Identifiera
Det första steget handlar om att identifiera vad det är vi vill arbeta med. Att identifiera en gemensam fråga är därmed startpunkten för det kollegiala lärandet. Frågan kan utgå från ett problem eller en utmaning vi upplever i arbetet, det kan också utgå från ett av bibliotekens uppdrag eller verksamhetsmål eller om vi vill erhålla mer kompetens inom ett område för att helt enkelt fördjupa vår kunskap. Finns det något vi har uppmärksammat i biblioteksvardagen som skulle behöva lyftas för gemensamt kunskapssökande och gemensam diskussion? Har vi kartlagt våra kompetensbehov och urskilt områden som vi behöver fördjupa?
Frågan vi enas om behöver vara inom ett område där det finns möjlighet att faktiskt utveckla eller påverka. Det ska vara en öppen fråga som är möjlig att samtala kring, där kunskap kan sökas på olika sätt och olika metoder kan prövas för att få veta mer. Vad har vi god kunskap om och vad saknar vi kunskap om? Vad vet vi redan om användarna och de potentiella användarna och vad behöver vi veta mer om för att kunna utveckla exempelvis vårt läsfrämjande arbete?
Nedan är exempel på frågor där kollegialt lärande kan vara ett givande arbetssätt.
- Hur kan vi använda forskning om ungas läsvanor i vårt dagliga arbete på biblioteket?
- Hur kan vi utforma en föreläsning om flerspråkighet och tillgänglig läsning för förskolepedagoger?
- Inspirerar biblioteksrummet till läsning? Vem läser i biblioteket, var och när?
- Hur kan vi utveckla vårt läsfrämjande arbete i samarbete med fritidsgården?
- På vilka sätt kan vi skapa läsmotivation hos unga som gått ut grundskolan?
- Hur kan vi arbeta med silent books på flyktingboenden?
- Varför når vi inte de prioriterade målgrupperna i våra läsecirklar?
- Hur kan vi få fler användare till våra författarsamtal?
- Hur kan vi göra en prövning av barnets bästa när bokbussens turlista ändras?
- Hur kan vi utveckla våra sätt att föra professionella samtal om läsupplevelser?
Bra att tänka på när vi formulerar vår frågeställning:
- Frågan ska inte vara för snävt formulerad.
- Ämnet för frågan ska vara aktuellt och relevant för vår verksamhet.
- Att vi inte är för snabba med att definiera frågan.
- Att vi väljer ett ämne där vi har möjlighet att påverka.
Inspiration
I artikeln Alla får påsar – när Smedjebacken dukar upp till kollegiala bokfrukostar beskriver bibliotekarien Maria Höglund Boberg hur hon identifierade ett behov av en ökad litteraturkännedom kring barn- och ungdomslitteratur på sin arbetsplats. Genom att strukturera ett lärande i form av interna bokpåsar och bokfrukostar genomför personalen på Smedjebackens bibliotek nu ett gemensamt kompetenslyft.
Alla får påsar – när Smedjebacken dukar upp till kollegiala bokfrukostar
Hur kan vi tillsammans öka vår litteraturkännedom för att bli bättre på att tipsa om böcker för barn och unga? Den frågan ställde sig barn- och ungdomsbibliotekarien Maria Höglund Boberg på Smedjebackens bibliotek. Under en av Kulturrådets frukostträffar blev hon inspirerad till att skapa interna bokpåsar för all personal att läsa och samtala om. Nu utgör de kollegiala bokpåsarna en av flera delar som ingår i Smedjebackens alldeles egna Läsfrämjandelyft.
Några medarbetare på biblioteket i Kulköping pratar på en kafferast om hur trist det är att inga ungdomar lånar några av böckerna som de skyltar med vid ungdomshörnan. De bestämmer att de vill undersöka detta mer och ber sin chef att avsätta tid för att prata om frågan på nästa personalmöte. Under mötet kommer de fram till att det vore intressant att utforska detta gemensamt under en längre tidsperiod genom ett kollegialt lärande. Efter en lång diskussion landar de i följande frågeställning:
Hur kan vi bli bättre på att ge boktips till ungdomar?
Reflektionsfrågor
- Är det några specifika ämnen eller uppdrag inom vår verksamhet som vi skulle vilja lära oss mer om genom ett kollegialt lärande?
- Varför är det inte bra att välja en för snäv frågeställning initialt och varför är det viktigt att prata igenom den ordentligt innan vi går vidare till nästa steg?