Gå direkt till kursmenyn Gå direkt till innehållet

Att arbeta med kollegialt lärande i fem steg

Ett sätt för att det kollegiala lärandet ska bli strategiskt, långsiktigt och kontinuerligt är att använda sig av en systematisk process för lärande. Denna kurs presenterar en grundstruktur, i form av en modell i fem steg, som stöd för att initiera och genomdriva ett strukturerat kollegialt lärande. 

De fem stegen i modellen är:

  1. Identifiera
  2. Förbereda
  3. Genomföra
  4. Omsätta
  5. Följa upp

De kommande lektionerna i kursen beskriver varje steg mer utförligt och i varje kapitel följer även ett fiktivt exempel som illustrerar hur steget skulle kunna genomföras i praktiken. 

Film om kollegialt lärande

I följande film samtalar Ann-Catrine Eriksson med Cecilia Gärdén om kollegialt lärande och hur femstegsmodellen är tänkt att användas. Cecilia ger också praktiska exempel på hur bibliotek kan arbeta med gemensam kompetensutveckling.

Inspiration

I artikeln Kollegialt lärande i praktiken – att få syn på sina egna och varandras kompetenser berättar Fanny Sundman och Tove Eriksson Mrozowski, biblioteksutvecklare på Region Skåne, varför de tycker att kollegialt lärande är en bra metod för fortbildning.

Organisation och omvärld
5 min

Kollegialt lärande i praktiken – att få syn på sina egna och varandras kompetenser

Artikel

Nyligen publicerade Digiteket en vägledning för hur man kan jobba med kollegialt lärande i sitt uppdrag som läsfrämjare. Men vad innebär egentligen kollegialt lärande och hur kan man använda det som en metod på sin arbetsplats? Vi var med under en workshop där biblioteksmedarbetare i Skåne fick testa på metoden och ställde frågor till arrangörerna och deltagarna. Varje år anordnar Biblioteksutveckling i Region Skåne SUD – Stora utvecklingsdagen, en dag där folkbibliotek i Skåne har möjlighet att inspireras och dra lärdomar av varandra genom att berätta om olika projekt och utvecklingsinsatser de genomfört under året. Temat för årets träff var “Samtal” och under eftermiddagen fick de som ville ta chansen att testa på “Kollegialt lärande i samtal”. Workshoppen arrangerades av Tove Eriksson Mrozowski och Fanny ...

Reflektionsfrågor

  • Hur kan vi ta det första steget för att initiera ett kollegialt lärande på vår arbetsplats?
  • Vilken stöttning behövs från vår chef eller verksamhetsledare för att vi ska kunna genomföra ett kollegialt lärande?