioteksutveckling Region Jönköpings län. 

Kommentarer

Hjälpte detta dig?

Digiteket-redaktionen vill gärna veta mer om hur du har använt resursen.


Fält markerade med * är obligatoriska. Redaktionen granskar kommentarer innan de publiceras. Din e-post kommer inte publiceras.