Gå direkt till kursmenyn Gå direkt till innehållet

Verktyg: Wrike

Du vill ha ett program:

  • som på ett översiktligt sätt tillåter dig att överblicka, dela ut och hantera uppgifter inom ett projekt
  • som har funktioner som låter dig översiktligt organisera och lista olika sorters uppgifter
  • som har funktioner som möjliggör att medarbetare tilldelas uppgifter, deadlines etc.
  • som ger checklistor
  • som gör det möjligt att importera bilder och filer
  • som har funktioner att diskussion förs i anslutning till uppgifter som ska göras.

Då vill du ha Wrike.

Vad är Wrike?

Wrike är ett projektledarktyg som låter gruppen hålla koll på alla uppgifter som behöver utföras. Den huvudsakliga arbetsytan är en anslagstavla liknande den i Trello. På samma sätt som de flesta andra verktyg i denna uppsättning finns tjänsten i ett gratisutförande och i olika betalmodeller. Besök Wrike och välj en prismodell som du är intresserad av. Gratisutförandet är en avskalad version av programmet och tillåter maximalt 5 medlemmar. De olika betalnivåerna tillåter sedan gradvis fler medlemmar, ger gradvis mer filutrymme och lägger också steg för steg till fler funktioner.

Översikt

När du registrerat dig och loggat in kan du få stöd av programmet att göra grundläggande val innan du startar din första grupp/team. Beroende på vilken verksamhet ni sysslar med finns det lite olika mallar som programmet utgår ifrån.

Väl igång kan du skapa projekt och undertavlor till dessa projekt.

Varje uppgift kan skapas, förses med medlemmar, tilldelas filer och deadline och ha en pågående diskussion.

Användbart är att Wrike tillåter dig att visualisera ditt arbetsflöde och allt som är på gång på många olika sätt. Ett sätt är versionen “boards” som har en stor anslagstavla med ett flöde från “ska göras” via “arbetas med just nu” till “gjort”. Du kan också välja att se det som en lista, som en tabell, som ett strömmande flöde eller som i bildexemplet nedan som ett Ganttschema.

Självklart är Wrike integrerad med andra funktioner som e-post och kalendrar och programmet ger kontinuerligt hjälp med mallar anpassade för projektledning.

Sammanfattning – styrkor och svagheter

Wrike erbjuder en avancerad anslagstavla med många möjligheter att anpassa funktioner och visualiseringsmetoder efter projektets behov. Precis som Trello har du en anslagstavla med uppgiftskort som kan delas ut, hanteras, kommenteras, flyttas runt et cetera. Programmet tillåter många avancerade lösningar och integrering med andra program – exempelvis kan information automatiskt importeras från en mängd olika källor och exporteras till andra.

På plussidan: Stora möjligheter, översiktligt och flexibelt.

På minussidan: Mer komplext, brantare lärkurva och begränsad gratisversion.