Gå direkt till kursmenyn Gå direkt till innehållet

Att vara överens: värdegrund, regler och budord

Värdegrund och regler

Varje grupp som jobbar tillsammans behöver ha en gemensam värdegrund och regler att falla tillbaka på för hur man arbetar tillsammans. I det flesta fall är detta fullständigt självklara saker som alla är helt överens om utan diskussion, saker som faller under “bete dig som folk” och “var inte en skitstövel”. Allt som oftast är detta också reglerat i lagar, förordningar, anställningsavtal eller kommunala riktlinjer. Kort sagt: hur man beter sig är ofta väl etablerat och underförstått. Trots detta finns det en stor poäng i att deltagarna i en grupp som är nya för varandra eller ska jobba ihop på ett projekt på nytt sätt eller med nya verktyg ändå sätter sig ner och har en rak och öppen diskussion om hur man gemensamt vill att saker ska fungera. Det finns vidare en poäng i att skriva ner det man gemensamt kommer överens om på en plats tillgänglig för alla. Detta blir något man kan peka på om konflikt uppstår: “Det vi gör nu är inte förenligt med vad vi kom överens om” eller “När du gör x så går det emot det vi alla kom överens om när vi startade projektet så antingen behöver du göra på annat sätt eller så får vi alla samlas och fatta ett nytt beslut.” Att ha ett gemensamt regelverk eller värdegrund att utgå ifrån hjälper förhoppningsvis varje medlem att känna en större trygghet att säga ifrån om något inte fungerar. Den enskilda medarbetaren kan då hänvisa till att det inte handlar om deras personliga känslighet utan något man gemensamt bestämt.

Målbild/budord

När man gemensamt jobbar i ett projekt där alla faktorer inte är på förhand givna: det vill säga man vet inte exakt hur saker kommer att utvecklas – vare sig arbetsformerna eller den färdiga produkten eller tjänsten, kan det vara bra att sätta upp en gemensam målbild eller ett gäng gemensamma budord att arbeta utifrån. Denna målbild bör så nära som möjligt försöka fånga vad man hoppas göra och åstadkomma. I takt med att projektet utvecklas och strategiska eller taktiska beslut måste tas, kan målbilden sedan komma till användning. I ett vägskäl mellan två olika (positiva) val som ger olika utfall för arbetet eller tjänsten/produkten kan en dylik komma till hjälp. “När vi först satte oss ner och skissade på vad vi ville åstadkomma sa vi att användarvänlighet skulle vara viktigare än ett brett utbud av funktioner. Därför bör vi gå i riktning x istället för riktning y eftersom det är mer förenligt med vår ursprungsvision”.

En handskriven lapp med Digitekets budord. 1. Gör rätt - inte fort. 2. Om det inte är utmanande har det inget värde. 3. Om det inte är lustbetonat kommer de inte tillbaka. 4. Kompromissa inte med dumhet och ömma tår. 5. Lyssna på användarna och gör om vid behov. 6. Allt material måste finnas i ett tydligt och logiskt system.

Digitekets budord i handskriven form.

Som i alla projekt kan målbild och budord att arbeta efter förändras i takt med att man gör nya insikter och då bör man gemensamt uppdatera målbilden och därigenom skapa en ny baslinje från vilken man utgår.

Placera de gemensamma dokument som ni utgår ifrån på en plats där alla i projektet lätt kan se dem. Gärna i en visuell form – på någon central informationsplats så att medarbetarna kan bli påminda. Det vill säga: inte i en mapp med dokument långt ner i arkivet utan på den digitala väggen!