En översikt över ramverkets innehåll
Denna lektion består av en översättning av modulernas och enheternas namn, samt deras centrala innehåll i syfte att skapa förståelse för vad ramverket innehåller.
Modul 1: En grundläggande modul: Introduktion till medie- och informationskunnighet och andra nyckelbegrepp
Enhet 1: Att förstå medie- och informationskunnighet: en orientering
Centralt innehåll
- Definiera likheter och skillnader mellan information och medier.
- Undersöka innehållsleverantörers betydelse.
- Beskriva de viktigaste utfallen av medie- och informationskunnighet.
Enhet 2: MIK, medborgardeltagande och rätten till information
Centralt innehåll
- Innehållsleverantörer som bibliotek, arkiv, museer, medier och företag inom digital kommunikations funktion.
- Vad medborgarna bör förvänta sig av innehållsleverantörer.
- Vikten av MIK för demokrati och ett bra samhällsstyre.
- Yttrandefrihet, tillgång till information, mediers redaktionella oberoende, pluralism och mångfald hos medier och andra innehållsleverantörer.
Enhet 3: Interaktion med medier och andra innehållsleverantörer såsom bibliotek, arkiv och företag inom digital kommunikation
Centralt innehåll
- Hur kommunicerar innehållsskapande institutioner mening?
- Frågan om representation: hur framställer innehållsproducenter information, människor, kulturer, bilder, platser etc?
- Akademisk och vetenskaplig information.
- Användarnas, allmänhetens och publikens roll
- Interaktion med företag inom digital kommunikation genom produktion av användargenererat innehåll
Enhet 4: MIK, digitala färdigheter, kulturell delaktighet samt kreativitet och entreprenörskap
Centralt innehåll
- Kulturell delaktighet genom innehållsleverantörer.
- Kulturproduktion i den digitala eran.
- Kritiskt tänkande och forskning inom kulturellt entreprenörskap.
- Digital kreativitet.
Enhet 5: MIK, undervisning och det livslånga lärandet
Centralt innehåll
- Grundläggande förståelse för MIK och undervisnings- och lärandeprocessen.
- MIK och det livslånga lärandet.
- Färdighetsträning av MIK.
- Pedagogiska ansatser för MIK-lärare om och genom MIK.
Modul 2: Att förstå information och teknik
Enhet 1: Teknik, medier och samhälle
Centralt innehåll
- Framväxten av och tillämpningen av yttrandefrihet och pressfrihet som koncept.
- Digital kommunikation och mänskliga rättigheter.
- Journalistikens syfte i samhället och dess demokratibyggande roll (till exempel friheter, aktivt medborgarskap, transparens och ansvarsutkrävande).
- Tekniken i samhället.
- Journalisters roll och ansvar under 2000-talet på den nationella och globala arenan (till exempel som spegel, grindvakt, vakthund, facilitator).
- Journalistik i det allmännas intresse, redaktionellt oberoende kontra ägarinflytande.
- Informationsetikens roll.
Enhet 2: Frihet, etik och social ansvarsskyldighet
Centralt innehåll
- Yttrandefrihet, pressfrihet, informationsfrihet och informationsetik.
- Nyhetsredaktioner och pressetik, uppförandekoder och globala värderingar: riktlinjer för medier och andra yrkesverksamma inom informationsförmedling.
- Journalistisk etik vid nyhetsproduktion (etiska kommittéer, Allmänhetens Pressombudsman).
- Medborgarnas rättigheter och sociala handlingsförmåga.
Enhet 3: Vad blir en nyhet: kriterier för nyhetsvärdering
Centralt innehåll
- Fakta och faktagranskning som hörnstenar för journalistiken och andra inom informationsbranscher.
- Faktorer och kriterier för nyhetsvärdering.
- Överväganden att ta i beaktande vid nyhetsvärdering och publicistiska val.
Enhet 4: Nyhetsvärdering: Bortom vem, vad, när, var, varför och hur
Centralt innehåll
- Identifiera nyheter och deras berättelser (hur en nyhet växer fram).
- Journalistikens grundvalar i form av nyhetsverifikation, oberoende och ansvar.
- Faktagranskning av nyheter.
