Gå direkt till kursmenyn Gå direkt till innehållet

God jul och gott nytt år önskar Digiteketredaktionen!

Upplägg

Rita för AI-förståelse

Skylta med böcker om AI och sätt upp en datorkiosk i närheten där besökarna får spela det av Google skapade spelet Quick, Draw! Spelet försöker gissa vad man ritar och kan tjäna som en pedagogisk introduktion till att förstå hur AI “lär sig”. Sätt upp förklarande skylt bredvid som berättar vad AI-spelet är och går ut på. Syftet med denna aktivitet är att introducera och utbilda biblioteksbesökare i tekniken bakom artificiell intelligens egentligen fungerar på ett enkelt, interaktivt och engagerande sätt. 

Genomförande

  1. Samla ihop och köp in relevant material i form av böcker eller infotexter om AI som kan skyltas med.
  2. Sätt upp en datorkiosk låst till webbsidan Quick, Draw!
  3. Skapa förklarande skyltar som berättar vad man ska göra och vad kopplingen till AI är. Målet är att deltagarna ska få större förståelse för hur tekniken bakom maskinlärande fungerar.
  4. Se till att personalen är väl insatt  och kan svara på eventuella frågor. 
  5. Erbjud gärna en fördjupande programpunkt i anslutning till kiosken. Ett föredrag, ett panelsamtal, en workshop? Håll intresset vid liv.
  6. Informera om och marknadsför projektet i biblioteksrummet och i era sociala medier-kanaler. 

Avanyu av Julian Martinez (1923). Public domain.