Gå direkt till kursmenyn Gå direkt till innehållet

Lateral läsning

Sammanfattning

Att veta var information kommer från hjälper oss att avgöra dess tillförlitlighet. All information är skapad av någon och är skapad med ett syfte. Att veta vem som står bakom något kan vara svårt, särskilt på nätet. För det mesta behöver vi dock inte detektivmässigt tekniskt granska källkoden till en sida – vi kan bara läsa sidans innehåll på ett annat sätt. Vanligtvis tenderar vi att läsa webbsidor på samma sätt som vi läser böcker, vi börjar uppifrån och läser nedåt. Vi läser vertikalt. Vid lateral läsning så startar du istället en ny flik bredvid det du vill granska. Du läser i sidled, lateralt, istället för vertikalt uppifrån och ner. Vad ska man då öppna för flik för att starta sin granskning? Kanske nyhetssidor? Eller sidor som samlar faktagranskningstjänster? Eller kanske en sökmotor? Detta beror såklart på vilken typ av källa du ska granska, men Wikipedia är ofta en bra sida att ha som utgångspunkt. 

Gruppuppgifter

  • Fundera på hur du gör när du hjälper en  låntagare som behöver hjälp med att söka rätt på någon form av digital information. Hur går processen till, vilka steg tar du? Sammanställ din process i en punktlista så gott du kan. Jämför med dina kollegor.
  • Gör ni ungefär likadant? Jobbar ni redan enligt en lateral metod? Har ni några källor eller tjänster som ni hyser källtillit till som ni ofta återvänder till?

Vidareläsning

Pionjärerna på området Sam Wineburg och Sarah McGraw sammanfattar hur man kan undvikas att luras av fake news i en underhållande Huffington Post-artikel:

“After watching groups of intelligent adults navigate and flounder on the web, we’ve come to a different conclusion. Often, it’s not more critical thinking that they need. It’s less.” 

Mike Caulfields lärobok Web Literacy for Student Fact-Checkers är en strålande resurs i dessa sammanhang. Bläddra gärna i den och bokmärk eller ladda ner den för senare läsning.