Modul 3: Forskning, informationscykler, digital informationshantering, upphovsrätt
Enhet 1: Hur skapas akademisk och vetenskaplig information
Centralt innehåll
- Definition av vetenskap.
- Definition av vetenskaplig kunskap.
- Vetenskapens struktur och natur.
- Den vetenskapliga kunskapens natur och struktur.
- Källor till ny kunskap.
Enhet 2: Att söka: Strategiskt informationsutforskande
Centralt innehåll
- Faktorer för att avgränsa och fokusera ditt informationssökande.
- Nyckelord som representerar ditt informationsbehov.
- Booleska operatorer och andra avgränsande sökfunktioner.
- Användning av sökmotorers genvägar för tidssparande.
Enhet 3: Bedömning av akademisk och vetenskaplig information
Centralt innehåll
- Bedömningsprinciper för akademisk och vetenskaplig information.
- Bedömningskriterier för de huvudsakliga informationskällorna.
Enhet 4: Informationskunnighetens koncept och tillämpningar
Centralt innehåll
- Introduktion till information och informationskunnighet.
- De viktigaste begreppen inom informationskunnighet.
- Informationens påverkan på samhället och nya färdigheter.
- Normer och tillämpningar inom informationskunnighet.
- Informationskunnighetens olika skeden.
Enhet 5: Lärmiljöer och informationskunnighet
Centralt innehåll
- “The Big 6” – en guide till informationsproblemlösning i sex steg.
- Användandet av bibliotek.
- Lärmiljöer och innehållsproducenter.
Enhet 6: Mer om digital informationshantering
Centralt innehåll
- Den nätbaserade informationens natur.
- Utforska datorers hård- och mjukvara.
- Upphovsrättslagstiftning i den digitala informationseran.
- Skydd av mjukvara och elektronisk data.
- Digitala tjänster, inklusive maskinöversättning, tal-till-text och ljudtranskribering och lärande via nätet (e-learning).
- Digitalt bevarande och digitala format.
Enhet 7: Immateriella rättigheter och rätten att bli erkänd som upphovsman
Centralt innehåll
- Definition av immateriella rättigheter.
- Olika former av immateriella rättigheter.
- Olika typer av lagar som skyddar olika former av immateriella tillgångar.
Modul 4: Medie- och informationskunnighet för att möta missinformation, desinformation och hatyttringar: ett försvar av sanningssökande och fred
Enhet 1: Sanningen spelar roll
Centralt innehåll
- Reflektioner över sanningsteorier.
- Den så kallade postfaktiska eran.
- Sanning som en grundval för journalistik och bibliotek.
Enhet 2: Missinformationens och desinformationens ekosystem (ursprung, definition, distinkta karakteristika, bakomliggande anledningar etc.)
Centralt innehåll
- Falskt och missvisande innehåll – desinformation, missinformation och malinformation samt konspirationsteorier.
- Vanliga kategorier av falsk information (missvisande innehåll, bedrägligt innehåll, fabricerat innehåll, falska kopplingar, falsk kontext, manipulerat innehåll).
- Missinformation och hatyttringar.
Enhet 3: Medier och missinformation
Centralt innehåll
- Desinformation och mediemanipulation.
- Sociala medier som utvald plattform för desinformation.
- Arkitekturen bakom desinformation och trollande/klickbetesinnehåll.
Enhet 4: Falsk och missvisande informations påverkan på individer och samhället
Centralt innehåll
- Falsk och missvisande informations påverkan på förtroendet för journalistik (medier).
- Desinfodemin och covid-19-pandemin – Påverkan på den individuella hälsan och folkhälsan (se https://en.unesco.org/covid19/disinfodemic).
- Desinformation och demokrati (inklusive val. Se “Elections and Media in Digital Times”, UNESCO World Trends Report).
- Missinformation och ekonomin.
Enhet 5: Missinformation och medie- och informationskunnighet
Centralt innehåll
- Faktagranskning och andra verktyg.
- MIK som svar på informationsoreda (information disorder).
- MIK-program och projekt som svar på missinformation.
Modul 5: Medborgare som publik
Enhet 1: Att förstå det globala medborgarskapet
Centralt innehåll
- MIK-förmågor som krävs för att analysera och arbeta mot att lösa verkliga utmaningar.
