Gå direkt till kursmenyn Gå direkt till innehållet

En översikt över ramverkets innehåll

Denna lektion består av en översättning av modulernas och enheternas namn, samt deras centrala innehåll i syfte att skapa förståelse för vad ramverket innehåller.

Modul 1: En grundläggande modul: Introduktion till medie- och informationskunnighet och andra nyckelbegrepp

Enhet 1: Att förstå medie- och informationskunnighet: en orientering

Centralt innehåll

  • Definiera likheter och skillnader mellan information och medier.
  • Undersöka innehållsleverantörers betydelse.
  • Beskriva de viktigaste utfallen av medie- och informationskunnighet.

Enhet 2: MIK, medborgardeltagande och rätten till information

Centralt innehåll

  • Innehållsleverantörer som bibliotek, arkiv, museer, medier och företag inom digital kommunikations funktion.
  • Vad medborgarna bör förvänta sig av innehållsleverantörer.
  • Vikten av MIK för demokrati och ett bra samhällsstyre.
  • Yttrandefrihet, tillgång till information, mediers redaktionella oberoende, pluralism och mångfald hos medier och andra innehållsleverantörer.

Enhet 3: Interaktion med medier och andra innehållsleverantörer såsom bibliotek, arkiv och företag inom digital kommunikation

Centralt innehåll

  • Hur kommunicerar innehållsskapande institutioner mening?
  • Frågan om representation: hur framställer innehållsproducenter information, människor, kulturer, bilder, platser etc?
  • Akademisk och vetenskaplig information.
  • Användarnas, allmänhetens och publikens roll
  • Interaktion med företag inom digital kommunikation genom produktion av användargenererat innehåll

Enhet 4: MIK, digitala färdigheter, kulturell delaktighet samt kreativitet och entreprenörskap

Centralt innehåll

  • Kulturell delaktighet genom innehållsleverantörer.
  • Kulturproduktion i den digitala eran.
  • Kritiskt tänkande och forskning inom kulturellt entreprenörskap.
  • Digital kreativitet.

Enhet 5: MIK, undervisning och det livslånga lärandet

Centralt innehåll

  • Grundläggande förståelse för MIK och undervisnings- och lärandeprocessen.
  • MIK och det livslånga lärandet.
  • Färdighetsträning av MIK.
  • Pedagogiska ansatser för MIK-lärare om och genom MIK.

Modul 2: Att förstå information och teknik

Enhet 1: Teknik, medier och samhälle

Centralt innehåll

  • Framväxten av och tillämpningen av yttrandefrihet och pressfrihet som koncept.
  • Digital kommunikation och mänskliga rättigheter.
  • Journalistikens syfte i samhället och dess demokratibyggande roll (till exempel friheter, aktivt medborgarskap, transparens och ansvarsutkrävande).
  • Tekniken i samhället.
  • Journalisters roll och ansvar under 2000-talet på den nationella och globala arenan (till exempel som spegel, grindvakt, vakthund, facilitator).
  • Journalistik i det allmännas intresse, redaktionellt oberoende kontra ägarinflytande.
  • Informationsetikens roll.

Enhet 2: Frihet, etik och social ansvarsskyldighet

Centralt innehåll

  • Yttrandefrihet, pressfrihet, informationsfrihet och informationsetik.
  • Nyhetsredaktioner och pressetik, uppförandekoder och globala värderingar: riktlinjer för medier och andra yrkesverksamma inom informationsförmedling.
  • Journalistisk etik vid nyhetsproduktion (etiska kommittéer, Allmänhetens Pressombudsman).
  • Medborgarnas rättigheter och sociala handlingsförmåga.

Enhet 3: Vad blir en nyhet: kriterier för nyhetsvärdering

Centralt innehåll

  • Fakta och faktagranskning som hörnstenar för journalistiken och andra inom informationsbranscher.
  • Faktorer och kriterier för nyhetsvärdering.
  • Överväganden att ta i beaktande vid nyhetsvärdering och publicistiska val.

Enhet 4: Nyhetsvärdering: Bortom vem, vad, när, var, varför och hur

Centralt innehåll

  • Identifiera nyheter och deras berättelser (hur en nyhet växer fram).
  • Journalistikens grundvalar i form av nyhetsverifikation, oberoende och ansvar.
  • Faktagranskning av nyheter.

