Kompetenser för tillgänglig läsning – vad kan vi?
Folkbiblioteken finns till för alla – och bland alla människor finns läsare med olika behov av stöd för att kunna läsa. Vissa behöver ett lättläst språk för att kunna ta del av en bok eller förstå information. Andra vill och behöver träffas och diskutera det de läser tillsammans med likasinnade. Någon vill ha tips för att hitta en bok som har rätt innehåll och andra vill ha stöd med tekniken för att kunna läsa. Att nå och angå alla läsare kräver kunskap, kompetens och en bred repertoar av arbetssätt.
Den här kursen hjälper dig att upptäcka de styrkor som finns på det bibliotek som du arbetar på när det gäller att förmedla och främja tillgänglig läsning – och samtidigt få syn på de områden där verksamheten behöver utvecklas och bli ännu starkare.
Kursen är en vägledning för att kartlägga bibliotekets läsfrämjande verksamhet för personer med funktionsnedsättning och för att synliggöra arbetssätt och medarbetarnas kompetens inom förmedling av tillgänglig läsning. Verktygen och övningarna som beskrivs i kursen kan hjälpa till att synliggöra hur medarbetare kan bidra med kompetens och ta stöd av varandras kunskaper och erfarenheter. Ett verktyg handlar exempelvis om att utforska och bestämma vilken kompetens alla bör ha och vilka delar av arbetet som kräver specialkunskaper.
Genom att arbeta med verktygen kan ni göra tyst kunskap explicit och identifiera den gemensamma kunskapsbasen – vad ni på biblioteket kan tillsammans. Verktygen och metoderna kan användas för att:
- få syn på styrkor och svagheter i biblioteksverksamheten och arbetssätten,
- förstå hur uppdrag och verksamhet prioriteras eller prioriteras bort,
- kartlägga hur kunskap och kompetens fördelas inom biblioteksorganisationen och
- identifiera vilka möjligheter för utveckling som finns.
Målgrupp för kursen är chefer, verksamhetsledare, teamledare, projektledare eller andra som arbetar med att leda utvecklingsarbete på folkbibliotek.
De verktyg och övningar som beskrivs i kursen kan självklart anpassas och användas för andra områden av bibliotekets verksamhet, såsom för läsfrämjande i stort, för medie- och informationskunnighet och för andra prioriterade målgrupper.
Syfte
Syftet med kursen är att främja lärande och kompetensutveckling i att förmedla tillgänglig läsning, för att uppfylla allas rätt till att utveckla en god läsförmåga, till litteratur av hög kvalitet och till läsupplevelser.
Kunskapsmål
Efter genomgången kurs kommer du att:
- kunna beskriva och synliggöra bibliotekets arbete med att förmedla tillgänglig läsning,
- veta hur du använder verktyg och metoder för att kartlägga och analysera kompetens och kunskap kring tillgänglig läsning,
- ha ökad förståelse för hur bibliotekets arbetssätt och kompetens kring läsfrämjande för personer som möter läshinder kan stärkas.
Kursens upplägg
Kursen kan genomföras enskilt eller tillsammans med kollegor. Att genomföra kursen tar ungefär en timme i lästid, som kan delas upp.
Under eller efter att du har genomfört kursen kan det vara en god idé att tillsammans med ledning och kollegor bestämma vilka verktyg ni ska använda, och när och hur ni ska träffas för att genomföra en analys av kompetenser inom den egna verksamheten. Därefter bestämmer ni själva hur mycket tid ni behöver avsätta för att arbeta med verktygen. Verktygen kan användas för hela personalgrupper, i enheter eller i arbetslag. De kan användas var för sig eller kombineras på olika sätt. Vissa av verktygen är snarlika och överlappar varandra till viss del vad gäller resultat och syfte. Välj därför de verktyg, metoder och övningar som är mest relevanta för ert bibliotek.
Ta också del av Vägledning för kollegialt lärande – Digiteket som beskriver hur ni på biblioteket tillsammans kan utveckla kunskap utifrån användarnas, och därmed professionens, behov.
De tre första lektionerna i kursen går igenom olika typer av kompetenser, vad vi menar med förmedling av tillgänglig läsning och vilken kunskap som behövs. Lektion fyra till fjorton introducerar tio olika verktyg ni kan använda för att genomföra en kartläggning och analys av kompetenser inom er verksamhet. Den sista lektionen ger förslag på hur ni kan följa upp och utveckla arbetet.
Kursens upphovsperson
Cecilia Gärdén är biblioteksstrateg på Myndigheten för tillgängliga medier och fil.dr i biblioteks- och informationsvetenskap. Hon har ansvar för att leda, samordna och utveckla myndighetens biblioteksstrategiska arbete. Cecilia har tidigare arbetat på Kulturrådet, i Västra Götalandsregionen och på Högskolan i Borås med nationella uppdrag, regionalt utvecklingsarbete och forskning och utbildning med fokus på skolbibliotek, organisatoriskt lärande, kunskapsförmedling och utvärdering.
Myndigheten för tillgängliga medier, MTM, ansvarar för anpassning av talböcker och andra tillgängliga medier såsom punktskrift och taktila bilderböcker. MTM:s produktion vilar på en inskränkning i upphovsrätten som gör att myndigheten får producera tillgänglig litteratur till personer som har en funktionsnedsättning som leder till en läsnedsättning. På myndighetens webbplats kan du läsa mer om vad upphovsrättslagen innebär, om talböcker, om det digitala biblioteket Legimus och mycket annat.
MTM är också Sveriges kunskapscentrum för tillgängliga medier och sprider kunskap om läsarnas behov av tillgänglighet och främjar universell utformning. Myndigheten informerar och delar kunskap genom bland annat nyhetsbrev, webbinarier, dialogforum med bibliotek, forskningssamverkan och dialog på internationell, nationell, regional och lokal nivå.
Upphovsrätt och licens för innehåll i denna kurs
Observera att innehållet (texten, bilder, video och så vidare) på sidan kan vara licensierad i enlighet med olika licenser.
Texten på denna sida är licensierat enligt Creative Commons Erkännande 4.0 Internationell (CC BY 4.0).
Detta innebär att du:
- får kopiera och dela vidare materialet i vilket medium eller format som helst
- får remixa, återanvända och bygga på materialet
- får använda det i kommersiella syfte och sammanhang
- inte behöver fråga om lov.
Om du bearbetar, delar eller använder texten:
- Ge ett korrekt Erkännande
- ange verkets namn,
- ange vem som skapat verket,
- ange länk till verkets ursprungsplats,
- ange länk till upphovspersonens webbsida (frivilligt, men trevligt),
- ange vilka delar som eventuellt är bearbetade
- länka till licensen.
Ett korrekt erkännande skulle kunna se ut så här:
Allt du skulle vilja veta om Creative Commons, men varit för skraj att fråga om, av Ola Nilsson. Texten är licensierad med Creative Commons Erkännande 4.0 Internationell (CC BY 4.0).
Illustrationerna i kursen är skapade av Rebecca Risén. De är licensierade i enlighet med Creative Commons Erkännande 4.0 Internationell (CC BY 4.0).
Bilderna i kursen är (c)