Gå direkt till innehållet

Vetenskapliga lärresurser på Digiteket

Digiteket har sedan hösten 2023, i samarbete med Kulturrådet, publicerat vetenskapliga lärresurser. Lärresurserna tar sin utgångspunkt i forskning och teorier om läsning, litteraturförmedling och biblioteksutveckling. Du som arbetar på bibliotek har därmed tillgång till vetenskapligt grundade lärresurser som stöd för ett vetenskapligt förhållningssätt.

Det vetenskapliga materialet är en del av ett nationellt kompetenslyft för folkbibliotek med fokus på barns och ungas läsning som genomfördes mellan 2021 och 2023. Läsfrämjandelyftets syfte var att stärka biblioteksmedarbetarna i deras profession och i rollen som läsfrämjare samt att stärka bibliotekens chefer och medarbetare i att arbeta strategiskt med det läsfrämjande uppdraget. En viktig beståndsdel i läsfrämjandelyftet var att ge kommuner och regioner tillgång till vetenskapligt grundade resurser.

Lärresurserna kan användas av enskilda medarbetare på folkbibliotek eller tillsammans i grupp med till exempel kollegialt lärande som metod. Till varje lärresurs medföljer ett antal diskussionsfrågor, dessa kan utgöra ett stöd i samtalen om texterna eller som ett sätt att göra kopplingar till den egna verksamheten. Att ta avstamp i ett teoretiskt material, texter eller inspelningar skapar en gemensam referensram och förståelse för begrepp att utgå ifrån i utvecklingsarbete på bibliotek. På Digiteket finns även en vägledning för kollegialt lärande till stöd. 

Mer utförlig information om det vetenskapliga materialet inom ramen för Läsfrämjandelyftet finns i artikeln Vetenskapliga lärresurser på Digiteket.

Lärresurser 

Vi uppdaterar regelbundet denna lista över de vetenskapliga lärresurser som finns publicerade eller som kommer publiceras under hösten och en bit in på våren. Sammanlagt handlar det om drygt tjugo resurser som är författade och inspelade av forskare från flera olika lärosäten runt om i Sverige.

Litteratur och förmedling
5-30 min

Läsning – lösningen på samhällets problem?

Artikel

I denna artikel ger vi en överblick över styrning av läsning i Sverige. Centrala frågor som vi både kommer att besvara och problematisera är hur läsfrämjandets historia ser ut samt vilka litteraturpolitiska insatser för att främja läsning som initierats i Sverige. Därtill beskriver vi vad som kännetecknar politiska och samhälleliga debatter om barns läsning och diskuterar även kopplingen mellan politikens syn på läsning och bibliotekens förhållningssätt, med särskilt fokus på folkbibliotekens arbete mot barn och unga. 

Läsning – lösningen på samhällets problem?
Åse Hedemark, universitetslektor, Uppsala universitet och Linnéa Lindsköld, docent och universitetslektor, Högskolan i Borås.

Läslust och lässtimulans
5-30 min

Barns och ungas läs- och bibliotekspraktiker – en kunskapsöversikt

Artikel

Hur ser barns och ungas läspraktiker ut? Vilka hinder och barriärer finns för barns och ungas läsning? Detta är några av de frågor som denna kunskapsöversikt både söker problematisera och besvara.

Barns och ungas läs- och bibliotekspraktiker – en kunskapsöversikt
Åse Hedemark, universitetslektor Uppsala universitet.

Litteratur och förmedling
5-30 min

Allsidighet och kvalitet – vad betyder det för folkbibliotekens arbete?

Artikel

Allsidighet och kvalitet är två begrepp som ständigt har följt folkbibliotekets verksamhet. Denna artikel fokuserar på olika aspekter av hur dessa begrepp relaterar till utbud av medier och det läsfrämjande arbetet på bibliotek.

Allsidighet och kvalitet – vad betyder det för folkbibliotekens arbete?
Linnéa Lindsköld, docent och universitetslektor, Högskolan i Borås.

