60+ min
Hoppa över filtreringDen samtida receptionen och värderingen av AI-genererad litteratur i Sverige
När AI började skriva litteratur förändrades även läsandet av dem. En studie av svenska kritikers reaktioner på AI-genererad litteratur visar på en paradox: i stället för att textens ursprung skulle bli mindre viktigt har författarens mänsklighet blivit allt mer avgörande för hur vi värderar litteratur. Forskningen visar hur vi rör oss mot en värld där böcker kan behöva märkas med ”Human Authored” för att tas på allvar. Läs mer i denna artikel av Daniel Helsing, Torbjörn Forslid och Anders Ohlsson. Som alla som har studerat litteraturteorins historia vet hände det något i synen på texttolkning och -värdering i mitten av 1900-talet: författaren relegerades till förmån för texten själv. Nykritiker som William K. Wimsatt och Monroe Beardsley menade att författarintentionen är irrelevant eftersom intentionen, i den ...
Moderna orakel eller bullshit-maskiner? Att leva i en ChatGPT-värld
En mängd människor lovsjunger AI-tekniken och hur dess språkmodeller kommer att revolutionera vårt sätt att arbeta, lära, leka, skapa och kommunicera. Men är verkligen tekniken att betrakta som någon form av moderna orakel eller handlar det kanske om teknik som har bemästrat skitsnackandets konst? Carl T. Bergstrom och Gavin West vid University of Washington har utvecklat en onlinekurs som försöker reda ut frågan. På gott och ont är LLM:er (de stora språkmodellerna som är tekniken bakom ChatGPT och andra liknande AI-tjämnster) här för att stanna. Vi konsumerar alla dagligen innehåll som de skapat på nätet, många av oss av oss interagerar med LLM-chattbotar, och många använder dem för att skapa eget innehåll. Genom 18 lektioner som tar fem- till tio-minuter att genomföra förklaras på ett ...
Pedagogiska möten – handledning i digitala frågor
Folkbiblioteket har alltid varit en plats för lärande, men vägarna till kunskap har förändrats genom åren, liksom förutsättningarna för att arbeta med pedagogisk verksamhet. Digitaliseringen och internets genomslag har givetvis lett till stora förändringar i bibliotekens vardag och identitet. Tidigt i den tekniska utvecklingen blev det tydligt att biblioteken var en plats dit folk kom för att använda och lära sig mer om digitala verktyg och tjänster.
Språk- och läsfrämjande för de yngsta barnen: Del 5 – Så kan du göra
Välkommen till den femte och sista delkursen i fortbildningen Språk- och läsfrämjande för de yngsta barnen! Den här delkursen tar upp olika metoder för att arbeta språk- och läsfrämjande i praktiken. Här lyfts vikten av att vara en god samtalspartner, hur du kan läsa tillsammans med barnet och leka med språket samt att använda bilder och tecken som stöd i kommunikation.
Språk- och läsfrämjande för de yngsta barnen: Del 4 – Läsning och läsglädje
Välkommen till den fjärde delkursen i fortbildningen Språk- och läsfrämjande för de yngsta barnen! Här lyfts litteraturen som konstform, och två av våra mest kända bilderboksförfattare tillika illustratörer, Stina Wirsén och Matilda Ruta, delar med sig av sitt skapande arbete, i ateljé och tillsammans med barn. Hur kan estetiska lärprocesser berika barnens upplevelser av böcker och läsning? Varför är det viktigt att barnen får lära sig att uttrycka sig på olika sätt? Slutligen framhålls anknytningen mellan den vuxne och barnet som ytterligare en vinst med högläsningen.
Språk- och läsfrämjande för de yngsta barnen: Del 3 – Flerspråkighet
Välkommen till den tredje delkursen i fortbildningen Språk- och läsfrämjande för de yngsta barnen! Sverige är ett flerspråkigt land och barn ska få känna stolthet och glädje över alla sina språk. Den här delkursen ger grundläggande kunskap om hur man bemöter och stöttar flerspråkiga barn.
Språk- och läsfrämjande för de yngsta barnen: Del 2 – Små barns språkutveckling
Välkommen till den andra delkursen i fortbildningen Språk- och läsfrämjande för de yngsta barnen! Den här delkursen ger dig grundläggande kunskap om hur små barns språk utvecklas. Du kommer att få lära dig hur barns typiska språkutveckling ser ut samt vad man kan göra vid en avvikande språkutveckling. Även skärmanvändning och dess inverkan på språkutvecklingen tas upp.
Språk- och läsfrämjande för de yngsta barnen: Del 1 – Därför ska vi arbeta språk- och läsfrämjande
Välkommen till den första delkursen i fortbildningen Språk- och läsfrämjande för de yngsta barnen! I den här delkursen kommer vi att fördjupa oss i varför det är viktigt att vi arbetar språk- och läsfrämjande med små barn och vilken betydelse detta har genom livet.
Lesersørvis – nycklar till en bättre litteraturförmedling
Lesersørvis är en norsk metod som bibliotekspersonal kan använda för att arbeta med litteraturförmedling på ett mer strukturerat vis. Kärnan i Lesersørvis handlar om att hitta rätt bok till rätt person. Lesersørvis metod gör det möjligt att identifiera vad en läsare har uppskattat i en bok och därmed sannolikt kommer att gilla i en annan.
Hbtq+ på folkbibliotek
Biblioteken är till för alla. Genom att arbeta aktivt och strategiskt med inkludering av utsatta grupper kan vi bidra till ökad tolerans, öppenhet och det demokratiska samhällets utveckling. För att skapa trygga, välkomnande platser för alla bibliotekets besökare, och samtidigt vara en säker och inkluderande arbetsplats för våra kollegor, är det viktigt att utbilda sig och ha ett levande samtal på arbetsplatsen kring normer, bemötande och inkludering.
