Gå direkt till kursmenyn Gå direkt till innehållet

God jul och gott nytt år önskar Digiteketredaktionen!

Upplägg

Rekommendationsalgoritmer på hyllorna

Illustrera hur enkla rekommendationsalgoritmer fungerar genom att dra analogier till hur böcker skyltas och rekommenderas fysiskt och digitalt i biblioteksrummet och på era bibliotekswebbsidor. Varför förevisas just dessa böcker och hur skiljer det sig från hur du blir tipsad om till exempel filmer på Netflix eller musik på Spotify? 

Genomförande

  1. Försök hitta eller skapa enkla pedagogiska förklaringar till hur de digitala tjänsternas rekommendationsalgoritmer fungerar. Om du lyssnar mycket på italiensk vikingahårdrock kommer du att bli tipsad om musik som liknar den, och kanske inte så mycket brittisk dubstep. 
  2. Undersök vilken typ av rekommendationsalgoritmer era digitala tjänster använder. Använd tjänsterna och undersök hur algoritmerna fungerar eller kontakta företagen och fråga. Var transparenta med vad algoritmerna innebär för ert eget arbete. Har ni automatiska inköpsförslag baserat på utlåningsdata? Lyfts vissa titlar fram för att de är kommersiellt gångbara? Visa att ni är medvetna och reflekterande kring dessa mekanismer.
  3. Fundera också på hur era egna rekommendationsalgoritmer fungerar. Hur kommer det sig att ni tematiskt sätter samman olika böcker i skyltningar? Hur gör ni när ni rekommenderar böcker till en låntagare som vill ha en bok “som liknar den här boken”. 
  4. Samla era lärdomar i någon form av enkelt och pedagogiskt presentationsmaterial. Kanske kan ni sprida det på sociala medier? Målet är att folk ska få upp ögonen för vilken makt de olika algoritmerna har i ens val av mediekonsumtion och vad man kan göra för att komma bortom dess påverkan. Lägg lite extra krut på att göra de pedagogiska förklaringarna så kristallklara och relaterbara som möjligt. Vardagliga exempel, visuella element, konkreta ”om du gör A – då händer B”-resonemang. Tänk er en besökare helt främmande för ämnet – vad behöver hen veta för att förstå?
  5. Lyft upp intressanta exempel på oväntade eller problematiska konsekvenser. ”Om vi bara ställer fram deckare i skyltningen kanske vi omedvetet missar att presentera andra genrer för låntagare som skulle uppskatta dem.” Vilka är algoritmens blinda fläckar? Att välja är alltid också att välja bort. 
  6. En annan aktivitet kan vara att bjuda in besökarna att medskapa rekommendationsalgoritmer. Ge dem ett antal titlar en tänkt läsare har läst och be dem rekommendera andra böcker som skulle passa. Be dem också om en förklaring till hur de resonerar och hur en regel för detta skulle kunna se ut. Använd detta, med deras medgivande, som exempel på hur algoritmer fungerar på sociala medier och i andra digitala sammanhang. 

The great parade av Fernand Léger (1954). Public domain.