Informationsbubblor och personalisering
Det demokratiska samhället är beroende av ett öppet meningsutbyte och informerade medborgare. Vi har tillgång till mer information än någonsin tidigare i historien, men förutsättningarna för överblick av denna har i många fall försämrats.
Eli Pariser myntade uttrycket filterbubbla, med vilket han avser hur vår tillgång till information tenderar att bli allt mer personaliserad. Det innebär att två människor riskerar att ta del av olika information trots att de är intresserade av samma ämne. Personalisering bygger, vilket vi redogjort för i föregående kapitel, bland annat på vad en användare har klickat på, platsen varifrån användare når nätet, vilka vänner en användare har (till exempel på Twitter) och användarens sökhistorik. Med denna kunskap försöker algoritmen förutsäga vilken information användaren vill ha, som länkar, nyheter eller förslag på böcker.
Fördelen med personalisering är uppenbar, men den nackdel som brukar lyftas fram är att den kan leda till en bekräftelse av användarnas världsbilder genom att de nyheter eller webbplatser med innehåll som användarna håller med om prioriteras. Det är utan tvekan så att personalisering i sociala medier och sökmotorer vanligtvis underlättar avsevärt för användare. Om vi söker på pizzeria i Google är det en fördel om vi får tips på restauranger i vår geografiska närhet. Det är ett mervärde för tjänster som Amazon, Netflix eller Spotify att kunna föreslå böcker, filmer eller musik som vi annars kanske inte hade vetat fanns. Med detta sagt är det ett problem om vi inte vet om att ett visst innehåll prioriteras högre än ett annat, i vilken grad personaliseringen äger rum och vad det är för innehåll vi missar.
Dagens dominerande sociala medier ägs av globala kommersiella företag där konsumtionssamhällets logik många gånger finns inbyggd i deras algoritmer. Detsamma kan också sägas gälla sökmotorer. Därigenom har sociala medier och sökmotorer i regel en annan grundläggande utgångspunkt än den åsiktspluralism som ofta önskas ligga till grund för det demokratiska samhället. I stället för att skapa förutsättningar för meningsutbyte mellan en mångfald av synsätt och åsikter stärks ”det populära” och det individuellt anpassade.
Uppgift
Existensen av filterbubblor är omdiskuterat men det kan ändå vara av stort värde att reflektera över vilka typer av röster man själv tar del av. Genom tjänsten Ekokammare kan du se vilken typ av nyheter som presenteras ur olika perspektiv. Kvällstidningar versus morgontidningar, ”blå” media versus ”röd” och så vidare. Fundera över vilka perspektiv du mestadels möter som mediekonsument.