Sammanfattning
Nu har du fått lära dig varför det är viktigt att tillägna sig ett rikt språk från tidig ålder. Du vet hur uppväxtmiljön kan påverka språkutvecklingen och att det är nödvändigt att avsätta mer resurser till de barn som har störst behov. Du har också fått kunskap om de olika verksamheterna och de vinster som samverkan kan ge. Slutligen har du fått en större medvetenhet om biblioteket som språk- och läsfrämjande resurs.
I nästa delkurs kommer vi att fokusera på små barns språkutveckling.
Språk- och läsfrämjande för de yngsta barnen: Del 2 – Små barns språkutveckling
Välkommen till den andra delkursen i fortbildningen Språk- och läsfrämjande för de yngsta barnen! Den här delkursen ger dig grundläggande kunskap om hur små barns språk utvecklas. Du kommer att få lära dig hur barns typiska språkutveckling ser ut samt vad man kan göra vid en avvikande språkutveckling. Även skärmanvändning och dess inverkan på språkutvecklingen tas upp.
Fördjupning
Föreläsningen Use it or lose it: om barns hjärnutveckling, samspel och språk under de första levnadsåren. En inspelad föreläsning om barns hjärnutveckling, samspel och språk under de första levnadsåren med Anna Sarkadi, professor vid Institutionen för folkhälso- och vårdvetenskap på Uppsala universitet.
Boken Väck läshungern! av Anne-Marie Körling. I den här boken ger Anne-Marie dig verktygen, lusten och inspirationen att hyvla ner trösklarna till litteraturen och väcka läshungern hos barn.
Boken Inte bara Läsvila… Tankar och idéer från samverkansprojekt mellan bibliotek och förskola av Gertrud Widerberg, som har arbetat med Bokstart i Göteborg i många år.
Artikeln Tidiga bokinsatser ger bättre start i livet – en bokstartssamordnare berättar av Gertrud Widerberg.
Läs mer på Bokstart