Verktyg: Bibliotekets olika arenor
För att kunna arbeta med läsfrämjande och litteraturförmedling och nå läsare som möter läshinder behöver biblioteket arbeta med olika arbetssätt och metoder. Vi kan säga att biblioteket behöver arbeta på olika arenor för att kunna fullgöra uppdraget. Detta gäller inte minst arbetet med de prioriterade målgrupperna. Lite förenklat kan vi säga att biblioteket rör sig på tre arenor – i biblioteksrummet, i uppsökande verksamhet och i digitala miljöer.
Hur främjar ni tillgänglig läsning i biblioteksrummet? Med skyltning, möblering, hylluppställning, bemanning bakom disk, när ni rör er runt i bibliotekslokalen och på andra sätt? Vilka i målgrupperna når ni främst här?
Hur främjar ni tillgänglig läsning i er uppsökande verksamhet? Var finns ni utanför bibliotekslokalen? Hur fungerar bokbuss-, bokbils-, eller bibliotekscykelverksamhet? Finns popup-verksamhet? Vilka samarbeten finns? Vilka i målgrupperna når ni främst här?
Hur främjar ni tillgänglig läsning i digitala miljöer? Hur läsfrämjar ni för målgrupperna på webben och i sociala medier? Vilka i målgrupperna når ni genom arbetet i digitala kanaler, och vilka når ni inte? Vilka digitala verktyg har ni på biblioteket? Hur tillgängliga är appar, webbsidor, ljudboks- och e-boksplattformar för digital läsning? Finns läsplattor för utlåning?
Sätt er i mindre grupper om tre till fyra personer. Varje grupp reflekterar, diskuterar och antecknar.
När ni är färdiga ritar ni upp delarna och sammanställer kartläggningarna från gruppdiskussionerna för en gemensam överblick.
Ni kan exempelvis diskutera:
- Vilka slutsatser kan ni dra från kartläggningen?
- På vilken arena är ni starka och på vilken arena kan ni behöver utveckla arbetet?
- Varför ser det ut så?
- Är det viktigt att arenorna är jämlika? Varför/varför inte?
- Vad behöver ni veta mer om för att kunna utveckla arbetet med tillgängligt läsfrämjande på de olika arenorna?
- Behöver ni göra omprioriteringar?
- Hur kan ni organisera eventuellt utvecklingsarbete?
Glöm inte att dokumentera vad ni diskuterar och att följa upp diskussionerna vid ett senare tillfälle. Vem eller vilka ansvarar för uppföljning? Hur ska ni på bästa sätt följa upp?