Gå direkt till kursmenyn Gå direkt till innehållet

Att använda ramverket

Så, hur ska man närma sig denna mastiga skrift skriven på, ibland, lite svår engelska? En ingång är att betrakta den som en inspirationskälla. Slå upp en sida på måfå och fundera och reflektera över innehållet. Känner jag till vad som diskuteras? Är det intressant? Är det viktigt? Kan det vara relevant utifrån bibliotekskontexten jag jobbar i? Alternativt så läser ni de översatta modul- och enhetsnamnen i denna kurs och slår upp sidorna i ramverket som kan vara av intresse. 

Texten kan också tjäna som ”facit”, ett styrdokument, eller policydokument att luta sig mot vid diskussioner kring vad MIK “är” eller “kan vara”. Många bibliotek har MIK inskrivet i sina lokala biblioteksplaner utan att kanske alltid ha definierat mer noggrant vad begreppet i deras tolkning innebär. 

Det står er också fritt att använda översättningar och grafik och dylikt. Ha i åtanke att det inte är officiella översättningar utan ange gärna att det är Digitekets översättningar så att inte det uppstår förvirring kring detta. 

Kanske kan ramverkets innehåll inspirera till ett fördjupat och stärkt MIK-arbete på biblioteket. Hör i så fall gärna av er till Digiteket, vi sprider som vanligt mer än gärna goda exempel!

Digiteket har skapat en del andra resurser om MIK som kan vara intressanta att ta sig an efter denna kurs om man vill lära mer, eller få mer att fundera kring, bibliotekens svåra men roliga MIK-uppdrag.