Nyheter i ramverket
Nya moduler
I linje med de tidigare uppräknade nyheterna finns det tre helt nya moduler i ramverket. En del av modulerna har bytt plats, och ändrat namn, men nedanstående tre är helt nya:
- Modul 4: Medie- och informationskunnighet för att möta missinformation, desinformation och hatyttringar
- Modul 8: Integritet, dataskydd och du
- Modul 11: AI, sociala medier och MIK-kompetenser
Själva ramverket är indelat i 14 moduler som i sin tur är indelade i ett antal olika enheter.
Modul 4: Medie- och informationskunnighet för att möta missinformation, desinformation och hatyttringar
Denna modul behandlar diskussioner om sanningsbegreppet och den så kallade postfaktiska eran, och hur aktörer som bibliotek och medier kan förhålla sig till det. Olika typer av falsk och missvisande information, från desinformation, det medvetna spridandet av falskheter, till missinformation, begreppet för när man omedvetet sprider falskheter, framhålls. First Drafts klassificeringsmodell över informationsoreda (information disorder), det vill säga olika typer av falskt innehåll lyfts fram. Desinformationens påverkan på covidpandemin och folkhälsan, näthat och andra typer av problematiska hatyttringar tas upp som ett demokratiproblem samt företeelser som klickbete, troll och sociala medier. Den sista enheten lyfter hur MIK och faktagranskningar kan möta problemet med falsk och vilseledande information.
Modul 8: Integritet, dataskydd och du
Modul 8 behandlar integritet på nätet och hur du kan skydda dina personliga data. Hur kan du etiskt använda information på nätet? Vad menas med begrepp som datadriven utveckling? Hur påverkar integritetsfrågor den personliga och samhälleliga utvecklingen? Vilka kopplingar finns mellan integritetsfrågor och yttrandefrihetsfrågor? Vilka rättigheter och skyldigheter har vi som individer och vilka samhälleliga institutioner kan vara oss behjälpliga vid kränkningar?
Modul 11: AI, sociala medier och MIK-kompetenser
Denna modul behandlar algoritmer och olika former av AI. Vad är big data, mönsterigenkänning och neurala nätverk? Vilka MIK-förmågor krävs för att möta de möjligheter och problem som AI:s snabba teknikutveckling för med sig. Hur kan AI användas i samhällsutvecklingen och hur diskuteras det kring reglering och kontroll av tekniken?
Digital kompetens
Digital kompetens har tillkommit som ett tredje ben under Unescos paraplybegreppsuppställning till de redan definierade informationskunnighet och mediekunnighet. Digital kunnighet, eller digital kompetens, framställs av Unesco som bland annat förmågan att använda digitala verktyg för att skapa, producera och distribuera medieprodukter i form av bild, film och design.
Uppställningen nedan visar på de tänkta effekter, key outcomes, man kan förvänta sig av MIK i förhållande till de traditionella termerna.