Litteratur och förmedling
5-30 min

Ljudboken, ljudlitteraturen och ljudläsaren

Artikel

I den här artikeln tar två ljudboksforskare utgångspunkt i den kommersiella ljudbokens popularitet och gör nedslag i aktuell forskning. De diskuterar bland annat ljudbokens historia och historiska användningsområden och hur ljudboken och ljudbokskonsumtion påverkas av den digitala mediekulturen men även hur denna utveckling i sin tur påverkar läsarna och biblioteken.

Ljudboken, ljudlitteraturen och ljudläsaren
Julia Pennlert, universitetslektor vid Högskolan i Borås och Sara Tanderup Linkis, universitetslektor vid Lunds universitet

Språkutveckling och läsförmåga
5-30 min

Tillgänglig läsning för barn och unga med läsnedsättning – en kunskapsöversikt

Artikel

I denna lärresurs belyses tillgänglig läsning för barn och unga med läsnedsättning. Forskarna försöker med utgångspunkt i nationell såväl som internationell forskning ta reda på hur barn med läsnedsättningar ägnar sig åt tillgänglig läsning samt vad det betyder att läsa på olika sätt. Det ges också en övergripande bild av hur folkbibliotek har arbetat och arbetar för tillgänglig läsning för alla barn och unga.

Tillgänglig läsning för barn och unga med läsnedsättning – en kunskapsöversikt
Ulrika Centerwall, universitetslektor, Högskolan i Borås och Katarina Hagberg, doktorand och universitetsadjunkt, Högskolan i Borås.

Litteratur och förmedling
5-30 min

Svenska barns läshistoria – uppfostran genom böcker

Artikel

I den här artikeln gör Kristin Johansson, doktorand och universitetsadjunkt Högskolan i Borås, en genomgång av Svenska barns läshistoria och hur man genom historien uppfostrat genom böcker och läsning.

Svenska barns läshistoria – uppfostran genom böcker
Kristin Johansson, doktorand i biblioteks- och informationsvetenskap med inriktning mot läsforskning och kulturpolitik, Högskolan i Borås.

Litteratur och förmedling
5-30 min

Lyssnande läsning i ungdomars vardag

Artikel

I den här vetenskapliga podden ges en kort bakgrund till ljudböcker och deras historia. Här görs också en genomgång av några av de mest spännande resultaten från Elisa Tattersall Wallins avhandling från 2022. Slutligen sätts digital läsning i en större kontext genom en kort inblick i de siffror om läsvanor som presenterats i den årliga SOM-undersökningen 2023. 

Lyssnande läsning i ungdomars vardag – podd
Elisa Tattersall Wallin, universitetslektor Högskolan i Borås

Litteratur och förmedling
5-30 min

Mellan didaktik och estetik – om skönlitterärt läs­­främjande i ett litteraturdidaktiskt perspektiv

Artikel

Det är inlevelsen i fiktionen som leder till den djupare förståelsen av livet och världen. Detta visar tydligt en lång rad vetenskapliga undersökningar av läsande barn och unga, som får tänka och samtala kring det lästa på ett öppet sätt där deras egna tankar lyfts upp, synliggörs och utgör grunden för samtalen. Litteraturläsningen och skönlitteraturens fiktionella och estetiska förutsättning behöver lyftas i sin egen rätt i allt läsfrämjande arbete.

Mellan didaktik och estetik – om skönlitterärt läsfrämjande i ett litteraturdidaktiskt perspektiv
Olle Nordberg, universitetslektor vid Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier vid Uppsala universitet.

Språkutveckling och läsförmåga
5-30 min

Lek och lärande på bibliotek

Artikel

Språk och kommunikation är avgörande för barns utveckling och lärande, det är forskningen enig om. Vilka metoder och arbetssätt främjar språk- och läsutveckling hos små barn? Vilken plats kan leken ha på biblioteket? Kan folkbiblioteken integrera lek för att främja berättelser och läsning? 

Lek och lärande på bibliotek
Niklas Pramling, professor i pedagogik vid Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande vid Göteborgs universitet.

