Vilka fördelar har digitala möten?
Att mötas digitalt har sina uppenbara begränsningar. Genom att ses via kamera och skärm går vi exempelvis miste om en stor del av kroppsspråket, vilket försvårar kommunikationen.
Det finns också klara fördelar med att ha ett digitalt möte, och det är dessa fördelar vi utforskar i detta avsnitt av kursen. Genom att lyfta det som är positivt med digitala möten, kan vi få ut mer av mötet.
- Digital teknik möjliggör förberedelse i högre grad. I det förra avsnittet tipsade vi om att du kan spela in presentationen och sedan dela till deltagarna. Gör detta, och använd istället mötestiden till att diskutera innehållet och vad ert nästa steg bör vara. Du har kanske tidigare hört talats om Flipped classroom, eller omvänt klassrum?
- Det finns helt klart en norm om att det fysiska mötet är bättre och mer givande, jämfört med det digitala. Men det finns många lär- och kommunikationsstilar. Vissa drar sig för att yttra sig i ett fysiskt möte. I ett digitalt möte finns flera olika kommunikationsmöjligheter. Man kan använda höja handen-funktionen och blir då en del av en demokratisk talarlista, alternativt kan man ta en lite mer tillbakadragen roll och istället skriva i chatten.
- Ett digitalt möte gör det möjligt att träffa nya människor. Tänk så många spännande personer och verksamheter det finns, och tänk så mycket vi kan lära av varandra!
- Dra fördel av det att ett digitalt möte inte kräver en fysisk resa genom att bjuda in personer du är nyfiken på. De flesta blir oftast glada (och smickrade) att bli tillfrågade. Digitala studiebesök gör det möjligt att lära av verksamheter utan att man behöver extra budget eller längre arbetstid. Du kan läsa mer om digitala studiebesök i artikeln med samma namn på Digiteket.
- Ett digitalt möte kräver ingen restid, vilket innebär att ett långt digitalt möte eller workshop med fördel kan delas upp i flera tillfällen. Det möjliggör ju också asynkront arbete mellan tillfällena.
Arbeta fram en gemensam dokumentation
Ytterligare en fördel med ett digitalt möte är att mötets deltagare gemensamt kan ta ansvar för att skapa mötesdokumentationen, under mötets gång. Om du som planerar agendan för mötet förbereder en presentation, lägg då denna på en digital plats där deltagarna kan komma åt den och ha möjlighet att redigera. Det kan du exempelvis göra i en Google-presentation. För att lära dig mer om samskrivning, se kursen Samskriva och samarbeta i Google Dokument.
Förbered slides för dokumentation från incheckningar, bikupor, breakout-rooms, och andra metoder som du kommer lära dig mer om i denna kurs, och låt deltagarna arbeta samtidigt/synkront i det gemensamma dokumentet. Inga fler post-its, whiteboards eller blädderblock att sammanställa som workshopledare!
Tekniktips: Undvik videokonferensrum
Håll er borta från videokonferensrum där en kamera finns monterad vid bordets kortända. De mötesdeltagare som deltar från detta rum blir små anonyma prickar på övriga deltagares skärmar, vilket omöjliggör jämlikt mötesdeltagande och användande av interaktiva verktyg.