Informera via informationsskärmar
Om ni använder infoskärmar som visar öppettider och listar kommande arrangemang, låt dem också visa enkla MIK-relaterade tips och uppmaningar som till exempel: “Du vet väl om att det finns andra sökmotorer än Google.”
Genomförande
- Hitta ett antal bra, enkla och genomförbara tips som kan rulla på skärmarna under dagen. Dessa bör vara av sådan karaktär att de enkelt kan genomföras och att man inte behöver hjälpa eller guida besökarna. Inspireras av MIK Sveriges kunskapsbank.
- För maximal effekt kan ni gärna jobba extra med formuleringarna – använd vardagliga ord, ställ retoriska frågor, måla upp igenkänningsbara situationer. Målet är att så många som möjligt ska känna sig träffade och bli inspirerade till att prova tipsen.
- Skapa en snygg och enhetlig inramning till tipsen, kanske ska en enhetlig logotyp eller dylikt användas?
- Informera bibliotekets besökare att de nu kan få tips på skärmarna, återanvänd tipsen och deras innehåll till sociala medier-inlägg.
- Skylta med relaterade böcker ur bibliotekets samlingar i anslutning till tipsen.
- Rotera och bytt ut innehållet efter hand så att det kan upplevas som fräscht och intressant.