Litteratur och förmedling
5-30 min

Kvalitetslitteraturen och folkbiblioteken

Artikel

Kvalitet och kvalitetslitteratur är begrepp som alla bibliotekarier måste förhålla sig till. Men vad betyder egentligen kvalitet i ett litteratursammanhang? Och hur omsätts kvalitetsperspektiv på litteratur i konkret bibliotekspraktik? Detta och mycket mer försöker forskaren Karl Berglund ta reda på i denna text.

Kvalitetslitteraturen och folkbiblioteken
Karl Berglund, biträdande universitetslektor och docent vid Uppsala universitet.

Läslust och lässtimulans
5-30 min

Barns samtal om skönlitterär läsning

Artikel

Kan vuxna bli bättre läsfrämjare genom att lyssna mer på barn? Hur kan biblioteken bli bättre på att fånga upp unga läsares röster och ge dem inflytande över bokbeständet? Forskaren Martin Hellström gräver mer i dessa frågor.

Barns samtal om skönlitterär läsning
Martin Hellström, universitetslektor vid Linnéuniversitetet.

Läslust och lässtimulans
5-30 min

Biblioterapi på folkbibliotek – erfarenheter och utvecklingspotential

Artikel

Biblioterapi, det vill säga användandet av litteratur i syfte att förbättra den psykiska hälsan eller välbefinnandet är en kreativ terapiform som blivit alltmer populär i stora delar av världen under de senaste decennierna. Trots detta tvekar en del svenska bibliotek och bibliotekarier fortfarande inför att arbeta med biblioterapi. Det tycks finnas ett behov av fördjupad kunskap om vad biblioterapi är, hur det kan fungera och vad som krävs av dem som ska utföra biblioterapi för att många ska våga ge sig i kast med metoden. Denna artikel har som syfte att bemöta ett sådant behov.

Biblioterapi på folkbibliotek – erfarenheter och utvecklingspotential
Cecilia Pettersson, fil. dr. i litteraturvetenskap vid Göteborgs universitet.

Litteratur och förmedling
30-60 min

Barns och ungas läsning: larmrapporter och kritiska perspektiv

Artikel

Vad handlar studierna med fokus på barns och ungas läsning verkligen om? Vad räknas egentligen som läsning? Visar alla undersökningar samma tendens? Vem har egentligen tillfrågats i de här studierna? I samtalet pratar vi om hur den som arbetar på folkbibliotek med läsfrämjande och litteraturförmedling kan förhålla sig till medierapporteringen.

Barns och ungas läsning: larmrapporter och kritiska perspektiv – filmat samtal
Christina Olin-Sheller, professor, vid Karlstads universitet och Sofia Wijkmark, docent, vid Karlstads universitet.

Organisation och omvärld
5-30 min

Läsfrämjandets geografi

Artikel

I denna kunskapsöversikt presenteras en kartläggning av de centrala aktörerna för främjandet av läsning på nationell, regional och lokal nivå, samt hur deras uppdrag, ansvar och roller ser ut. I översikten ges också en inblick i det samspel som sker mellan offentliga organisationer och civilsamhället när det gäller läsfrämjande, med särskilt fokus på att identifiera delområden där samverkan är välorganiserad och inom vilka områden samverkan saknas.

Läsfrämjandets geografi – en kunskapsöversikt
Hanna Carlsson, docent vid Linnéuniversitetet.

Organisation och omvärld
5-30 min

Folkbibliotekariers kompetenser för läsfrämjande

Artikel

Vilka kunskaper och kompetenser behöver bibliotekarien för att kunna arbeta med det läsfrämjande uppdraget? Jenny Lindberg, universitetslektor vid Högskolan i Borås, ger i den här artikeln en övergripande bild av de centrala kompetenser som spelar in i bibliotekariens läsfrämjande och litteraturförmedlande uppdrag. Den avslutande delen utgörs av en diskussion om bibliotekariens unika professionella kompetens och hur den kan ges spelrum på arbetsplatsen.

Folkbibliotekariers kompetenser för läsfrämjande
Jenny Lindberg, universitetslektor vid Högskolan i Borås.

