Följ upp och utveckla
När ni har prövat olika verktyg, metoder och övningar för att få syn på ert arbete med tillgänglig läsning och sammanställt vad ni har kommit fram till har det blivit dags att följa upp de analyser som ni har gjort. Boka ett eller flera tillfällen för att reflektera tillsammans.
- Vilka övergripande slutsatser kan ni dra?
- På vilka områden är ni starka?
- Vilka områden behöver utvecklas?
- Har ni identifierat hinder för att utveckling ska kunna ske? Hur ska ni ta er över dem?
- Hur ska ni gå vidare? Vilka mål kan ni formulera?
- Hur ser tidsplanen ut?
- Vilka förändringar kan ni göra direkt?
- Vilka förändringar kan ni göra inom det närmaste året?
- Vilka mål behöver ni skriva in i nästa biblioteksplan?
- När ska ni tillsammans göra nästa uppföljning?
- Vem ska ansvara för vilken del i utvecklingsarbetet?
- Vilka kunskapsluckor har ni identifierat?
- Vilka kompetensutvecklande insatser behöver ni göra på individnivå, på teamnivå, på organisationsnivå?
Genom att arbeta utifrån denna vägledning har ni förhoppningsvis ökat er kunskap om tillgänglig läsning och läsfrämjande. Ni har prövat olika verktyg, metoder och övningar och beskrivit, analyserat, reflekterat och följt upp tillsammans. Ni har skaffat er större förståelse för olika kompetenser. Förhoppningsvis har ni nu flera tankar och planer på hur ni kan utveckla verksamheten vidare för att göra läsning möjlig för alla.
Tillgänglig läsning är ett område i förändring. Utveckling i omvärlden, som förändrad lagstiftning, teknikutveckling, utveckling på marknaden och förändrade behov hos läsarna påverkar hur produkter, tjänster och plattformar utformas. Förändringarna påverkar hur litteratur skapas, distribueras och konsumeras. Dessa förändringar påverkar på flera sätt hur biblioteken arbetar och vilken kunskap som behöver finnas på biblioteken i framtiden. På så vis kan vi säga att tillgänglig läsning, liksom många andra områden inom biblioteksverksamhet, kräver kontinuerlig kompetensutveckling.
För att få mer stöd med analys av kompetensbehov och kartläggning av bibliotekets arbete, utöver den här kursen, kontakta gärna den regionala biblioteksverksamheten i din region. Konsulenterna och utvecklarna där kan bland annat stötta folkbiblioteken med processledning och analys.
Myndigheten för tillgängliga medier (MTM) är Sveriges kunskapscentrum för tillgängliga medier och erbjuder flera slags stöd till bibliotekens arbete med förmedling av tillgänglig läsning. Hos MTM finns rapporter, forskningsstudier, inspelade föreläsningar, instruktionsfilmer och information om förändringar i omvärlden som påverkar förmedlingsarbete. Det finns också möjlighet att delta i webbinarier och dialogforum för bibliotek. Håll utkik i myndighetens kalender.
Avslutningsvis: De verktyg och övningar som beskrivs i vägledningen kan självklart anpassas och användas för andra områden av bibliotekets verksamhet, såsom för läsfrämjande i stort, för medie- och informationskunnighet och för andra prioriterade målgrupper.
Tack
Stort tack till kollegor på MTM för läsning och konstruktiva förslag: Maria Dietrichson, Lisa Olsson Dahlquist och Ida Bengmark.
Ellström, P.E. (1992). Kompetens, utbildning och lärande i arbetslivet. Stockholm: Publica.
Gistvall, A. & Halkier Bjerring, P. (2011). Uppskattande processövningar: systemiska metoder för engagemang och förankring. Lund: Studentlitteratur.
Granberg, O. & Ohlsson, J. (red.) (2016). Kollektivt lärande i arbetslivet. Lund: Studentlitteratur.
Granberg, O. & Ohlsson, J. (red.) (2018). Den lärande organisationen 2.0. Lund: Studentlitteratur.
Kock, H. (2010). Arbetsplatslärande: att leda och organisera kompetensutveckling. Studentlitteratur: Lund.
Myndigheten för tillgängliga medier (2019). Så når vi fler: skapa förutsättningar för tillgänglig läsning.
Regeringen. Mål för kultur.
Regeringskansliet. FN:s konvention om rättigheter för personer med funktionsnedsättning.
Runsten, P. & Werr, A. (2016). Kunskapsintegration: om kollektiv intelligens i organisationer. Lund: Studentlitteratur.
SFS 2008:567. Diskrimineringslag.
SFS 2013:801. Bibliotekslag.
Specialpedagogiska skolmyndigheten (2025). Läs- och skrivsvårigheter. Läs- och skrivsvårigheter