Gå direkt till kursmenyn Gå direkt till innehållet

Retrospektiv

Retrospektiv är ett tjusigt ord för en utvärdering av jobb utfört. I agila sammanhang använder man ofta den försvenskade versionen av det engelska ordet: retrospekt – men det är samma sak. Ett retrospektiv kan hållas när ett delmål uppnåtts eller när hela projektet är klart. Målet med retrospektivet är att lära sig av det som gjorts för att bättre rustade kunna gå vidare och göra nytt och bättre. Retrospektivet leds typiskt av projektledaren eller en speciell processledare som denna har utsett.

Under retrospektivet går man på djupet med det man gjort tillsammans och undersöker det i olika aspekter:

  • Vad har vi gjort?
  • Hur gick arbetet/projektet/sprinten till?
  • Hur upplevde vi de olika delarna?
  • Vilka känslor hade vi under olika tillfällen?
  • Vilka triumfer firade vi?
  • Vilka hinder stötte vi på?
  • Var misslyckades vi?
  • Vad har vi dragit för lärdomar och hur tar vi dessa med oss framåt?
  • Vad ska vi sluta med?
  • Vad ska vi fortsätta göra?
  • Vad ska vi börja med?

En kortversion som man ofta ser är ett retrospektiv som genast fokuserar på frågorna “vad ska vi sluta med, vad ska vi fortsätta göra och vad ska vi börja göra”. Att direkt försöka dra slutsatser om något utan att först gå igenom fasen där man stöter och blöter hur det gått längs vägen riskerar att misslyckas. Det är när vi får ge våra individuella vittnesmål och tankar om något och blanda upp dem med gruppdiskussioner, som saker kan bli tydliga som tidigare varit otydliga. Lägg därför ner tiden till att göra ett fullt retrospekt där dessa tre avslutande frågorna kommer att få sina uppenbara svar längs vägen.