Modul 3: Forskning, informationscykler, digital informationshantering, upphovsrätt

Enhet 1: Hur skapas akademisk och vetenskaplig information

Centralt innehåll

  • Definition av vetenskap.
  • Definition av vetenskaplig kunskap.
  • Vetenskapens struktur och natur.
  • Den vetenskapliga kunskapens natur och struktur.
  • Källor till ny kunskap.

Enhet 2: Att söka: Strategiskt informationsutforskande

Centralt innehåll

  • Faktorer för att avgränsa och fokusera ditt informationssökande.
  • Nyckelord som representerar ditt informationsbehov.
  • Booleska operatorer och andra avgränsande sökfunktioner.
  • Användning av sökmotorers genvägar för tidssparande.

Enhet 3: Bedömning av akademisk och vetenskaplig information

Centralt innehåll

  • Bedömningsprinciper för akademisk och vetenskaplig information.
  • Bedömningskriterier för de huvudsakliga informationskällorna.

Enhet 4: Informationskunnighetens koncept och tillämpningar

Centralt innehåll

  • Introduktion till information och informationskunnighet.
  • De viktigaste begreppen inom informationskunnighet.
  • Informationens påverkan på samhället och nya färdigheter.
  • Normer och tillämpningar inom informationskunnighet.
  • Informationskunnighetens olika skeden.

Enhet 5: Lärmiljöer och informationskunnighet

Centralt innehåll

  • “The Big 6” –  en guide till informationsproblemlösning i sex steg.
  • Användandet av bibliotek.
  • Lärmiljöer och innehållsproducenter.

Enhet 6: Mer om digital informationshantering

Centralt innehåll

  • Den nätbaserade informationens natur.
  • Utforska datorers hård- och mjukvara.
  • Upphovsrättslagstiftning i den digitala informationseran.
  • Skydd av mjukvara och elektronisk data.
  • Digitala tjänster, inklusive maskinöversättning, tal-till-text och ljudtranskribering och lärande via nätet (e-learning).
  • Digitalt bevarande och digitala format.

Enhet 7: Immateriella rättigheter och rätten att bli erkänd som upphovsman

Centralt innehåll

  • Definition av immateriella rättigheter.
  • Olika former av immateriella rättigheter.
  • Olika typer av lagar som skyddar olika former av immateriella tillgångar.

Modul 4: Medie- och informationskunnighet för att möta missinformation, desinformation och hatyttringar: ett försvar av sanningssökande och fred

Enhet 1: Sanningen spelar roll

Centralt innehåll

  • Reflektioner över sanningsteorier.
  • Den så kallade postfaktiska eran.
  • Sanning som en grundval för journalistik och bibliotek.

Enhet 2: Missinformationens och desinformationens ekosystem (ursprung, definition, distinkta karakteristika, bakomliggande anledningar etc.)

Centralt innehåll

  • Falskt och missvisande innehåll – desinformation, missinformation och malinformation samt konspirationsteorier.
  • Vanliga kategorier av falsk information (missvisande innehåll, bedrägligt innehåll, fabricerat innehåll, falska kopplingar, falsk kontext, manipulerat innehåll).
  • Missinformation och hatyttringar.

Enhet 3: Medier och missinformation

Centralt innehåll

  • Desinformation och mediemanipulation.
  • Sociala medier som utvald plattform för desinformation.
  • Arkitekturen bakom desinformation och trollande/klickbetesinnehåll.

Enhet 4: Falsk och missvisande informations påverkan på individer och samhället

Centralt innehåll

  • Falsk och missvisande informations påverkan på förtroendet för journalistik (medier).
  • Desinfodemin och covid-19-pandemin – Påverkan på den individuella hälsan och folkhälsan (se https://en.unesco.org/covid19/disinfodemic).
  • Desinformation och demokrati (inklusive val.  Se “Elections and Media in Digital Times”, UNESCO World Trends Report).
  • Missinformation och ekonomin.

Enhet 5: Missinformation och medie- och informationskunnighet

Centralt innehåll

  • Faktagranskning och andra verktyg.
  • MIK som svar på informationsoreda (information disorder).
  • MIK-program och projekt som svar på missinformation.

