
Språk- och läsfrämjande för de yngsta barnen: Del 1 – Därför ska vi arbeta språk- och läsfrämjande
Välkommen till den första delkursen i fortbildningen Språk- och läsfrämjande för de yngsta barnen! I den här delkursen kommer vi att fördjupa oss i varför det är viktigt att vi arbetar språk- och läsfrämjande med små barn och vilken betydelse detta har genom livet.
Fortbildningen vänder sig till dig som möter de yngsta barnen i din profession. Bibliotek, förskola, barnhälsovård och logopedi har ett gemensamt uppdrag att arbeta språk- och läsfrämjande. För att omsätta det i praktiken krävs forskningsbaserad kunskap och kännedom om beprövade metoder. En framgångsfaktor är att samverka med varandra. Vårt gemensamma uppdrag att arbeta med språk- och läsfrämjande för de yngsta barnen finns formulerat i bland annat bibliotekslagen, barnhälsovårdens rikshandbok och förskolans läroplan.
I fortbildningen kommer du att få möta forskare, författare, logopeder, förskollärare, pedagoger och bibliotekarier. Du kommer att få ta del av kunskap och inspiration som stärker dig i din profession när du möter barn och vårdnadshavare samt andra viktiga vuxna i barnets närhet.
Innehåll
Fortbildningen är uppdelad i fem delkurser med olika infallsvinklar på ämnet. Delkurserna består av filmade föreläsningar, inspelade samtal, poddar, texter och reflektionsfrågor. I slutet på varje delkurs finns även förslag på vidare läsning för de som vill fördjupa sig ytterligare.
Delkurs 1: Därför ska vi arbeta språk- och läsfrämjande
Delkurs 2: Små barns språkutveckling
Delkurs 3: Flerspråkighet
Delkurs 4: Läsning och läsglädje
Delkurs 5: Så kan du göra
Syfte
Syftet med den här delkursen är att du ska förstå varför det är viktigt att arbeta med små barns språkutveckling. Kursen syftar också till att du ska förstå vilka fördelar som finns av att flera professioner samverkar kring barns språkutveckling och varför det är betydelsefullt att vårdnadshavare och andra vuxna i barnets närhet pratar, läser, rimmar och ramsar med barnet.
Kunskapsmål
Efter att ha genomfört denna delkurs i fortbildningen kommer du att ha fått:
- kunskap om hur ett barns uppväxtmiljö och språkmiljö påverkar dess möjligheter till jämlik hälsa genom livet
- kunskap om språkets koppling till livskvalitet och vikten av att ha tillgång till ett rikt språk för att utveckla självkännedom och sociala färdigheter
- lära dig om hur böcker och högläsning aktiverar barnets språk och stärker barnets förståelse av sin omgivande miljö
- lära dig om det gemensamma uppdrag som bibliotek, förskola, barnhälsovård och logopedi har kring små barns språkutveckling och hur vi kan samarbeta för barnets bästa
- kunskap om den viktiga roll som vårdnadshavare och andra viktiga vuxna i barnets närhet har för att främja barnets språkutveckling.
Tidsåtgång
Fortbildningen består av ett omfattande material. Vi rekommenderar att du genomför en delkurs i taget och följer det föreslagna upplägget. Se till att du har tid för egen reflektion mellan delkurserna. Fortbildningen genomförs med fördel tillsammans med kollegor.
Om fortbildningen
Fortbildningen är skapad av Cajsa Blank, verksamhetsutvecklare bibliotek Region Gävleborg, Ingrid Loeld Rasch, biblioteksutvecklare Region Östergötland, Annica Hagel Arvidsson, biblioteksutvecklare Region Värmland och Maria Ehde Andersson, utvecklare bibliotek Region Halland, med ekonomiskt stöd av Kulturrådet och Bokstart.

Cajsa Blank, Ingrid Loeld Rasch, Annica Hagel Arvidsson och Maria Ehde Andersson. Foto: Peder Brun ©
Upphovsrätt
Delkursens filmer, poddar och texter är licensierade i enlighet med Creative Commons Erkännande-Ickekommersiell-Inga Bearbetningar 4.0 Internationell (CC BY-NC-ND 4.0).
Delkursens illustrationer är gjorda av Matilda Ruta och licensierade enligt lagen om upphovsrätt. Illustrationerna får användas för att marknadsföra fortbildningen, men i annat fall krävs tillstånd.