- Vikten av medie- och informationskunnighet i förhållande till globalt medborgarskap.
- Behovet av samarbete mellan olika intressenter innanför och utanför lärandeutrymmet.
- Medvetenhet om våra förutfattade meningar, erfarenheter, vår bakgrund och tro och hur detta påverkar vår världsbild.
- Hur globaliserad information och kommunikation kan driva på globalt medborgarskap.
Enhet 2: Publik: Nationell och global kontext
Centralt innehåll
- Att utveckla och nå publik.
- Hur publik uppfattar och skapar mening.
- Hur publiker påverkas av uppfattningen om globalt medborgarskap.
- Hur vi uppfattar medieanvändare som både konsumenter och producenter samt användare.
Enhet 3: MIK, digitala medier och medborgarengagemang
Centralt innehåll
- Den nya teknikens påverkan på globalt medborgarskap och medborgerligt engagemang.
- Individens och kollektivets röst och handlingsförmåga i samhällsdeltagandet.
- Pedagogiska strategier som framhåller aktiv användning av sociala medier och som knyter det till demokratiska rättigheter, aktivt medborgarskap och kompetenser.
- Exempel på strategier som uppmärksammar och verkar för användardiversitet, företag inom digital kommunikation och möjligheter till medborgerligt deltagande.
- Medie- och informationskunnighet och medborgarengagemangets potential i klassrummet, samhället och i de offentliga institutionerna.
Enhet 4: Medborgardriven information och medborgarjournalistik
Centralt innehåll
- Förståelse för konceptet medborgardriven information för allmännyttan ur ett MIK-perspektiv.
- Medborgarjournalistik i relation till medborgardriven information.
- Medie- och informationskunniga medborgare som intellektuell grund för medborgardriven information.
- Medborgarjournalistikens roll i ett öppet samhälle och en liberal demokrati.
- Medborgardriven information för samhällsengagemang och interkulturell dialog.
- Medie- och informationskunnighet som drivkraft för medborgarjournalistik.
Modul 6: Representation i medier och information: Fokus på könsojämlikhet
Enhet 1: Representation som begrepp
Centralt innehåll
- Stereotyper i medier och inom företag som arbetar med digital kommunikation.
- Vikten av diversitet, jämlikhet och inkludering hos innehållsproducenters representation.
- Hur kan budskap och värderingar förmedlas genom innehållsproducenters representation.
- Representationens påverkan på åhörare.
- Vikten av handlingsförmåga i representation.
- Vikten av avsiktsförklaringar för att säkra diversitet, rättvisa och inkludering.
Enhet 2: Nyhetsrapportering och bildens makt
Centralt innehåll
- Fallstudie: Nyhetsrapportering och det visuellas makt.
- Representation av katastrofer.
- Representation av genus.
Enhet 3: Branschregler kring diversitet och representation
Centralt innehåll
- Uppförandekoder och värdegrund för innehållsproducenter som medier, företag inom digital kommunikation, bibliotek, arkiv och museer.
- Tillämpning av koder för granskning av olika mediers användning av koder och regleringar.
Enhet 4: TV, film och trycksaker
Centralt innehåll
- Representation i långfilmer.
- Representation i trycksaker.
- Film- och TV-industrin, samhället och ursprungsfolkens historier.
Enhet 5: Representation och musikvideor
Centralt innehåll
- Analys av representation i musikvideor.
- Musik och social förändring.
Modul 7: Mediernas och teknikens påverkan på innehåll
Enhet 1: Att läsa medie- och informationstexter
Centralt innehåll
- Undersöka koder och konventioner i medie- och informationstexter.
- Analys av betydelse – symboler och bildspråk.
- Utforska mediespråk och tekniskt språk – bild- och videocollage.
Enhet 2: Medierna och budskapet: Nyheter i press och etermedier
Centralt innehåll
- Analys av nyhetsmediers koder och konventioner.
- Användandet av koder och konventioner i skapandet av en nyhet.
- Mediespråk och meningsskapande: bedömning och analys av nyheter och information.