Modul 5: Medborgare som publik

Enhet 1: Att förstå det globala medborgarskapet

Centralt innehåll

  • MIK-förmågor som krävs för att analysera och arbeta mot att lösa verkliga utmaningar.
  • Vikten av medie- och informationskunnighet i förhållande till globalt medborgarskap.
  • Behovet av samarbete mellan olika intressenter innanför och utanför lärandeutrymmet.
  • Medvetenhet om våra förutfattade meningar, erfarenheter, vår bakgrund och tro och hur detta påverkar vår världsbild.
  • Hur globaliserad information och kommunikation kan driva på globalt medborgarskap.

Enhet 2: Publik: Nationell och global kontext

Centralt innehåll

  • Att utveckla och nå publik.
  • Hur publik uppfattar och skapar mening.
  • Hur publiker påverkas av uppfattningen om globalt medborgarskap.
  • Hur vi uppfattar medieanvändare som både konsumenter och producenter samt användare.

Enhet 3: MIK, digitala medier och medborgarengagemang

Centralt innehåll

  • Den nya teknikens påverkan på globalt medborgarskap och medborgerligt engagemang.
  • Individens och kollektivets röst och handlingsförmåga i samhällsdeltagandet.
  • Pedagogiska strategier som framhåller aktiv användning av sociala medier och som knyter det till demokratiska rättigheter, aktivt medborgarskap och kompetenser.
  • Exempel på strategier som uppmärksammar och verkar för användardiversitet, företag inom digital kommunikation och möjligheter till medborgerligt deltagande.
  • Medie- och informationskunnighet och medborgarengagemangets potential i klassrummet, samhället och i de offentliga institutionerna.

Enhet 4: Medborgardriven information och medborgarjournalistik

Centralt innehåll

  • Förståelse för konceptet medborgardriven information för allmännyttan ur ett MIK-perspektiv.
  • Medborgarjournalistik i relation till medborgardriven information.
  • Medie- och informationskunniga medborgare som intellektuell grund för medborgardriven information.
  • Medborgarjournalistikens roll i ett öppet samhälle och en liberal demokrati.
  • Medborgardriven information för samhällsengagemang och interkulturell dialog.
  • Medie- och informationskunnighet som drivkraft för medborgarjournalistik.

Modul 6: Representation i medier och information: Fokus på könsojämlikhet

Enhet 1: Representation som begrepp

Centralt innehåll

  • Stereotyper i medier och inom företag som arbetar med digital kommunikation.
  • Vikten av diversitet, jämlikhet och inkludering hos innehållsproducenters representation.
  • Hur kan budskap och värderingar förmedlas genom innehållsproducenters representation.
  • Representationens påverkan på åhörare.
  • Vikten av handlingsförmåga i representation.
  • Vikten av avsiktsförklaringar för att säkra diversitet, rättvisa och inkludering.

Enhet 2: Nyhetsrapportering och bildens makt

Centralt innehåll

  • Fallstudie: Nyhetsrapportering och det visuellas makt.
  • Representation av katastrofer.
  • Representation av genus.

Enhet 3: Branschregler kring diversitet och representation

Centralt innehåll

  • Uppförandekoder och värdegrund för innehållsproducenter som medier, företag inom digital kommunikation, bibliotek, arkiv och museer.
  • Tillämpning av koder för granskning av olika mediers användning av koder och regleringar.

Enhet 4: TV, film och trycksaker

Centralt innehåll

  • Representation i långfilmer.
  • Representation i trycksaker.
  • Film- och TV-industrin, samhället och ursprungsfolkens historier.

Enhet 5: Representation och musikvideor

Centralt innehåll

  • Analys av representation i musikvideor.
  • Musik och social förändring.

Modul 7: Mediernas och teknikens påverkan på innehåll

Enhet 1: Att läsa medie- och informationstexter

Centralt innehåll

  • Undersöka koder och konventioner i medie- och informationstexter.
  • Analys av betydelse – symboler och bildspråk.
  • Utforska mediespråk och tekniskt språk – bild- och videocollage.

Enhet 2: Medierna och budskapet: Nyheter i press och etermedier

Centralt innehåll

  • Analys av nyhetsmediers koder och konventioner.
  • Användandet av koder och konventioner i skapandet av en nyhet.
  • Mediespråk och meningsskapande: bedömning och analys av nyheter och information.

