Gå direkt till kursmenyn Gå direkt till innehållet

Förbereda

Nästa steg innebär att vi förbereder oss. Förberedelser kan ske enskilt eller gemensamt, eller både och. Vi analyserar vilken information vi behöver för att kunna arbeta med frågan och hur vi ska göra för att söka information. Att utgå från ett teoretiskt underlag minskar risken för att samtalen hamnar i alltför vardagliga frågor och problem. Teoretiska underlag bidrar också till en gemensam referensram och begreppsapparat att utgå från i det fortsatta arbetet.

Finns det lärresurser på Digiteket som anknyter till vår fråga? Finns det vetenskapligt material på andra ställen som vi kan läsa och använda? Finns det rapporter eller filmer från regional biblioteksverksamhet, från myndigheter eller andra organisationer? Finns det artiklar eller kurser på Digiteket som beskriver hur andra kommuner har arbetat med den här målgruppen, som vi kan inspireras av? Finns det någon vi kan ställa frågor till på andra förvaltningar eller i någon förening? Finns det användare eller icke-användare som vi kan få kunskap från?

När vi planerar hur vi ska arbeta, vilken eller vilka metoder vi ska välja och vilka material vi ska använda, behöver vi relatera våra val till hur mycket tid vi har till förfogande. När och hur ofta ska vi ses? Ett genomgripande arbete tar mycket tid i anspråk och vi behöver troligtvis prioritera och välja.

De exempelfrågor som beskrivs i steget “Identifiera” kan utforskas genom att både ta del av forskning och av att använda olika metoder för att veta mer, exempelvis: 

  • litteraturstudier
  • intervjuer
  • observationer
  • fokusgrupper
  • studiebesök
  • statistik
  • enkäter
  • fältanteckningar
  • loggbok

Inspiration

På Digiteket finns mängder med lärresurser att använda sig av i det gemensamma lärandet. 

  • Under temat Vetenskapliga lärresurser har vi samlat aktuell forskning inom läsfrämjande och litteraturförmedling. I slutet av varje artikel finns diskussionsfrågor som är specifikt framtagna för att samtala om gemensamt i en arbetsgrupp. 
  • I samarbete med Högskolan i Borås publicerar Digiteket en poddserie om strategisk utveckling av läsfrämjande på folkbibliotek. Poddarna är utdrag ur den kurs, riktad mot chefer i folkbiblioteksverksamhet, som ges av Bibliotekshögskolan i Borås under namnet Strategisk utveckling av läsfrämjande på folkbibliotek. Under kursen utvecklas deltagarnas kunskaper och förståelse för bibliotekariens roller, metoder, verktyg och förutsättningar relaterat till det läsfrämjande arbetet för och med barn och unga.
  • På Digiteket finns även en uppsjö med verksamhetsexempel som, med utgångspunkt i det praktiska arbetet, förmedlar lärdomar och inspiration. 
  • Det går också att filtrera innehåll på Digiteket efter olika målgrupper, taggar eller innehållstyper. Exempelvis forskning där vi samlat allt vetenskapligt material på sidan. 

Några av kollegorna på biblioteket i Kulköping har nu bildat en arbetsgrupp och planerat tre träffar, på en timme vardera, där alla på biblioteket gemensamt ska utforska den identifierade frågan. Arbetsgruppen har diskuterat metoder och infallsvinklar och har kommit fram till att de sällan delar erfarenheter kring hur de rent praktiskt går tillväga för att tipsa unga om böcker. De vill också veta mer om vad forskningen säger kring ungas läspraktiker och efter lite efterforskande bestämmer de sig för en vetenskaplig resurs som finns på Digiteket. De har också upptäckt ett intressant projekt i en annan kommun som de skulle vilja veta mer om. Arbetsgruppen bestämmer sig för att använda samtal, skrivande och studiebesök som metoder för lärandet.

Reflektionsfrågor

  • Varför är det önskvärt att också inbegripa forskning eller teoretiska underlag i det kollegiala lärandet?
  • Vart brukar vi på vår arbetsplats vända oss för att inhämta omvärldsbevakning och/eller kunskap?