Gå direkt till kursmenyn Gå direkt till innehållet

Personliga data och kakor

Sökmotorer och sociala nätverkstjänster använder sig av olika former av personalisering. Med personalisering syftar vi här på hur sökresultat och nyhetsflöden anpassas beroende på vem användaren är och var han eller hon befinner sig.

Personalisering kräver att det finns information om användaren. Det rör sig både om data som användaren delar medvetet och om data som användaren genererar utan att nödvändigtvis vara medveten om det. Data som användaren delar medvetet kan handla om uppgifter i användarprofiler. Exempelvis uppmanas användare på Facebook att ange ålder, civilstånd, arbetsplats, kön och utbildning. Facebooks användare ges dessutom möjlighet att göra olika slags tester som levererar data om användarna, ofta utan att användarna har läst villkoren för att delta. Därtill delar användare med sig av data genom interaktion med tjänsten.

För internetföretagen är det viktigt att användaren är inloggad så mycket som möjligt eftersom det genererar mest data om användarens beteende. Googles olika tjänster, allt från Google Play till Youtube, Gmail eller Calender samt olika Android-produkter, är ofta kopplade till ett och samma Google-konto. Det som användaren gör i en Google-tjänst kan sedan utnyttjas i en annan.

Ytterligare ett sätt att samla information om användare är genom så kallade kakor (cookies). Kakor är små program som skickar information om vad en webbläsare används till. Det finns olika slags kakor. Vissa kakor lagras under längre tid, medan andra endast är lagrade under den tid någon är aktiv på en webbplats. En del kakor kommer inte från webbplatserna själva, utan är så kallade tredjepartskakor (third-party cookies) som kommer från en tredje part utöver användaren eller själva webbsidan man befinner sig på. Den vanligaste typen av tredjepartskakor är Googles kakor. Tredjeparts-kakor gör det möjligt för tjänster som Google Sök och Facebook att skräddarsy reklamplacering. Ena dagen kan du söka efter information om tvättmaskiner i sökmotorn och nästa dag dyker det upp annonser för just tvättmaskiner när du läser en dagstidning på nätet, även om artikeln handlar om något helt annat. Dagstidningen har då köpt Googles tjänst Double-click tracking som placerar kakor och får därmed information om användarens aktiviteter på nätet för att kunna sälja personaliserad reklam.

Se gärna Digitekets kurs Kakan är en lögn! Om små cookies som kan ha stor betydelse för mer om kakor.