Enhet 3: Filmgenrer och berättande

Centralt innehåll

  • Filmgenrer.
  • Filmers tekniska och symboliska kodspråk.
  • Att skapa bildmanus till en filmscen.

Enhet 4: Kommunikation på sociala mediers digitala plattformar

Centralt innehåll

  • Sociala medier.
  • Plattformsanpassad produktion, monetisering och datafiering.
  • Estetik, genrer och olika former av kommunikation på sociala medier.

Modul 8: Integritet, dataskydd och du

Enhet 1: Att förstå integritet i förhållande till medie- och informationskunnighet

Centralt innehåll

  • Introduktion till integritetskunnighet.
  • Hantering av integritet på nätet.
  • Skydd av personlig information.
  • Etisk användning av data.
  • Skapande och användning av data online.

Enhet 2: Integritet, data och utveckling

Centralt innehåll

  • Datadriven utveckling.
  • Hållbara utvecklingsmål.
  • Integritet och dataskydd.
  • Integritetsaspekters påverkan på personlig och samhällelig utveckling.
  • Integritet, yttrandefrihet och informationstillgång.
  • Integritet och transparens.

Enhet 3: Kännedom om institutioners skyldigheter att skydda din integritet och data

Centralt innehåll

  • Integritetsskyddets nyckelaktörer.
  • Olika typer av institutionella skyldigheter.
  • Upprättelse vid integritetskränkningar.
  • Institutioner som verkar för medie- och informationskunnighet som integritetsskydd.
  • Olika typer av integritetskränkningar.

Modul 9: Internet: Möjligheter och utmaningar

Enhet 1: Unga människor i den virtuella världen

Centralt innehåll

  • Web 2.0 och den virtuella världen.
  • Barn och ungas internetanvändande och nätvanor.
  • Internationella överenskommelser och andra barnrättsrelaterade styrmedel.

Enhet 2: Den virtuella världens utmaningar och risker

Centralt innehåll

  • Förståelse för internetanvändningens utmaningar och risker.
  • Stärkt handlingskraft och etiska skyldigheter vid internetanvändning.
  • Integritet och säkerhet.

Enhet 3: Lärande, nätverkande och socialt engagemang på nätet

Centralt innehåll

  • Nätverkat lärande.
  • Socialt engagemang.
  • Kritisk medie- och informationskunnighet.
  • Användning, konsumtion, produktion och interaktion i och av sociala medier.

Enhet 4. Medie- och informationskunnighetens fotavtryck: mer om att hantera din onlinenärvaro

Centralt innehåll

  • Vad är MIK-fotavtryck?
  • Hur relaterar MIK-fotavtryck till digitala fotavtryck?
  • Varför främja MIK-fotavtryck?

Modul 10: Reklam och MIK

Enhet 1: Reklam, intäkter och regelverk

Centralt innehåll

  • Analys av annonsmarknadens regelverk.
  • Tillämpning av regler på aktuell reklam.
  • Mediernas och den digitala kommunikationsbranschens annonsintäkter.
  • Etiska aspekter på att följa olika regeringars regelverk.

Enhet 2: Riktad reklam och den politiska arenan

Centralt innehåll

  • Analys av politisk reklam och valannonser.
  • Utvärdering av riktlinjer för politisk annonsering.
  • Utvärdering av tillsynsorgan för specifika annonsregleringar under nationella val.
  • Sociala mediers roll vid riktad reklam.

Enhet 3: Samhällsinformation

Centralt innehåll

  • Analys av public service-budskap.
  • Den kreativa processen och planeringen bakom samhällsinformation från public service.

Enhet 4: Reklam: Den kreativa processen

Centralt innehåll

  • Reklam och sponsring – plats, budskap och målgrupp.
  • Att granska reklamens påståenden och dragningskraft.
  • Granskning av reklamens design och utförande.
  • Produktplacering i program.

Enhet 5: Transnationell reklam och  globala varumärken

Centralt innehåll

  • Användandet av ny teknik i de transnationella reklamstrategierna.
  • Globala varumärkens lockelse.
  • De bakomliggande strategierna i skapandet av globala varumärken.
  • Övergripande teman och budskap som sprids genom globala reklamkampanjer.
  • Globala varumärken och  frågor om upphovsrätt.

