Verktyg: Barn och unga i olika åldrar
Enligt bibliotekslagen är barn och unga med funktionsnedsättning en dubbelt prioriterad målgrupp. Vilka läsfrämjande aktiviteter och erbjudanden finns för barn och unga från 0 till 17 år med funktionsnedsättning i er biblioteksverksamhet? Vilket utbud, vilka tjänster och vilka verksamheter erbjuds för olika åldrar?
Rita upp en trappa där varje trappsteg utgör en ålder. Diskutera vilka aktiviteter och tjänster som finns för barn och unga i olika åldrar och skriv ner dessa. Ni kan arbeta i helgrupp eller i mindre grupper, beroende på hur många ni är.
Sammanställ det ni har kommit fram till och diskutera därefter gemensamt:
- För vilka barn och unga finns flest aktiviteter?
- Vilka barn och unga möter ni på biblioteket mer sällan? Vad beror det på?
- Hur ser medier, bestånd och medieplaner ut för olika åldrar?
- Hur arbetar ni med talböcker kontra ljudböcker?
- Hur mycket plats bereds för olika åldersgrupper i biblioteksrummet?
- Behövs en mer jämn fördelning av aktiviteter och erbjudanden? Varför/varför inte?
- Vilka aktiviteter erbjuds löpande och vilka är punktinsatser?
- Behövs omprioritering? Kan ni göra en särskild satsning på vissa åldrar?
- Behöver ni tänka vidare på fördelningen av aktiviteter och erbjudanden inför nästa verksamhetsplanering eller i framtagandet av en ny biblioteksplan?
Glöm inte att dokumentera era resultat, vad ni diskuterar och att följa upp diskussionerna. Vem ansvarar för uppföljning? Hur ska ni följa upp? När ska ni följa upp?