Tornedalingar, kväner och lantalaiset – språk, kultur och identitet
Det här är en kort kurs för att öka kompetens och förståelse för tornedalingar, kväner och lantalaiset. Kursen strävar inte efter att vara heltäckande, utan fokuserar istället på specifika ämnen och områden som vi tycker är viktiga att känna till om man jobbar på bibliotek. Kursen berättar om minoriteten och språket meänkieli, dess historia minoritetens historia samt tips till bibliotekspersonal om hur de kan jobba med att lyfta fram minoriteten och dess kultur i sitt dagliga arbete.
Öppen vetenskap – därför behövs kunskapen på folkbibliotek
Nu finns en ny kurs på Digiteket med namnet Öppen vetenskap i praktiken. Kursen ger handfast kunskap i ämnet och konkreta tips på hur folkbibliotek kan guida sina användare i en värld av öppna resurser. I samband med lanseringen av kursen hölls ett webbinarium som du nu kan se i efterhand.
Demokrati i praktiken – en fråga för folkbiblioteket
I september arrangerade kulturförvaltningen i Västra Götalandsregionen ett webbinarium med syftet att belysa hur demokratiarbete på bibliotek kan bedrivas rent konkret. Presentationerna går nu att ta del av i efterhand.
Öppen vetenskap i praktiken
Alltmer vetenskapliga resurser är idag öppet tillgängliga vilket skapar nya möjligheter för folkbibliotek att stötta sina besökare. Även resurser kring forskningsprocessen är också i allt högre utsträckning öppet tillgängliga, alltifrån att publikationer och forskningsdata inte längre ligger bakom betalvägg till att det finns möjlighet för allmänheten att på olika sätt engagera sig i forskningsprocessen. När alltmer är öppet skapar det också nya möjligheter för folkbibliotek. Den här kursen riktar sig framförallt till folkbibliotekarier som i sin tjänst hanterar frågor om facklitteratur eller vill stärka sin medie- och informationskunnighet och, i andra hand, till deras chefer och andra intresserade.
Romska minoriteten – litteratur, språk och kulturhistoria
Denna kurs är för dig som vill öka din kompetens och förståelse för den nationella minoriteten romer. Den strävar inte efter att vara heltäckande, utan fokuserar istället på specifika ämnen och områden, där olika perspektiv framhävs. I kursen blandas romska röster med insikter från forskning och myndigheter.
Att möta barn i behov av särskilt stöd
Alla som arbetar på folkbibliotek eller skolbibliotek möter ibland barn i behov av särskilt stöd och deras familjer. För dessa barn kan personalens bemötande göra enorm skillnad och för att denna, hos biblioteken prioriterade, målgrupp ska kunna ta del av verksamheten på ett fullgott sätt kan vi behöva tänka till lite extra.
Läsfrämja tillsammans – hur kan Shared Reading vara en resurs för samverkan?
Shared Reading har blivit en mycket populär metod att använda i läsfrämjande och litteraturförmedlande verksamhet. En metod som kan ge nya möjligheter till samverkan mellan olika läsfrämjande aktörer. På detta tema arrangerade Digiteket ett webbinarium tillsammans med Biblioteksutveckling Region Skåne i april – nu kan du ta del av träffen i efterhand.
Barnboksbeståndet – kvalitet och barns delaktighet
Kan vi tala om kvalitet för barnlitteratur utifrån hur böcker är skrivna och utformade, eller bör barnlitterär kvalitet bedömas utifrån vad barnen uppskattar? I samarbete med Biblioteksutveckling i Västra Götalandsregionen arrangerade Digiteket webbinariet “Barnboksbeståndet – om kvalitet och barns delaktighet” som nu finns tillgängligt att se i efterhand.
Utveckla lustfylld samverkan mellan bibliotek och civilsamhälle
Det här är en utbildning om samverkan mellan biblioteksverksamheten och civilsamhället. Kursen syftar därigenom till att ge dig dig som biblioteksmedarbetare bättre grundkunskaper om hur du kan gå tillväga för att samverka med civilsamhället, liksom belysa vilka vinningarna med samverkan kan vara i en bibliotekskontext.
Kollegialt lärande i fem steg
Inom biblioteksverksamhet finns ständigt behov av att lära sig mer och utveckla verksamheten. Kollegialt lärande är ett strukturerat och systematiskt arbetssätt där kollegor tillsammans utvecklar kunskap och metoder i en gemensam fortbildning.
Stärk programverksamheten med Biblioteket Play
Biblioteket Play är en streamingtjänst där du kan titta på program om litteratur, kultur och aktuella frågor. I den här kursen kommer du att få inspiration och konkreta exempel på hur du som biblioteksanställd kan använda innehållet på Biblioteket Play i ditt arbete. Oavsett om du jobbar på ett stort eller litet bibliotek, med barn, unga eller vuxna, och oavsett om du har gott om tid till förberedelser eller om du vill göra något spontant som kräver lite förarbete – på Biblioteket Play finns något för alla. Här får du även tips från medarbetare på Stockholms stadsbibliotek om hur de har använt produktionerna.
Urfolket samerna – litteratur, språk och kulturhistoria
Det här är en kurs för dig som vill öka din kompetens och förståelse för urfolket samerna. Den här kursen växte fram som ett digitalt alternativ till en inställd fysisk fortbildningsdag. Tillsammans med föreläsarna utformades istället en digital fortbildning. Kursen strävar inte efter att vara heltäckande, utan fokuserar istället på specifika ämnen och områden, där olika perspektiv framhävs. Röster från urfolket samerna blandas med insikter från forskning och myndigheter.