Modul 11: AI, sociala medier och MIK-kompetenser

Enhet 1: AI:s grunder och dess användning i sociala medier

Centralt innehåll

  • Grundläggande om algoritmer.
  • Olika sorters AI – automation, GPAI (General Purpose AI), maskininlärning (ML) och neurala nätverk.
  • Big data, mönsterigenkänning.
  • Sociala medier och datadrivna affärsmodeller.

Enhet 2: MIK-kompetenser i AI- och sociala medier-eran

Centralt innehåll

  • Varför är MIK-kompetenser relevanta i relation till AI och sociala medier?
  • Vilka föreslagna kompetenser krävs för AI och sociala medier?
  • Är MIK-kompetenser desamma som de som behövs i relation till AI och sociala medier?.
  • Tillämpning av MIK-kompetenser på AI- och sociala medier-miljöer.

Enhet 3: Individuella och samhälleliga rättigheter, valmöjligheter och teknik

Centralt innehåll

  • Förståelse för rättigheter som koncept: samhälleliga och individuella rättigheter.
  • Teknikens roll i prioritering av samhälleliga och individuella rättigheter och val.
  • Teknik som potentiell plattform för interkulturell dialog för samhälleliga rättigheter, rättvisa och sociala rörelser samt för potentiell övervakning, kontroll och manipulation.
  • Kompetenser i medie- och informationskunnighet och digitala färdigheter för individuella och samhälleliga rättigheter och valmöjligheter.
  • Teorier om teknikdeterminism och agendasättande som avgörande faktorer bakom samhälleliga rättigheter och individuella val.

Enhet 4: Användandet av AI och sociala medier för samhällsutveckling

Centralt innehåll

  • Användandet av AI för samhällsutveckling.
  • Användandet av sociala medier för samhällsutveckling.
  • Nyckelaktörer som använder AI.
  • Nyckelfrågor kring reglering och styrning av AI.

Modul 12: Digitala medier, spel och traditionella medier

Enhet 1: Från traditionella till digitala medier

Centralt innehåll

  • Förändring och kontinuitet – en kort mediehistoria.
  • Vad är mediekonvergens?
  • Digitala medier som nytt medium.
  • Viktiga skillnader mellan traditionella och nya medier.

Enhet 2: Användning av nya medier i samhället – de samhälleliga förändringarna

Centralt innehåll

  • Kommunikationsteknik och utveckling samt deras samhällseffekter.
  • Människors tillgång till och användning av nya mediemiljöer, inklusive nya former av innehållsproduktion, användarinteraktion och socialt nätverkande.
  • Den nya teknikens påverkan på funktioner som främjar möjligheten att delta (eller vara delaktig) i förändringar av demokratiska institutioner och processer.

Enhet 3: Användning av interaktiva multimediaverktyg, inklusive datorspel i klassrummet

Centralt innehåll

  • Interaktiva multimediaverktyg, öppna lärresurser (OER) och mjukvarulösningar för förstärkt undervisning.
  • Interaktiva multimediaverktyg/datorspel för skapande av inlärningsvänliga miljöer.
  • Mediaspel som verktyg för att stärka medvetenheten och främjandet av globala frågor.
  • Utbildningsspel kontra underhållningsspel.

Modul 13: Medier, teknologi och de hållbara utvecklingsmålen: MIK-kontexten

Enhet 1: MIK:s roll i förhållande till de globala målen för hållbar utveckling

Centralt innehåll

  • MIK-utbildning och lärande för hållbar utveckling.
  • Utbildning för hållbar utveckling.
  • Utforska, engagera och stärka MIK-modellen i läroplanen.
  • Data och bibliotek för utveckling.
  • Globalt partnerskap för MIK åt alla: Unesco MIL Alliance.
  • MIK-städer.
  • MIK, språklig diversitet och interkulturell dialog.
  • MIK för jämställdhet mellan män och kvinnor, och för personer med funktionsnedsättningar.
  • MIK för att stärka kunskapssamhället: Miljö, klimatförändringar, hälsa och jordbruk.

Enhet 2: Sociala, kulturella och politiska dimensioner på medier och företag inom digital kommunikation.

Centralt innehåll

  • Medieföretag och företag inom digital kommunikation och ett lands sociala struktur.
  • Medieföretag och företag inom digital kommunikation och ett lands kultur.
  • Medieföretag och företag inom digital kommunikation och den politiska situationen.