Läslust och lässtimulans
5-30 min

Social läsning i historisk belysning

Artikel

Har läsning alltid varit ett socialt fenomen? Och hur hänger dagens Shared Reading-rörelse ihop med upplysningstidens litterära salonger och folkrörelsernas läsfrämjande insatser under 1800- och 1900-talet? Detta och mycket mer får du svar på i denna vetenskapliga artikel skriven av universitetsadjunkt Kristin Johansson.

Social läsning i historisk belysning
Kristin Johansson, universitetsadjunkt vid Högskolan i Borås.

Språkutveckling och läsförmåga
5-30 min

Främja läsning på nationella minoritetsspråk

Artikel

I den här vetenskapliga artikeln utforskas utmaningarna och strategierna för att främja läsning på Sveriges nationella minoritetsspråk. Med utgångspunkt i de unika förutsättningarna för dessa språk tas befintlig forskning från såväl Sverige som internationellt upp. Artikelns syfte är att ge folkbiblioteken verktyg och metoder för att stärka minoritetsspråken och kulturerna de bär på, samt att lyfta fram vikten av delaktighet och representation i detta arbete.

Främja läsning på nationella minoritetsspråk
Sara Ahlryd, universitetslektor vid Linnéuniversitetet och Hanna Carlsson, docent vid Linnéuniversitetet.

Läslust och lässtimulans
5-30 min

Att läsa med elever – en kunskapsöversikt

Artikel

Skolbibliotek och folkbibliotek har båda ett läsfrämjande uppdrag gentemot barn och unga, oavsett om det gäller läsning för lärande eller läsning för nöje. Den här kunskapsöversikten går igenom aktuella internationella studier och ger en bild av hur skolbibliotek arbetar med läsfrämjande och vad folkbibliotek kan lära sig och inspireras av från skolbibliotekens arbete. I översikten ges forskningen om skolbibliotekens läsfrämjande arbete störst utrymme. 

Att läsa med elever – en kunskapsöversikt
Sara Ahlryd, universitetslektor vid Linnéuniversitetet.

Demokrati och delaktighet
5-30 min

Delaktighet och medskapande i arbetet med barn och ungas läsning

Artikel

Det pratas ofta om att barn och unga ska göras delaktiga i olika sammanhang, men det är inte alltid självklart vad som menas då delaktighet kan göras på många sätt och ta sig olika former. I den här artikeln belyses olika perspektiv på barn och ungas delaktighet och medskapande i relation till folkbibliotek och läsning.

Delaktighet och medskapande i arbetet med ungas läsning
Sandra Hillén, universitetslektor vid Högskolan i Borås.

Läslust och lässtimulans
5-30 min

Ungas läsupplevelser

Artikel

Den här texten lyfter olika faktorer som kan möjliggöra eller vara ett hinder för positiva läsupplevelser och läsmotivation hos unga. Flera faktorer kan relateras till den enskilda individen, exempelvis intressen, bakgrund och livssituation, läsförmåga och preferenser gällande format.

Ungas läsupplevelser
Amira Sofie Sandin, universitetslektor, och Emma Berge Kleber, universitetsadjunkt, vid Högskolan i Borås.

Språkutveckling och läsförmåga
5-30 min

Mångspråk och minoritetsspråk – att främja läsning för alla

Artikel

Denna artikel syftar till att förmedla en samlad bild, i den mån det går, av de kunskaper som finns att tillgå när det gäller mångspråksarbete och läsfrämjande riktat mot barn och ungdom med annat modersmål än svenska eller med anknytning till de nationella minoriteterna.

Mångspråk och minoritetsspråk – att främja läsning för alla

Johan Webber, universitetsadjunkt, och Jonas Söderholm, universitetslektor, vid Högskolan i Borås.


Följande vetenskapliga lärresurser kommer att publiceras under 2024

Läsa fint och fult
Pamela Schultz Nybacka, universitetslektor vid Södertörns högskola.

Att främja läsning för unga och unga vuxna i områden med socioekonomiska utmaningar – en kunskapsöversikt
Pamela Schultz Nybacka, universitetslektor vid Södertörns högskola.



Puffbild: detalj ur Scientist Working in a Laboratory, Licens: CC0.