Gå direkt till kursmenyn Gå direkt till innehållet

Barn med flera språk

Hur kan vi stödja flerspråkig utveckling och svenska som andraspråk? Har olika språk olika status och varför är det i så fall så? Karolina Larsson ger svar på både dessa och andra frågor i följande föreläsning. Karolina slår också hål på vanligt förekommande myter om flerspråkighet.

Karolina Larsson är legitimerad logoped och författare. Karolina forskar om språkmiljöer i förskolan och hur de bidrar till barns språkutveckling på olika sätt. Hon driver forsknings- och utvecklingsprojektet Förskolan som arena för barns språkutveckling på Lunds universitet. Foto: Christian Skröder ©

Barns språkutveckling med fokus på flerspråkighet

Filmen är 30 minuter lång.

Barns språkmiljö 

Vilken roll spelar leken för barns språkutveckling? Hur kan du skapa en språkmiljö som ger varje barn förutsättningar till ett väl utvecklat språk? Hur blir barn delaktiga, engagerade och motiverade? Vilka framgångsfaktorer och fallgropar finns?

Läs även Karolina Larssons artikel Möjligheter och utmaningar för förskolebarns utveckling.

Reflektionsfrågor

  • Vilka aktiviteter eller lekar skulle du kunna använda, där barn får möjlighet att dela med sig av ord på olika språk?
  • Hur skulle du kunna synliggöra barns olika språk i din verksamhet, såsom i biblioteksrummet eller i förskolans rum?
  • Hur skulle du kunna arbeta med att lyfta fram böcker på olika språk i din verksamhet?