Enhet 3:Medieägarskap och kommodifiering av information

Centralt innehåll

  • Den globala ekonomin och e-handel.
  • Företag inom digital kommunikation och medieägarskap.
  • Kommunikationsmönster, medieägarskap och kontroll.
  • Privata (kommersiella medier), statsägda eller statskontrollerade medier och public service-former.
  • Medborgarmedier och digitala projekt.
  • Teknikkonvergens (massmedier, företag inom digital kommunikation, telekommunikation och datorer) och uppkomsten av konglomerat inom medier och digital kommunikation.
  • Transnationalisering (globala medieföretag och företag inom digital kommunikation).
  • Internationella och nationella regelverk kring medieägarskap och monopollagstiftning.
  • Ägarskap av företag inom digital kommunikation och medieföretag, innehållsproduktion och programplanering.
  • Utländskt kontra lokalt innehåll.
  • Information som samhällelig produkt kontra betalvara.
  • Tittar- och cirkulationssiffror som mått för medieprodukter och tjänster.
  • Konsumentkultur (publikens behov kontra deras önskemål).
  • Strategier och angreppssätt till kommodifieringen av information.
  • Immaterialrätt och public domain-information.
  • Upphovsrätt och andra proprietära informationsrättigheter.
  • Public domain-information.
  • Fri och open source-mjukvara (och Creative Commons).

Enhet 4: Främjande av alternativa medier med digital teknik

Centralt innehåll

  • Varför har alternativa medier uppkommit?
  • Allmänhetens förtroende för de konventionella medierna.
  • Uppkomsten av informations- och kommunikationsteknologi.
  • Förändrade medievanor och konsumentmönster.
  • Definition av alternativa medier (i kontrast till mainstream-medier).
  • Ägarskap och kontroll över alternativmedier (demokratiserat ägarskap och kontroll).
  • De alternativa mediernas publik: olika sektorer (kvinnor, unga, barn, arbetare etc.), marginaliserade grupper (kulturella samhällsgrupper, migranter etc).
  • De alternativa mediernas innehåll (till exempel grupper/communities eller sektorers intresse- och utvecklingsfrågor).
  • Den journalistiska processen i alternativmedia (till exempel lokalsamhällesperspektiv, deltagande och interaktivt synsätt).
  • Alternativmedias roll i samhället (till exempel i förhållande till transparens, diversitet och yttrandefrihet.
  • Planering, genomförande och upprätthållande av alternativmedia i olika sammanhang.
  • Alternativmedia i skolan.
  • Alternativmedia i samhällsgemenskaper.
  • Alternativmedias intäktsmodeller.

Enhet 5: Användandet av nya medieteknologier i samhället – den samhälleliga förändringen

Centralt innehåll

  • Kommunikationsteknik, utveckling och deras samhällseffekter.
  • Människors tillgång till och användning av nya mediemiljöer, inkluderat nya sätt att skapa innehåll, användarinteraktion och socialt nätverkande.
  • Främjande av alternativmedia med digital teknik.
  • Den nya teknikens påverkan på funktioner som främjar möjligheten att delta (eller vara delaktig) i förändringar av demokratiska institutioner och processer.

Modul 14: Kommunikation och information, MIK och lärande –  En avslutande modul

Enhet 1: Kommunikation och information, undervisning och lärande

Centralt innehåll

  • Definition av kommunikation.
  • Grundläggande teorier om kommunikation och information.
  • Utforskande undervisning och lärande som kommunikations- och informationsprocess och hur kunskaper om MIK kan stärka denna process.
  • Strategier för undervisning med och om MIK.

Enhet 2: MIK och lärteorier

Centralt innehåll

  • Pedagogik och MIK.
  • Vad är lärteorier?
  • Vad är metakognition?
  • Kopplingen mellan metakognition och MIK.

Enhet 3: Hantera förändring i syfte att skapa en MIK-främjande miljö i lärmiljöer

Centralt innehåll

  • Den globala kampanjen för medie- och informationskunnighet: en översikt över åtgärder jorden runt, policyutveckling etc.
  • MIK-främjande miljöer i formella, informella och icke-formella lärmiljöer.
  • Utmaningar vid integrering av MIK i lärmiljöer och utformning av strategier för att lösa dessa.