Verktyg: Samverkan och samarbete
Samverkan och samarbete är idag en betydelsefull del av de flesta folkbiblioteks verksamhet, inte minst när det gäller prioriterade målgrupper.
Samverkan och samarbete med andra aktörer kan innebära stärkt tillgänglighet och inkludering, ökad synlighet och legitimitet, kunskapsutbyte och utveckling och också ett effektivt utnyttjande av resurser. Genom att samarbeta med skolor, vård- och omsorgsverksamheter, föreningar eller andra civilsamhällesorganisationer kan biblioteken nå personer med funktionsnedsättning som möter läshinder, som annars sällan besöker biblioteket. När bibliotek arbetar tillsammans med andra aktörer finns möjligheter för större genomslag. Biblioteket kan bli en mötesplats där olika grupper möts och nya nätverk kan växa fram. Bibliotekspersonal får genom professionellt samarbete tillgång till ny expertis, andra perspektiv och fler arbetsmetoder. Samarbete kan också öppna möjligheter att söka projektmedel eller att ordna gemensamma arrangemang kring tillgänglighet och läsning.
Samtidigt kan samverkan och samarbete innebära utmaningar och risker. Om samarbeten styrs för mycket av en extern aktörs behov finns risk att bibliotekets mål trängs undan. Om maktförhållandena är ojämna riskerar biblioteket att bli en utförare som står för lokal eller personal, snarare än en jämbördig part. Aktörer med starka ideologiska agendor kan innebära utmaningar. Reell samverkan kräver tid för planering, samordning och kommunikation, vilket innebär en prioritering av resurser och att annan verksamhet kan behöva stå tillbaka. Många samarbeten inom bibliotekssektorn bygger på projektmedel eller tillfälliga satsningar. Vad händer med samverkan när de externa medlen tar slut?
I den här övningen kartlägger ni bibliotekets samverkan och samarbeten inom tillgänglig läsning, genom följande tre frågor:
- Vilka samverkar och samarbetar vi med?
- Vad samverkar och samarbetar vi om?
- Varför samverkar och samarbetar vi?
När ni har fått en bild av ert arbete med att förmedla tillgänglig läsning i samarbete med andra aktörer, kan ni också diskutera exempelvis:
- Hur definierar ni ”samverkan” och ”samarbete”?
- Vad räknas som en ”extern” aktör av er?
- Vilka fördelar med samverkan och samarbete kan ni identifiera?
- Vilka nackdelar med samverkan och samarbete kan ni identifiera?
- Vilka framgångsfaktorer för välfungerande samarbete har ni erfarenhet av?
- Vilka aktörer borde ni samverka eller samarbeta med?
- Vilket utrymme för utveckling finns på kort sikt? På lång sikt?
Glöm inte att dokumentera era resultat, vad ni diskuterar och att följa upp diskussionerna.