Enhet 3: Filmgenrer och berättande
Centralt innehåll
- Filmgenrer.
- Filmers tekniska och symboliska kodspråk.
- Att skapa bildmanus till en filmscen.
Enhet 4: Kommunikation på sociala mediers digitala plattformar
Centralt innehåll
- Sociala medier.
- Plattformsanpassad produktion, monetisering och datafiering.
- Estetik, genrer och olika former av kommunikation på sociala medier.
Modul 8: Integritet, dataskydd och du
Enhet 1: Att förstå integritet i förhållande till medie- och informationskunnighet
Centralt innehåll
- Introduktion till integritetskunnighet.
- Hantering av integritet på nätet.
- Skydd av personlig information.
- Etisk användning av data.
- Skapande och användning av data online.
Enhet 2: Integritet, data och utveckling
Centralt innehåll
- Datadriven utveckling.
- Hållbara utvecklingsmål.
- Integritet och dataskydd.
- Integritetsaspekters påverkan på personlig och samhällelig utveckling.
- Integritet, yttrandefrihet och informationstillgång.
- Integritet och transparens.
Enhet 3: Kännedom om institutioners skyldigheter att skydda din integritet och data
Centralt innehåll
- Integritetsskyddets nyckelaktörer.
- Olika typer av institutionella skyldigheter.
- Upprättelse vid integritetskränkningar.
- Institutioner som verkar för medie- och informationskunnighet som integritetsskydd.
- Olika typer av integritetskränkningar.
Modul 9: Internet: Möjligheter och utmaningar
Enhet 1: Unga människor i den virtuella världen
Centralt innehåll
- Web 2.0 och den virtuella världen.
- Barn och ungas internetanvändande och nätvanor.
- Internationella överenskommelser och andra barnrättsrelaterade styrmedel.
Enhet 2: Den virtuella världens utmaningar och risker
Centralt innehåll
- Förståelse för internetanvändningens utmaningar och risker.
- Stärkt handlingskraft och etiska skyldigheter vid internetanvändning.
- Integritet och säkerhet.
Enhet 3: Lärande, nätverkande och socialt engagemang på nätet
Centralt innehåll
- Nätverkat lärande.
- Socialt engagemang.
- Kritisk medie- och informationskunnighet.
- Användning, konsumtion, produktion och interaktion i och av sociala medier.
Enhet 4. Medie- och informationskunnighetens fotavtryck: mer om att hantera din onlinenärvaro
Centralt innehåll
- Vad är MIK-fotavtryck?
- Hur relaterar MIK-fotavtryck till digitala fotavtryck?
- Varför främja MIK-fotavtryck?
Modul 10: Reklam och MIK
Enhet 1: Reklam, intäkter och regelverk
Centralt innehåll
- Analys av annonsmarknadens regelverk.
- Tillämpning av regler på aktuell reklam.
- Mediernas och den digitala kommunikationsbranschens annonsintäkter.
- Etiska aspekter på att följa olika regeringars regelverk.
Enhet 2: Riktad reklam och den politiska arenan
Centralt innehåll
- Analys av politisk reklam och valannonser.
- Utvärdering av riktlinjer för politisk annonsering.
- Utvärdering av tillsynsorgan för specifika annonsregleringar under nationella val.
- Sociala mediers roll vid riktad reklam.
Enhet 3: Samhällsinformation
Centralt innehåll
- Analys av public service-budskap.
- Den kreativa processen och planeringen bakom samhällsinformation från public service.
Enhet 4: Reklam: Den kreativa processen
Centralt innehåll
- Reklam och sponsring – plats, budskap och målgrupp.
- Att granska reklamens påståenden och dragningskraft.
- Granskning av reklamens design och utförande.
- Produktplacering i program.
Enhet 5: Transnationell reklam och globala varumärken
Centralt innehåll
- Användandet av ny teknik i de transnationella reklamstrategierna.
- Globala varumärkens lockelse.
- De bakomliggande strategierna i skapandet av globala varumärken.
- Övergripande teman och budskap som sprids genom globala reklamkampanjer.
- Globala varumärken och frågor om upphovsrätt.
