Digiteket publicerar podd med Bibliotekshögskolan i Borås
Den första februari 2023 började Digiteket publicera en ny artikelserie med material i poddform från Bibliotekshögskolan i Borås. Poddarna är utdrag ur den kurs, riktad mot chefer i folkbiblioteksverksamhet, som ges av Bibliotekshögskolan i Borås under namnet Strategisk utveckling av läsfrämjande på folkbibliotek. Då söktrycket på kursen varit stort är det extra roligt att Digitekets läsare kan få ta del av valda delar av kursmaterialet i artikelform. Förvänta er nya poddavsnitt varannan torsdag under våren!
Kursen ”Strategisk utveckling av läsfrämjande på folkbibliotek” genomförs av Bibliotekshögskolan vid Högskolan i Borås under hösten 2023 – våren 2024, i samarbete med övriga lärosäten med biblioteks – och informationsvetenskaplig utbildning. Kursen är en del av Kulturrådets regeringsuppdrag Läsfrämjandelyft för folkbibliotek 2021-2023.
Kursen handlar om strategiska perspektiv på läsfrämjande och vänder sig till bibliotekschefer som vill vidareutveckla sina kunskaper och kompetenser om det läsfrämjande arbetet i den egna verksamheten och stärka sin chefsroll på den strategiska nivån inom läsfrämjande.
Under kursen utvecklas deltagarnas kunskaper och förståelse för bibliotekariens roller, metoder, verktyg och förutsättningar relaterat till det läsfrämjande arbetet för och med barn och unga.
Materialet som tillgängliggörs på Digiteket är inspelade poddsamtal som varit en del av kursen med olika teman, och kan användas av intresserade även utan att ha deltagit i kursen. Ta gärna del av ett eller fler samtal och tipsa dina kollegor om att samtalen finns och diskutera innehållet vidare på din arbetsplats!
Publicerade poddar i artikelserien
Podd: Läsfrämjande för barn och unga
I det här poddavsnittet möter vi Sandra Hillén och Emma Berge Kleber, som i samtal med Julia Pennler talar om sin forskning i anslutning till läsfrämjande för barn och unga. De talar bland annat om hur pandemin påverkat biblioteken på många olika sätt och om hur läsfrämjande allt som oftast kan talas om som ett insrumen för att nå något annan slags effekt än just läsning för läsnings skull.
Podd: Tillgänglig läsning – Delaktighet och demokrati
I det här poddavsnittet möter vi Julia Pennlert och Lisa Ohlsson Dahlqvist, som i samtal talar om tillgänglig läsning och hur detta är en viktig förutsättning för att kunna delta i den demokratiska processen. Vi lyssnare får en översikt över MTMs verksamhet och några av de olika sätt som de tillgängligör läsning men också en fördjupning kring hur tillgänglig läsning är så mycket mer än bara format.
Podd: Kulturpolitisk styrning av läsfrämjande insatser
I det här poddavsnittet möter vi Jenny Johannisson som i samtal med Julia Pennlert talar om hur den kulturpolitiska styrningen av läsfrämjande insatser har gått till och hur den går till, vilka utmaningar som finns och om huruvida det går att dra några slutsatser kring framgångsfaktorer för sådan styrning.
Podd: Forskningsbaserat arbetssätt
I det här poddavsnittet möter vi Ola Pilerot som samtalar med Julia Pennlert om begreppet forskningsbaserat arbetssätt, vad begreppet består av och hur det kan ta sig ut i den konkreta verksamheten. Under samtalet diskuteras också folkbibliotekens omvärldsbevakning utifrån färska forskningsresultat.
Podd: Hur kan bibliotekschefer främja lärande om läsfrämjande och litteraturförmedling?
I det här poddavsnittet möter vi Cecilia Gärdén som samtalar med Julia Pennlert om delat lärande på bibliotek och mer specifikt om hur chefer kan stödja bibliotekspersonalens kompetensutveckling inom läsfrämjande och litteraturförmedling.
Podd: Delaktighet och deltagande
I det här poddavsnittet möter vi Sofia Lindström Sol som samtalar med Julia Pennlert om delaktighet i kulturen idag.
Podd: Organisation och organisationskompetens
I det här poddavsnittet möter vi Karen Nowé Hedvall som samtalar med Maria Ringbo om lärande organisationer, organisation och organisationskompetens. Samtalet berör olika sätt att lära och lära av varandra i en organisation. Samtalet behandlar också chefens roll, hur lärande kan stöttas från chefshåll och hur man som chef skapar en lärande organisation.
Podd: Utvärderingar
I det här poddavsnittet möter vi Ingrid Schild som samtalar med Maria Ringbo om utvärderingar. Varför och för vem gör man utvärderingar och på vilka olika sätt kan man utvärdera? Ska utvärderingar ses som en process eller ett resultat? Vad krävs för att en utvärdering ska vara givande och vad ska man tänka på? Dessa är några av de frågor som berörs i samtalet.