Mål och syfte med MIK
Kunskaper, färdigheter och värderingar
Unesco listar vilka kunskaper, färdigheter och attityder som läroplanen är tänkt att utveckla i en graf. Dessa är indelade som ett antal värderingar och attityder, samt kunskaper och färdigheter.
Grafen i lite högre upplösning.
MIK-kunskaper och färdigheter
- Förståelse för förutsättningar som påverkar innehållsförmedlares arbete
- Känna igen och artikulera sina egna medie- och informationsbehov
- Förstå medier och andra innehållsförmedlares roll och funktion i samhället
- Hitta och få tillgång till relevant samhällsrelaterat innehåll
- Kritiskt granska innehåll från alla innehållsförmedlare
- Skydda sig själv från risker online
- Extrahera, dela, organisera och spara information och medieinnehåll
- Sammanställa eller agera utifrån idéer
- Etisk och ansvarsfull användning av innehåll och kommunikation i lämpliga former och medier
- Använda IKT-förmågor för att bearbeta innehåll och skapa användargenererat innehåll
- Använda IKT för kommersiell produktutveckling för att fostra entreprenörskap
- Använda IKT som ett verktyg för teknik och kritiskt tänkande
- Interagera med medier och andra innehållsproducenter som aktiv medborgare
- Hantera integritet i relation till AI-system och spel
- Applicera MIK på sociala litteraciteter
- Använda MIK för kreativitet, problemlösning och samarbete
- Kunskap om hur man bemöter hat och radikalt innehåll på nätet
Värderingar och attityder
- Interkulturell och interreligiös dialog
- Åsiktsfrihet och yttrandefrihet
- Tolerans och respekt för andra
- Självkännedom och utmanande av egna föreställningar
- Mänskliga rättigheter och värdighet
- Solidaritet och fred
MIK:s förtjänster och förutsättningar
Unesco beskriver MIK som stärkande för ett medborgarnas förmåga att kritiskt och meningsfullt interagera med information. Detta ligger i linje med de i Agenda 2030 formulerade målen samt FN:s mänskliga rättigheter som beskriver att envar har rätt till åsiktsfrihet och yttrandefrihet.
De huvudsakliga vinsterna med MIK listas i ramverket.
- I undervisnings- och lärandeprocessen så bistår den utbildande med stärkt kunskap om hur man kan interagera med information, medier och digital teknik i syfte att stärka medborgarna.
- MIK kan ge medborgare möjlighet att förstå de positiva saker de kan utföra med hjälp av medier och digitala verktyg och på sätt skapa ett bättre internet.
- MIK ingjuter grundläggande kunskap om innehållsförmedlare som bibliotek, arkiv, museer, medier och digitala producenter, kunskap om förutsättningarna för att bedriva verksamheten samt verktyg för att kritiskt kunna granska dem.
- MIK ger förutsättningar för att tackla den ökande “desinfodemin”.
- MIK är en förutsättning för andra typer av kunnighet som vetenskaplig och kulturell litteracitet eftersom det stärker förmågan att identifiera och navigera mellan bra och dålig information.
- MIK fungerar integritetsstärkande.
- I samband med frågor som kretsar kring AI och etik så är MIK en nödvändig förmåga.
- MIK, för alla och av alla, stärker flerpartsstyrning av internet som når alla delar av samhället.
- MIK stärker utbildningars kvalitet genom att koppla samman det formella lärandet med det vardagliga sociala lärandet, både i det fysiska och digitala rummet..
- En hög medie- och informationskunnighet gör att man i större utsträckning ser bortom overifierad information och sina egna bias och fördomar som ökar könsskillnader och diskriminering..
- MIK ger innehållsförmedlare och de etablerade institutionerna verktyg för att stärka medborgarnas förmåga att kunna avgöra sanningshalt, i en tid där detta är dalande. (Tilltro är i sig inte ett mål, men det är viktigt att poängtera vikten av förväntningar, när de är berättigade, på att aktörer agerar ansvarsfullt och i god tro i relation till allmänhetens behov. Tilltro som helt okritiskt krävs eller erbjuds skiljer sig från skepticism som gör att folk kritiskt kan bedöma om förtroende är berättigat.
- Ett medie- och informationslitterat samhälle främjar hållbar utveckling och utvecklingen av fria, självständiga och pluralistiska medier samt öppna informations- och kommunikationssystem.
För att det ska vara möjligt att skörda dessa frukter av MIK krävs, förutom det som nämns i de 5 lagarna (som lyfts nedan), att nedanstående förutsättningar är uppfyllda.
- Medie- och informationskunnighet bör betraktas som en helhet och innehålla en kombination av kompetenser (kunskaper, färdigheter, attityder och värderingar).
- MIK-läroplanen bör möjliggöra för lärare och elever att tillgodogöra sig och sprida medie- och informationskunnighet till andra lärande, och medmänniskor, med målet att man ska kunna hantera information, medier och digitala verktyg som självständig, kritiskt tänkande och handlingskraftig medborgare.
- Medborgare bör ha kännedom om hur man hittar och tillägnar sig information, samt om hur produktion av information och andra innehållsformer går till.
- Kvinnor och män i alla åldrar, samt i samhället marginaliserade grupper, som människor med funktionsnedsättningar, ursprungsbefolkningar eller etniska minoriteter, ska alla ha lika tillgång till information och kunskap.
- MIK bör ses som ett nödvändigt verktyg för främja interkulturell dialog, ömsesidig förståelse och kulturell litteracitet.
Medie- och informationskunnighetens 5 lagar
För att understryka kopplingarna inom MIK-området har Unesco omarbetat de så kallade fem lagarna för biblioteksvetenskap. Dessa skapades av S. R. Ranganathan redan 1931 och är i Unescos tappning tänkta som en guide att använda tillsammans med de andra vid MIK-arbete.
Dessa finns i svensk översättning av Martin Törnros:
- Bibliotek, medier, teknologi, internet är likvärdiga informations- och kommunikationsbärare och ska användas för att främja samhällsengagemang och hållbar utveckling.
- Varje person är skapare av information och kunskap och har något att berätta. Var och en ska besitta verktygen att tillgodose sig ny kunskap och att uttrycka sig.
- Information och kunskap är inte alltid neutral eller partiskt oberoende. Detta ska vara transparent och förståeligt för mottagaren.
- Alla vill förstå ny information och kunskap samt kommunicera, även om hen själv inte är medveten om, medger eller uttrycker denna önskan.
- Medie- och informationskunnighet förvärvas inte med en gång. Det är en upplevd och dynamisk process som kräver kunskap och attityd och innefattar tillgång till, utvärderande av samt eget skapande av information i olika medier, med olika teknologier.