Ramverkets uppbyggnad – en exempelmodul
För att få en överblick över och en inblick i hur ramverket är uppbyggt gör vi en djupdykning ner i en exempelmodul som vi skärskådar lite närmare för att lära känna ramverkets struktur. Alla moduler är uppbyggda på samma sätt.
I detta exempel väljer vi modul 7, How media and technology influence content, eller i svensk översättning, hur medier och teknik påverkar innehåll.
Modulerna inleds med en kortare bakgrundstext, Background and rationale, som syftar till att introducera och förklara anledningen till dess inklusion i ramverket. Denna beskriver innehållet och sätter det i en kontext. Vår exempelmodul syftar i korthet till att lyfta fram hur teknik- och medieval påverkar innehållsval och former. Delvis lyfts klassisk mediekunskap om TV och film, men mycket handlar såklart om digitaliseringens påverkan.
Alla moduler är indelade i ett antal enheter, i detta fall fyra. I slutet av varje modul listas resurser för vidare studier eller inspiration.

Modul 7 består av 4 enheter: Att läsa medie- och informationstexter, Medierna och budskapet: Nyheter i press och etermedier, Filmgenrer och berättande och Kommunikation på sociala mediers digitala plattformar.
Varje enhet innehåller en tidsangivelse kring hur lång tid den tar att genomföra.
Alla enheter är uppbyggda på i princip samma sätt och innehåller:
- Centralt innehåll, key topics. Här listas enhetens ämnesinnehåll i ett antal punkter.
- Lärandemål, learning objectives. Vad kommer man att ha lärt sig efter genomgången enhet? Vilka förmågor, färdigheter, kunskaper och värderingar har utvecklats.
- Pedagogiska metoder och aktiviteter, pedagogical approaches and activities. Här följer ett antal praktiska förslag på övningar, aktiviteter, cases och andra praktiska aktiviteter att genomföra för att lära, förstå och bemästra enhetens lärandemål. Dessa är tänkta som exempel för att inspirera till egna aktiviteter.
- Bedömning och rekommendationer, Assessment & recommendations. Här listas förslag på konkreta uppgifter som kan bedömas av utbildaren formativt och summativt.
- Ämnesförslag för vidare studier, Topics for Further Consideration. Ibland listas ett antal förslag på vidare ämnesinnehåll som kan vara relevant för fördjupning.
Vi kollar lite närmare på enhet 2, Mediet och budskapet: Nyheter i press och etermedier (The medium and the message: print and broadcast news). Som ni ser heter enheterna inte alltid samma sak som i listan med innehållsenheter, där heter enheten Print, broadcast and digital news.
Centralt innehåll
- Analys av nyhetsmediers koder och konventioner.
- Användandet av koder och konventioner i skapandet av en nyhet.
- Mediespråk och meningsskapande: bedömning och analys av nyheter och information.
Lärandemål
Efter genomförd enhet ska lärare kunna:
- analysera TV, radio och tidningars, nätbaserade och andra, koder och konventioner vid rapportering av en nyhetshändelse
- använda dessa koder och konventioner i en nyhet
- granska de sätt ett medium och dess speciella koder och konventioner formar ett budskap
- bedöma information som förmedlas genom ett specifikt medium.
Pedagogiska metoder och aktiviteter
I denna enhet presenteras ett case som målar upp samhälleliga protester efter ett lagförslag som försämrar miljön eller jämställdheten. Protesterna leder till våldsamheter från en del av demonstranterna. Utifrån casebeskrivningen presenteras ett antal olika typer av uppgifter:
- Hur skulle rapporteringen kunna se ut i TV, radio, tidningar? Hur skulle varje mediums unika karaktäristika påverka rapporteringen?
- Utveckla i grupp egen nyhetsrapportering anpassad för ett visst medium. Diskutera sen hur vald medieform påverkar nyhetens innehåll och form. Vilka koder och konventioner tillhörande mediet används?
- Skapa ett bildcollage som reklam för skola eller annan institution, anpassa den efter målgruppen och den information som ska förmedlas.
Bedömning och rekommendationer
Till denna enhet följer två punkter under bedömning och rekommendationer:
- Beskrivning och bedömning av olika former av nyhetsbevakning i olika medier.
- Skapande och analys av en nyhet för radio, TV och nyhetspress.