Definitioner av medie- och informationskunnighet
MIK lanserades som ett paraplybegrepp i syfte att rymma olika förmågor och kunskapsfält. Det betyder att det inte finns en klar kortfattad definition kring vad MIK är. Utifrån ramverkets inledande kapitel kan dock ett antal bredare definitioner plockas fram som kan underlätta att sätta fingret på vad MIK är.
MIK-ekologin – Uppfattningar om MIK
Många har sett den schematiska bilden över den så kallade MIK-ekologin som ringar in MIK med ett antal olika kunnighetscirklar. Denna har på gott och ont hos många kommit att definiera vad MIK är och tjänat som en taxonomi över MIK:s beståndsdelar. Att använda bilden som en definition av vad MIK är och innehåller är dock inte i linje med ramverkets intentioner. Bollarna beskriver uppfattningar om vad som kan rymmas inom begreppet, inte en beskrivning av vad det är. Alla innehållsbollarna är inte heller innehållsmässigt representerade i Unescos text.
I den uppdaterade MIK-ekologin har det tillkommit ett antal “kunnigheter”:
- sociala medier-kunnighet
- integritetskunnighet
- kritisk kunnighet
- visuell kunnighet
- trycksakskunnighet
- biokunnighet
- medborgarkunnighet
- social och emotionell kunnighet
- datakunnighet
- AI-kunnighet
- nätverkskunnighet.
Bilden i lite högre upplösning.
Unesco har alltså identifierat ett antal kunskapsområden som skulle kunna ingå under MIK-begreppsparaplyet.
Basen för MIK-modellen
Ramverket i sig innehåller inga klara definitioner av typen “MIK är…” och lyfter hela tiden paraplybegreppstanken. Begreppet rymmer ett antal olika typer av förmågor och kunnighet, till exempel sådana som beskrivs i bubblorna ovan.
Själva ramverket ställer upp tre sinsemellan relaterade tematiska kunskapsfält som utvecklats för att komplettera den struktur som utgör den breda basen för MIK-modellen:
- Kunskap och förståelse för medier, information och digital kommunikation som källor och form för hållbar utveckling, fred, demokratiska processer och social delaktighet
- Värdering av innehåll och innehållsproducenter
- Produktion och användning av medier och information (innehåll)
Unesco sammanfattar paraplytermen MIK:
“Det råder konsensus om att paraplytermen MIK handlar om medborgarnas möte och interaktion med olika kommunikations- och innehållsformer
(information, underhållning, reklam, desinformation och missinformation, etc.),
hur dessa produceras, sprids, och av vem;
hur människor använder innehåll eller om de inte gör det;
hur de interagerar med och förstår biblioteks-, medier- och digitala innehållsleverantörer syfte och verksamhet, eller om de inte gör det;
med vilka kunskaper, färdigheter, attityder medborgare kritiskt granskar innehåll och innehållsleverantörer;
och hur människor hanterar sina interaktioner med information och andra typer av innehåll, medier och digitala kommunikationsverktyg för ett önskat resultat för sitt politiska, ekonomiska och kulturella liv.” (sid 11.)