Modul 11: AI, sociala medier och MIK-kompetenser
Enhet 1: AI:s grunder och dess användning i sociala medier
Centralt innehåll
- Grundläggande om algoritmer.
- Olika sorters AI – automation, GPAI (General Purpose AI), maskininlärning (ML) och neurala nätverk.
- Big data, mönsterigenkänning.
- Sociala medier och datadrivna affärsmodeller.
Enhet 2: MIK-kompetenser i AI- och sociala medier-eran
Centralt innehåll
- Varför är MIK-kompetenser relevanta i relation till AI och sociala medier?
- Vilka föreslagna kompetenser krävs för AI och sociala medier?
- Är MIK-kompetenser desamma som de som behövs i relation till AI och sociala medier?.
- Tillämpning av MIK-kompetenser på AI- och sociala medier-miljöer.
Enhet 3: Individuella och samhälleliga rättigheter, valmöjligheter och teknik
Centralt innehåll
- Förståelse för rättigheter som koncept: samhälleliga och individuella rättigheter.
- Teknikens roll i prioritering av samhälleliga och individuella rättigheter och val.
- Teknik som potentiell plattform för interkulturell dialog för samhälleliga rättigheter, rättvisa och sociala rörelser samt för potentiell övervakning, kontroll och manipulation.
- Kompetenser i medie- och informationskunnighet och digitala färdigheter för individuella och samhälleliga rättigheter och valmöjligheter.
- Teorier om teknikdeterminism och agendasättande som avgörande faktorer bakom samhälleliga rättigheter och individuella val.
Enhet 4: Användandet av AI och sociala medier för samhällsutveckling
Centralt innehåll
- Användandet av AI för samhällsutveckling.
- Användandet av sociala medier för samhällsutveckling.
- Nyckelaktörer som använder AI.
- Nyckelfrågor kring reglering och styrning av AI.
Modul 12: Digitala medier, spel och traditionella medier
Enhet 1: Från traditionella till digitala medier
Centralt innehåll
- Förändring och kontinuitet – en kort mediehistoria.
- Vad är mediekonvergens?
- Digitala medier som nytt medium.
- Viktiga skillnader mellan traditionella och nya medier.
Enhet 2: Användning av nya medier i samhället – de samhälleliga förändringarna
Centralt innehåll
- Kommunikationsteknik och utveckling samt deras samhällseffekter.
- Människors tillgång till och användning av nya mediemiljöer, inklusive nya former av innehållsproduktion, användarinteraktion och socialt nätverkande.
- Den nya teknikens påverkan på funktioner som främjar möjligheten att delta (eller vara delaktig) i förändringar av demokratiska institutioner och processer.
Enhet 3: Användning av interaktiva multimediaverktyg, inklusive datorspel i klassrummet
Centralt innehåll
- Interaktiva multimediaverktyg, öppna lärresurser (OER) och mjukvarulösningar för förstärkt undervisning.
- Interaktiva multimediaverktyg/datorspel för skapande av inlärningsvänliga miljöer.
- Mediaspel som verktyg för att stärka medvetenheten och främjandet av globala frågor.
- Utbildningsspel kontra underhållningsspel.
Modul 13: Medier, teknologi och de hållbara utvecklingsmålen: MIK-kontexten
Enhet 1: MIK:s roll i förhållande till de globala målen för hållbar utveckling
Centralt innehåll
- MIK-utbildning och lärande för hållbar utveckling.
- Utbildning för hållbar utveckling.
- Utforska, engagera och stärka MIK-modellen i läroplanen.
- Data och bibliotek för utveckling.
- Globalt partnerskap för MIK åt alla: Unesco MIL Alliance.
- MIK-städer.
- MIK, språklig diversitet och interkulturell dialog.
- MIK för jämställdhet mellan män och kvinnor, och för personer med funktionsnedsättningar.
- MIK för att stärka kunskapssamhället: Miljö, klimatförändringar, hälsa och jordbruk.
Enhet 2: Sociala, kulturella och politiska dimensioner på medier och företag inom digital kommunikation.
Centralt innehåll
- Medieföretag och företag inom digital kommunikation och ett lands sociala struktur.
- Medieföretag och företag inom digital kommunikation och ett lands kultur.
