Gå direkt till kursmenyn Gå direkt till innehållet

Delaktighet, energi och aktiv paus i digitala möten

Få personer kommer till ett fysiskt möte exakt när mötet börjar. Vi ses strax innan, hälsar, tar en kopp kaffe och småpratar, eller hur? Samma otvungna sociala samvaro sker under lunchen, under eftermiddagsfikat och så vidare. Bland det svåraste med digitala möten är att skapa de sociala utrymmena, som ju är en naturlig del av det fysiska mötet och en förutsättning för att skapa en bra dynamik i vilket möte som helst. 

En lösning på detta är att planera in en uppstartstid cirka en kvart innan mötet startar, där deltagarna kommer in, ser till att tekniken fungerar och gör sig hemmastadda. Är mötesdeltagarna bekanta med varandra sedan innan, är samtalen snart igång. Känner inte deltagarna varandra sedan innan behöver du som mötesledare vara lite mer aktiv för att starta samtalen. Kanske behöver du presentera deltagarna för varandra? Momentet med att skaka hand och hälsa på nya människor behöver göras även i ett digitalt möte.

Hälsa på varann

Gör en check-in-övning i början av mötet. Att låta alla komma till tals innan mötet drar igång är ett sätt att sätta ribban för mötet: detta är ett möte där alla ska delta aktivt. Det är också ett sätt att se till att allas mikrofoner hörs och ett tillfälle att uppmärksamma varje deltagare och få en inblick i deras sinnesstämning och vardag. Vad är då en check-in-övning? Enkla frågeställningar kan exempelvis vara:

  • Presentation av namn och arbetsplats
  • Hur känns det just nu?
  • Berätta om en erfarenhet utifrån mötets tema
  • Beskriv en förväntan du har på mötet
  • Heta potatisen – vad är utmanande just nu?

Om det är ett möte med många deltagare, kan en check-in också göras anonymt, via exempelvis Menti.

Vad känner du idag? Svar i form av stapeldiagram: sorg 17%, ilska 8 %, glädje 50%, avsky 8% och rädsla 17%

Mentimeter kan användas som ckeck in.

Vill du fördjupa dig, kika in i Hyper Islands inspirationsverktygslåda. Använd Check-in generator om du vill få förslag på check-in-frågor till gruppen.

Skapa energi

I ett längre möte lägger du också förslagsvis in aktiva pauser, så kallade energizers, i schemat. En del av förslagen nedan kan kanske kännas fåniga, men att vara fåniga tillsammans skapar en avslappnad, kreativ stämning och ger ny energi till mötet. 

Exempel på aktiv paus:

  • Dansa tillsammans till en låt, till exempel Think About Things av Daði og Gagnamagnið.
  • Dans-stopp: Spela upp, dansa och klicka på paus då och då. Den som inte står still åker ut. Detta är en klassisk kalasaktivitet. Låtförslag: Panetoz – Dansa Pausa
  • Huvud axlar knä och tå, låtförslag: Huvud axlar knän och tår med Mora träsk
  • Hämta bokstaven: Låt deltagarna hämta en sak som börjar på en viss bokstav. Visa i kameran. Formulera gemensamt en så lång allittererande berättelse som möjligt av sakerna, à la Galenskapernas Basker-Bosse.

Tekniktips: Kom ihåg systemljud

När du delar din skärm och visar Youtube-videos, glöm inte att även klicka i att du också delar datorns systemljud, annars kommer övriga inte höra något ljud. Testa innan mötet hur detta fungerar i det mötesverktyg du använder.

Tips som avlastar arrangören och främjar samskapande

Dela in mötesdeltagarna i mindre grupper och låt dem förbereda varsin aktiv paus samt genomföra den under mötet.