De första tre åren
Gunilla Lönnberg ger här en introduktion kring forskningen om hur uppväxtmiljö och hälsa påverkar barnets möjligheter till språkinlärning. I den första föreläsningen får vi förståelse för varför de 1000 första dagarna i barnets liv är så viktiga. Gunilla liknar det vid att bygga ett hus, de första åren byggs grunden till huset. Ju bättre och stabilare grunden är desto lättare blir det att bygga vidare och desto stabilare står huset i framtiden.
En trygg miljö utan stress och oro skapar en stabil och bra grund för barnet att bygga vidare från. Därför har uppväxtmiljön under de första åren stor betydelse för resten av barnets liv, det är då grunden byggs i hjärnan för allt framtida lärande, beteende och hälsa. Gunilla pratar även om hur barns utveckling påverkas vid brist på trygghet och stimulans i miljön. Särskilt språkutveckling påverkas negativt, och forskningen visar att det då är svårt att komma ikapp senare i livet.
Gunilla Lönnberg är forskare vid Institutionen för folkhälso- och vårdvetenskap vid Uppsala universitet. Foto: Mikael Wallerstedt ©

Miljöns betydelse under de första tusen dagarna i livet – Del 1
Filmen är 16 minuter lång.
Att ha en jämlik hälsa i ett samhälle har positiva effekter för alla. I strävan efter en jämlik hälsa blir därför det kompensatoriska uppdraget extra viktigt. Alltså att vi skjuter till mer resurser där behoven är större, så att alla barn får det de behöver. I den här föreläsningen berättar Gunilla om hur olika uppväxtvillkor påverkar barnens framtid.
Under de första 1000 dagarna i barns liv läggs grunden för hälsan för resten av livet. Studier visar att risken för en otrygg uppväxt och toxisk stress är större för de barn som växer upp under fattiga förhållanden. Gunilla visar på hur vi i mötet med småbarnsföräldrar kan göra stor skillnad för familjen och hur tidiga insatser kan förändra den livslånga hälsan för barnen.
Miljöns betydelse under de första tusen dagarna i livet – Del 2
Filmen är 16 minuter lång.
Reflektionsfrågor
- Hur fördelar din verksamhet sina resurser för att nå de barn som har störst behov?
- Hur skulle du kunna informera vårdnadshavare och andra vuxna i barnets närhet om betydelsen av att tidigt arbeta med små barns språkutveckling?