- Medieföretag och företag inom digital kommunikation och den politiska situationen.
Enhet 3:Medieägarskap och kommodifiering av information
Centralt innehåll
- Den globala ekonomin och e-handel.
- Företag inom digital kommunikation och medieägarskap.
- Kommunikationsmönster, medieägarskap och kontroll.
- Privata (kommersiella medier), statsägda eller statskontrollerade medier och public service-former.
- Medborgarmedier och digitala projekt.
- Teknikkonvergens (massmedier, företag inom digital kommunikation, telekommunikation och datorer) och uppkomsten av konglomerat inom medier och digital kommunikation.
- Transnationalisering (globala medieföretag och företag inom digital kommunikation).
- Internationella och nationella regelverk kring medieägarskap och monopollagstiftning.
- Ägarskap av företag inom digital kommunikation och medieföretag, innehållsproduktion och programplanering.
- Utländskt kontra lokalt innehåll.
- Information som samhällelig produkt kontra betalvara.
- Tittar- och cirkulationssiffror som mått för medieprodukter och tjänster.
- Konsumentkultur (publikens behov kontra deras önskemål).
- Strategier och angreppssätt till kommodifieringen av information.
- Immaterialrätt och public domain-information.
- Upphovsrätt och andra proprietära informationsrättigheter.
- Public domain-information.
- Fri och open source-mjukvara (och Creative Commons).
Enhet 4: Främjande av alternativa medier med digital teknik
Centralt innehåll
- Varför har alternativa medier uppkommit?
- Allmänhetens förtroende för de konventionella medierna.
- Uppkomsten av informations- och kommunikationsteknologi.
- Förändrade medievanor och konsumentmönster.
- Definition av alternativa medier (i kontrast till mainstream-medier).
- Ägarskap och kontroll över alternativmedier (demokratiserat ägarskap och kontroll).
- De alternativa mediernas publik: olika sektorer (kvinnor, unga, barn, arbetare etc.), marginaliserade grupper (kulturella samhällsgrupper, migranter etc).
- De alternativa mediernas innehåll (till exempel grupper/communities eller sektorers intresse- och utvecklingsfrågor).
- Den journalistiska processen i alternativmedia (till exempel lokalsamhällesperspektiv, deltagande och interaktivt synsätt).
- Alternativmedias roll i samhället (till exempel i förhållande till transparens, diversitet och yttrandefrihet.
- Planering, genomförande och upprätthållande av alternativmedia i olika sammanhang.
- Alternativmedia i skolan.
- Alternativmedia i samhällsgemenskaper.
- Alternativmedias intäktsmodeller.
Enhet 5: Användandet av nya medieteknologier i samhället – den samhälleliga förändringen
Centralt innehåll
- Kommunikationsteknik, utveckling och deras samhällseffekter.
- Människors tillgång till och användning av nya mediemiljöer, inkluderat nya sätt att skapa innehåll, användarinteraktion och socialt nätverkande.
- Främjande av alternativmedia med digital teknik.
- Den nya teknikens påverkan på funktioner som främjar möjligheten att delta (eller vara delaktig) i förändringar av demokratiska institutioner och processer.
Modul 14: Kommunikation och information, MIK och lärande – En avslutande modul
Enhet 1: Kommunikation och information, undervisning och lärande
Centralt innehåll
- Definition av kommunikation.
- Grundläggande teorier om kommunikation och information.
- Utforskande undervisning och lärande som kommunikations- och informationsprocess och hur kunskaper om MIK kan stärka denna process.
- Strategier för undervisning med och om MIK.
Enhet 2: MIK och lärteorier
Centralt innehåll
- Pedagogik och MIK.
- Vad är lärteorier?
- Vad är metakognition?
- Kopplingen mellan metakognition och MIK.
Enhet 3: Hantera förändring i syfte att skapa en MIK-främjande miljö i lärmiljöer
Centralt innehåll
- Den globala kampanjen för medie- och informationskunnighet: en översikt över åtgärder jorden runt, policyutveckling etc.
- MIK-främjande miljöer i formella, informella och icke-formella lärmiljöer.
- Utmaningar vid integrering av MIK i lärmiljöer och utformning av strategier för att lösa dessa.