Verktyg, metoder och övningar för att kartlägga, synliggöra och analysera
I efterföljande lektioner ska vi gå igenom tio olika verktyg, metoder och övningar som kan användas för att främja lärande och kompetensutveckling i att förmedla tillgänglig läsning. Verktygen hjälper till att identifiera kunskapsluckor och att bredda möjligheter för kompetensutveckling och verksamhetsutveckling.
- Vem gör vad?
- Basen och spetsen
- Bibliotekets olika arenor
- Barn och unga i olika åldrar
- Årshjul för programverksamhet
- Årshjul för uppsökande verksamhet
- Samverkan och samarbete
- Gruppens kompetenser
- Upptäck varandras förmågor
- Bör och gör
Verktygen behöver inte användas i någon specifik ordning. Vissa av verktygen är snarlika och överlappar varandra till viss del vad gäller resultat och syfte. Välj de verktyg, metoder och övningar som är mest relevanta för ert bibliotek. Det kan vara klokt att planera in flera tillfällen för workshoppar om ni ska gå igenom flera av verktygen.
Ett stort värde ligger i att arbeta med verktygen tillsammans. Genom att flera kollegor, eller alla, beroende på bibliotekets storlek, arbetar tillsammans kan ni nå en större gemensam förståelse för arbetet med tillgänglig läsning och de behov som finns. Verktygen och metoderna kan hjälpa till att synliggöra hur medarbetare kan bidra med kompetens och ta stöd av kompetens hos kollegor. Genom att arbeta med verktygen kan ni göra tyst kunskap explicit och identifiera den gemensamma kunskapsbasen – vad ni på biblioteket kan tillsammans.
Verktygen och metoderna kan användas för att få syn på styrkor och svagheter i biblioteksverksamheten och arbetssätten, att förstå hur uppdrag och verksamhet prioriteras eller prioriteras bort, att kartlägga hur kunskap och kompetens fördelas inom biblioteksorganisationen och att identifiera vilka möjligheter för utveckling som finns.
Verktygen hjälper er alltså att få syn på bland annat vad ni kan, vet och gör, vem som kan, vet och gör vad, hur ni arbetar och var ni arbetar.
Turas gärna om att processleda övningarna. Då blir det större delaktighet för medarbetarna och arbetsbelastningen fördelas över gruppen. Tillgänglig läsning är ett uppdrag för hela biblioteket.
Innan ni sätter igång är det en god idé att bestämma hur ni ska dokumentera och spara dokumentationen. Ett tips är att välja ut ett eller två av verktygen och avsätta tid för att genomföra övningarna. En tumregel kan vara att avsätta åtminstone en timme till respektive verktyg.